Τι μας περιμένει με το Περιουσιολόγιο μετά τις εκλογές
Συνέντευξη στον Σπύρο Δημητρέλη
Ειδικές φορολογικές ζώνες στη Βόρεια Ελλάδα, προκειμένου να επιστρέψουν επιχειρήσεις που έχουν μεταναστεύσει και να γίνουν νέες επενδύσεις, εξετάζει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Τρύφωνας Αλεξιάδης. Ξεκαθαρίζει ότι το Περιουσιολόγιο δεν θα χρησιμοποιηθεί ως βάση για την επιβολή φόρου περιουσίας, αν και αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο για υψηλότερη φορολόγηση των επενδυτικών προϊόντων που διακρατούνται στο εξωτερικό. Ο ίδιος υπόσχεται απόλυτη ασφάλεια στα δεδομένα της περιουσίας των πολιτών και σημειώνει ότι τα μετρητά στο σπίτι από ένα όριο και πάνω θα πρέπει να δηλωθούν. Για τις πολιτικές εξελίξεις τονίζει ότι ο Αλέξης Τσίπρας έχει το θάρρος να θέσει τη συμφωνία με τους θεσμούς στην κρίση των πολιτών.
– Κύριε Αλεξιάδη, έχετε ξεκινήσει μια μεγάλη εκστρατεία των προληπτικών ελέγχων, της έκδοσης αποδείξεων, του εντοπισμού ταμειακών μηχανών – μαϊμού. Τα έσοδα, ωστόσο, σύμφωνα με τα στοιχεία που βλέπουμε, βρίσκονται σε πολύ κακή κατάσταση. Πώς το εξηγείτε αυτό;
Θα αποφύγω να καταφύγω σε μια απάντηση που έχει σχέση με τη δημιουργική λογιστική. Θα μπορούσα να σας πω ότι τα έσοδα πήγαν πάρα πολύ καλά τον Ιούλιο, γιατί, έπειτα από πάρα πολλούς μήνες, έπειτα από πάρα πολλά χρόνια, τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο αυξήθηκαν περίπου κατά 400 εκατομμύρια ευρώ, ενώ κάθε μήνα κατά τους προηγούμενους μήνες, τα προηγούμενα χρόνια, αυξάνονταν κατά 1 δισεκατομμύριο. Αυτό, όμως, είναι δημιουργική λογιστική. Όπως και αυτή η εικόνα ότι τα έσοδα δεν πάνε καλά τον Ιούλιο. Τα έσοδα δεν πήγαν καλά τον Ιούλιο, πρώτον, γιατί είχαμε σε σχέση με τους στόχους του Προϋπολογισμού μια απόκλιση που αφορά ημερομηνίες υποβολής δηλώσεων. Μεταφέρθηκε πιο πίσω η είσπραξη κάποιων ποσών.
Δεύτερον, τα έσοδα δεν πήγαν καλά διότι είχαμε προβλήματα στην οικονομία που αντικατοπτρίζονται και στα φορολογικά έσοδα. Τον Ιούλιο η χώρα πέρασε τη μεγαλύτερη κρίση στον τομέα της οικονομίας τα τελευταία χρόνια και αυτό φάνηκε αμέσως στα έσοδα. Περιμένετε, όμως, και τα στοιχεία του Αυγούστου, για να πάμε και στο θέμα των ελέγχων. Όλη αυτή η ιστορία με τους ελέγχους που ξεκίνησαν άρχισε περίπου στις 25 Ιουλίου και τα αποτελέσματα είναι θεαματικότατα. Αν δείτε τα στατιστικά, θα διαπιστώσετε ότι γίνονται έλεγχοι μέσα σε μία εβδομάδα που σε προηγούμενα χρόνια δεν γίνονταν μέσα σε έναν μήνα. Κάθε εβδομάδα ελέγχουμε περίπου 5.500 με 6.000 επιχειρήσεις. Πάνε πάρα πολύ καλά αυτοί οι έλεγχοι και αποκαλύπτουν μεγάλη φοροδιαφυγή.
– Πώς θα λειτουργεί το Περιουσιολόγιο;
Το Περιουσιολόγιο θα είναι μια νέα αρχή στη σχέση του φορολογουμένου με τις φορολογικές υπηρεσίες, διότι από την εφαρμογή του και μετά θα έχουμε μια συγκεκριμένη βάση δεδομένων και δεν θα μπορεί κανένας, είτε το Δημόσιο είτε ο φορολογούμενος, να επικαλεστεί πράγματα τα οποία μέχρι τώρα δεν τιμούν το θέμα του φορολογικού δικαίου. Θα ξέρουμε ότι υπάρχει μια αρχή και από εκεί και πέρα οποιαδήποτε μεταβολή στην περιουσιακή κατάσταση του πολίτη, χωρίς ανούσιες δηλώσεις χειρόγραφες, πόθεν έσχες και λοιπά, θα δικαιολογείται μόνο μέσα από την ετήσια φορολογική δήλωση.
Δηλαδή έχεις μια συγκεκριμένη περιουσία. Έχεις ένα συγκεκριμένο εισόδημα, έχεις συγκεκριμένες δαπάνες που έχεις δηλώσει στη φορολογική σου δήλωση, η μεταβολή της περιουσιακής σου κατάστασης, δηλαδή το αν αγόρασες κάτι, θα πρέπει να καλύπτεται από τη φορολογική σου δήλωση. Άρα, ξεκάθαρα πράγματα, χωρίς εκπλήξεις για τους φορολογουμένους. Να εκλείψουν και τα φαινόμενα να πηγαίνεις και να λες στον φορολογούμενο “πήγαινε 12 και 13 χρόνια πίσω, πήγαινε ψάξε τα βιβλιάριά σου, η τάδε κατάθεση γιατί έγινε και βρες μου αυτό το χαρτί” κ.λπ.
Δεν μας τιμούν αυτά τα πράγματα. Πρέπει να τα σταματήσουμε. Με το Περιουσιολόγιο θέλουμε να καταγράψουμε και να έχουμε όλη την περιουσία του πολίτη. Έχουμε μεγάλο κομμάτι, δεν έχουμε για όλη, και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το Περιουσιολόγιο δεν θα απευθυνθεί στη μικρή και στη μεσαία περιουσία. Όχι ότι θα την αφήσουμε στο απυρόβλητο, αλλά έχουμε στόχο τα μεγάλα ψάρια. Εάν ξεχάσει ο παππούς να δηλώσει ένα χωράφι, θα του δώσουμε και μια δυνατότητα σε ένα δεύτερο ή τρίτο επίπεδο του Περιουσιολογίου να πάει να το δηλώσει. Το να μη δηλώσει κάποιος το ακίνητό του στο Λονδίνο δεν είναι κάτι που ξεχνιέται εύκολα. Άλλο το ένα, άλλο το άλλο”.
– Τι θα γίνει με τα μετρητά στο σπίτι; Πρέπει να δηλωθούν;
Όποιος έχει στο σπίτι του 2-3 χιλιάρικα για να τα βγάλει πέρα δεν θα υποχρεωθεί να τα δηλώσει. Θα μπει ένα όριο. Πάνω από ένα όριο, το οποίο δεν είμαι έτοιμος να σας το πω, τα δηλώνει στο Περιουσιολόγιο. Αλλά μη μου πείτε ότι υπάρχει πολίτης που έχει 500 χιλιάδες ή 1 εκατομμύριο στο σπίτι του και ξέχασε ότι πρέπει να τα δηλώσει. Αυτά πρέπει να δηλωθούν.
Το Περιουσιολόγιο, για να μην υπάρχει καμία παραπληροφόρηση, θα είναι μέθοδος για να χτυπήσουμε τη φοροδιαφυγή. Το Περιουσιολόγιο δεν είναι έμμεση μέθοδος για να βάλουμε άλλους φόρους. Το ξεκαθαρίζουμε.
– Δεσμεύεστε ότι δεν θα χρησιμοποιηθεί για την επιβολή κάποιου φόρου περιουσίας, στην περίπτωση που υπάρξει κάποιο δημοσιονομικό κενό τα επόμενα χρόνια; Θα μπει βάσει του Περιουσιολογίου φόρος επί των καταθέσεων, των μετοχών, των χρεογράφων;
Αν διαβάσει κάποιος τον νόμο 4336, που ψηφίσαμε στις 13 Αυγούστου, θα δει στη σελίδα 1.018 του ΦΕΚ το τι ακριβώς λέμε για το Περιουσιολόγιο. Το Περιουσιολόγιο πρέπει να εφαρμοστεί μέχρι τον Νοέμβριο του 2015. Για το 2016 συμφωνήσαμε φόρο ακίνητης περιουσίας με έσοδα τα 2,65 δισεκατομμύρια ευρώ. Εμείς, σε σχέση με αυτά που συμφωνούμε, δεν έχουμε λόγο ούτε να παραπληροφορούμε ούτε να προσπαθήσουμε έμμεσα να κάνουμε κάτι άλλο. Δεν πάμε μέσω του Περιουσιολογίου σε νέα φορολόγηση. Μέσω του Περιουσιολογίου πάμε να δημιουργήσουμε ένα εργαλείο κατά της φοροδιαφυγής. Δεν είναι δυνατόν σε μια περίοδο που κάνουμε ό,τι περνά από το χέρι μας για να ξαναγυρίσουν τα χρήματα στις τράπεζες, για να εμπιστευτεί ο Έλληνας πολίτης το Δημόσιο, για να εμπιστευτεί τις τράπεζες, να πάμε να πυροβολήσουμε τα πόδια μας και να φορολογήσουμε καταθέσεις, τραπεζικά προϊόντα ή οτιδήποτε άλλο στην Ελλάδα. Δεν είναι δυνατόν να κάνουμε κάτι τέτοιο, διότι είναι σαν να λέμε “κλείνουμε τις τράπεζες”.
Αυτά μόνο κάποιος άσχετος με την οικονομία μπορεί να τα κάνει. Ίσα- ίσα, θα πρέπει να πούμε σε έναν φορολογούμενο που έχει 5 εκατομμύρια στο εξωτερικό σε ομόλογα αμερικανικού ή γερμανικού Δημοσίου και τα αγόρασε το 2000 χωρίς να συνεισφέρει τίποτα από τότε μέχρι σήμερα στην παραγωγική διαδικασία της χώρας – ενώ ο άλλος συμπολίτης με τα πέντε εκατομμύρια πήγε και έχτισε, έκανε οικοδομικές επιχειρήσεις και έχει τα μισά διαμερίσματα απούλητα και έχει πληρώσει φόρους σε ΙΚΑ, πολεοδομίες, έχει δώσει δουλειά και πληρώνει ΕΝΦΙΑ κάθε μέρα και φόρο περιουσίας. Δεν πρέπει για τα επενδυτικά προϊόντα στο εξωτερικό να εξετάσουμε –δεν λέω ότι θα το κάνουμε– αυτά να επιβαρυνθούν περισσότερο σε σχέση με την Ελλάδα; Δηλαδή, δεν πρέπει να δώσουμε κίνητρο να έρθουν ξανά τα χρήματα στην Ελλάδα;
– Πώς θα εξασφαλίσετε ότι τα δεδομένα που θα δηλώσουν οι φορολογούμενοι δεν θα διαρρεύσουν;
Δεν υπάρχει περίπτωση να κάνουμε οποιαδήποτε κίνηση που θα υπονομεύσει την ίδια τη λειτουργία του υπουργείου Οικονομικών. Αν δεν έχουμε εξασφαλίσει ότι τα δεδομένα τα φορολογικά είναι απαραβίαστα, από μόνοι μας δημιουργούμε πρόβλημα. Το επόμενο διάστημα πρέπει να γίνουν όλες εκείνες οι ενέργειες ώστε να εξασφαλίζεται η πλήρης ασφάλεια των στοιχείων. Πρώτα από όλα, του ίδιου του Τaxis και η πλήρης ασφάλεια των στοιχείων για κάθε φορολογούμενο. Να υπάρχει συγκεκριμένη προσβασιμότητα ελεγκτικού προσωπικού σε αρχεία. Το δικό μου προσωπικό αρχείο έχει παραβιαστεί, έχει γίνει εισαγγελική έρευνα, γιατί κάποιος έμπαινε και έβλεπε τις φορολογικές μου δηλώσεις. Θα πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένη προσβασιμότητα ελεγκτικών μηχανισμών για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και όποιος μπαίνει και βλέπει κάτι θα αφήνει και το ηλεκτρονικό του ίχνος, ώστε να δημιουργείται ένα πρόβλημα, να μπορούμε να δούμε για ποιο λόγο το έκανε αυτό. Αυτό πρέπει να είναι σαφές. Διασφαλίζουμε πλήρως τα στοιχεία της μηχανογράφησης του υπουργείου Οικονομικών.
Ειδικές φορολογικές ζώνες
– Τι θα κάνετε για το κύμα φορολογικής μετανάστευσης επιχειρήσεων, που κινδυνεύει να εξελιχθεί και σε φορολογική μετανάστευση πολιτών;
Μας νοιάζει πάρα πολύ και αγωνιούμε γι’ αυτό το θέμα, είτε για ολόκληρους κλάδους, είτε για τους πολίτες, είτε και για επιχειρήσεις. Μας ενδιαφέρει πάρα πολύ αυτό που γίνεται στη Βόρεια Ελλάδα, όπου υπάρχει μια ζώνη στα σύνορα, που ξεκινά από την Τουρκία και φτάνει μέχρι τα σύνορα των Σκοπίων και σε έναν βαθμό στα σύνορα με την Αλβανία, στην οποία έχει καταστραφεί στην ουσία κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα, διότι έχει μεταφερθεί αυτή η επιχειρηματική δραστηριότητα είτε στην Τουρκία είτε στη Βουλγαρία. Πρέπει να βρεθεί εκείνος ο τρόπος ώστε να δώσουμε κίνητρα σε επιχειρήσεις να επιστρέψουν και να παραμείνουν στη χώρα. Δεν νομίζω ότι το κίνητρο θα πρέπει να είναι η λογική του μικρότερου φορολογικού συντελεστή. Πρέπει το φορολογικό πλαίσιο να συνδεθεί με το αναπτυξιακό πλαίσιο και να δίνει κίνητρα στις επιχειρήσεις να έρθουν. Πρέπει να πάμε σε εργαλεία που χρησιμοποιούν άλλες χώρες, όπως είναι οι κλαδικές συμφωνίες, οι ειδικές φορολογικές ζώνες, τα ειδικά φορολογικά κίνητρα, όπου θα πεις “εμένα με ενδιαφέρει να αναπτύξω τον τάδε κλάδο στην τάδε περιοχή και δίνω αυτά τα συγκεκριμένα φορολογικά κίνητρα”.
– Θα προχωρήσετε σε αλλαγές στη φορολόγηση της ναυτιλίας;
Πρέπει να δούμε το θέμα της ανταγωνιστικότητας κλάδων όπως η ναυτιλία. Αν αυτήν τη στιγμή πάμε να επιβαρύνουμε τη ναυτιλία όσο μας ζητούν οι “θεσμοί”, φορολογικά θα έχουμε δύο αποτελέσματα. Θα έχουμε μετακίνηση της ναυτιλίας σε άλλες χώρες και το δεύτερο θα είναι να πέσουν τα έσοδα του Δημοσίου. Θέλουμε να αυξηθεί η φορολογία στον χώρο της ναυτιλίας, αλλά μέχρι ένα σημείο. Μέχρι το σημείο που θα συνεχίσει να είναι ανταγωνιστική. Μας κατηγορούν ότι έχουμε ειδικά προνομιακό καθεστώς για τη ναυτιλία στην Ελλάδα, αλλά δεν έχει έρθει ούτε μία ναυτιλιακή επιχείρηση από άλλη χώρα να εγκατασταθεί στον Πειραιά. Ίσα-ίσα, πηγαίνουν στην Κύπρο, τη Μάλτα ή αλλού.
– Πώς θα αντιμετωπίσετε τις δικαστικές αποφάσεις που κρίνουν αντισυνταγματικούς ελέγχους πόθεν έσχες;
Το Δημόσιο θα ασκήσει τα δικαιώματά του ώστε να βγουν αποφάσεις και σε ανώτερο βαθμό και θα αντιμετωπίσουμε δικαστικά αυτό το ζήτημα.
Έρχεται νέα φορολογική κλίμακα
– Θα έχουμε αλλαγές στη φορολογική κλίμακα;
Θα έχουμε αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος. Θα έχουμε αλλαγές στο φορολογικό σύστημα. Δεν θα έχουμε αυτό που είχαμε στο παρελθόν, κάθε εβδομάδα, κάθε μήνα και νέο φορολογικό νομοσχέδιο. Θα πάμε σε έναν συγκροτημένο κοινωνικό διάλογο, θα καταλήξουμε σε κάποια πράγματα και θα έχουμε μια μεγάλη χρονική διάρκεια. Θα δούμε πώς μπορούμε να κατανείμουμε καλύτερα φορολογικό βάρος και να γίνει αυτό πιο αναλογικό. Στο πλαίσιο της συμφωνίας, θα κάνουμε ό,τι είναι καλύτερο. Θα πέσει στο τραπέζι η αλλαγή της κλίμακας. Θα δούμε μια νέα κλίμακα, η οποία θα εξασφαλίζει ότι οι φορολογικές υπηρεσίες δεν ασχολούνται με τη φτώχεια και τη δυστυχία και ασχολούνται με τον πλούτο. Θα πρέπει να δούμε τι θα γίνει με το αφορολόγητο, με την κατανομή της κλίμακας, και να δούμε αν θα συνεχίσουμε αυτή την παγκόσμια πρωτοτυπία να έχουμε διαφορετική φορολογική μεταχείριση ανάλογα με την πηγή του εισοδήματος. Αφού θέλουμε απλό φορολογικό σύστημα, πρέπει να έχουμε μια φορολογική κλίμακα στην οποία μπαίνουν όλα τα εισοδήματα. Θα μπορούσαν να υπάρχουν, βέβαια, και κάποιες εξαιρέσεις, όπως, για παράδειγμα, το εισόδημα από τόκους ή αγροτικές επιδοτήσεις. Τα πάντα, βέβαια, θα εξεταστούν στο πλαίσιο της συμφωνίας με τους “θεσμούς”.
– Έχουμε πλέον ένα από τα πιο επιβαρυντικά καθεστώτα ΦΠΑ στην Ευρώπη.
Εμένα αυτό που με κάνει να χάνω τον ύπνο είναι το θέμα του ΦΠΑ. Οι συντελεστές ΦΠΑ θα επανεξεταστούν το 2016, αν καταφέρουμε να πιάσουμε φοροδιαφυγή μεγαλύτερη από αυτήν που έχουμε συμφωνήσει. Θα την πιάσουμε την παραπάνω φοροδιαφυγή. Για να μπορέσουμε μέσα στο 2016 να πάμε στον Έλληνα πολίτη και να του πούμε: “Πιάσαμε περισσότερη φοροδιαφυγή, άρα μπορούμε να μειώσουμε συντελεστές ΦΠΑ”.
Προς διαφωνούντες: Μαζί συμφωνήσαμε να πάμε σε διαπραγμάτευση
– Πώς σχολιάζετε τη διάσπαση στον ΣΥΡΙΖΑ και τη διαρροή στελεχών;
Δεν αποφασίστηκε από ένα κομμάτι του ΣΥΡΙΖΑ να πάμε σε διαπραγμάτευση. Συνολική απόφαση ήταν. Πήγαμε σε μια διαπραγμάτευση, πήγαμε σε ένα δημοψήφισμα και πήγαμε και σε μια συμφωνία. Καταλαβαίνω πλήρως όλους αυτούς που λένε ότι ήταν λάθος η συμφωνία. Δέχομαι την πολιτική τους άποψη. Είναι λάθος, όμως, όταν μπορείς να προτείνεις κάτι άλλο. Αν προτείνουν τη δραχμή, να βγουν με σαφήνεια και να πουν ότι προτείνουν, αντί για τη συμφωνία που προτείναμε εμείς με αυτά τα δεδομένα, μια άλλη συμφωνία με δραχμή και με ένα άλλο περιεχόμενο. Γιατί είναι άλλο να κάνεις κριτική στον Τσίπρα, ο οποίος αποφάσισε να συγκρουστεί. Έφερε τη συμφωνία και δεν κάθισε στο Μαξίμου να κάνει τον πρωθυπουργό έχοντας τις ψήφους για τρία χρόνια ακόμη. Έφερε τη συμφωνία και την πηγαίνει στον κόσμο για να την εγκρίνει.
Πηγή: ΚΕΦΑΛΑΙΟ