Σχετικά με τον συμψηφισμό χρεών με μη ληξιπρόθεσμες οφειλές
Πολλά μέσα ενημέρωσης ανακάλυψαν σήμερα την "Αμερική" και ανήρτησαν διάφορα δημοσιεύματα με τίτλους όπως "Προληπτικές κατασχέσεις για χρέη από το υπουργείο Οικονομικών" ή "Εφορία: Bάζει «χέρι» σε μη ληξιπρόθεσμες οφειλές" ή "Έρχονται προληπτικές κατασχέσεις χρημάτων και για μη ληξιπρόθεσμα οφέλη".
Σας ενημερώνουμε ότι ο συμψηφισμός χρεών του δημοσίου με χρέη μη ληξιπρόθεσμα προς το δημόσιο ισχύει εδώ και πολύ καιρό (μετά τις τροποποιήσεις στο άρθρο 83 του Κ.Ε.Δ.Ε., από το άρθρο 11 του ν. 3943/2011), και έχει ήδη κριθεί συνταγματικός από το 2012 με την απόφαση του Συμβουλίου της επικρατείας (ΣτΕ 2164/2012 Συνταγματικότητα αυτεπάγγελτου συμψηφισμού οφειλών δημοσίου με μη ληξιπρόθεσμες δόσεις ρυθμισμένων οφειλών).
Δείτε κατωτέρω το σκεπτικό του Συμβουλίου της Επικρατείας
"Η δυνατότητα αυτεπάγγελτου συμψηφισμού και επί μη ληξιπρόθεσμων οφειλών ή μη ληξιπρόθεσμων δόσεων ρυθμισμένων οφειλών, στοιχούσα και προς γενική αρχή για την απόσβεση των ενοχών (βλ. άρθρο 445 ΑΚ), δεν ανατρέπει την εμπιστοσύνη που επέδειξαν οι οφειλέτες του Δημοσίου στη χαριστική προθεσμία που τους χορηγήθηκε για την εξόφληση των οφειλών τους μέσω της τμηματικής καταβολής, διότι, όπως προαναφέρθηκε, ο αυτεπάγγελτος συμψηφισμός δεν απαιτεί την καταβολή χρέους, αλλά μόνο το συνυπολογισμό βέβαιων και εκκαθαρισμένων απαιτήσεων.
Επειδή, ενόψει της ως άνω ρητώς προβλεπόμενης δυνατότητας αυτεπάγγελτου συμψηφισμού και μη ληξιπρόθεσμων, κατά την έννοια του ΚΕΔΕ, χρεών, δεν είναι υποχρεωτική, για την εφαρμογή του κανόνα του άρ. 83 του ΚΕΔΕ, η προηγούμενη έκδοση υπουργικής απόφασης για τον καθορισμό των προϋποθέσεων και της διαδικασίας εξαίρεσης από τον αυτεπάγγελτο συμψηφισμό χρηματικών απαιτήσεων του οφειλέτη με βεβαιωμένα αλλά μη ληξιπρόθεσμα χρέη του προς το Δημόσιο.
Η υπουργική αυτή απόφαση, η πρόβλεψη, μάλιστα, έκδοσης της οποίας επιβεβαιώνει τον κανόνα της δυνατότητας αυτεπάγγελτου συμψηφισμού και μη ληξιπρόθεσμων χρεών, θα έχει ως συνέπεια, όταν εκδοθεί, να εξαιρούνται, τότε μόνον, από τον αυτεπάγγελτο συμψηφισμό όσες κατηγορίες βεβαιωμένων αλλά μη ληξιπρόθεσμων χρεών περιληφθούν σ' αυτήν.
Επειδή, όπως προαναφέρθηκε, προϋπόθεση του αυτεπάγγελτου συμψηφισμού είναι η ύπαρξη εκατέρωθεν απαιτήσεων βεβαιωμένων και εκκαθαρισμένων κατά ποσό, δηλαδή, απαιτήσεων για τις οποίες δεν υπάρχει εκκρεμής δικαστική αμφισβήτηση. Ως δικαστική δε αμφισβήτηση πρέπει εν προκειμένω να νοηθεί αυτή που κατά το νόμο επιδρά στην εγκυρότητα του νόμιμου τίτλου καθιστώντας αυτόν αδρανή".
Οδηγίες για τον συμψηφισμό έχουν δοθεί και με την απόφαση ΠΟΛ.1022/24.1.2012 Συμψηφισμός χρεών με απαιτήσεις κατά του Δημοσίου. Κοινοποίηση διατάξεων του άρθρου 11 του ν.3943/2011 (ΦΕΚ 66 Α’) και παροχή οδηγιών για την εφαρμογή τους.
Συνεπώς, ο συμψηφισμός των απαιτήσεων με το δημόσιο, ακόμα και για μη ληξιπρόθεσμες οφειλές ισχύει, και δεν είναι κάτι νέο όπως θέλουν να το παρουσιάζουν κάποια μέσα ενημέρωσης.
Πηγή: TAXHEAVEN