Στη Βουλή τροπολογία για παράταση στην παραγραφή φορολογικών υποθέσεων
Με τροπολογία που κατέθεσε σήμερα το Υπουργείο Οικονομικών, οι προθεσμίες παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για κοινοποίηση φύλλων ελέγχου και κάθε άλλης πράξης επιβολής φόρων, τελών, προστίμων ή εισφορών, που λήγουν στις 31.12.2013, παρατείνονται κατά δύο (2) έτη.
Η παράταση αφορά στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) υποθέσεις, για τις οποίες έχουν αποσταλεί στοιχεία ή εκκρεμεί η αποστολή στοιχείων από άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε. ή τρίτες χώρες στις αρμόδιες φορολογικές, τελωνειακές, ελεγκτικές, δικαστικές και λοιπές αρχές βάσει της αμοιβαίας διοικητικής ή δικαστικής συνδρομής, των διατάξεων των συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας εισοδήματος και κεφαλαίου, των συμβάσεων ανταλλαγής πληροφοριών, καθώς και οιασδήποτε άλλης διαδικασίας ή
β) υποθέσεις, για τις οποίες έχουν εκδοθεί εισαγγελικές παραγγελίες, εντολές ελέγχου ή έρευνας με βάση διαβιβασθείσα πληροφορία από δικαστικές ή ελεγκτικές αρχές, καθώς και από την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης.
ΠΡΟΣΘΗΚΗ- ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
«ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΩΝ ΠΗΓΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»
Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Επί του προτεινόμενου άρθρου
Παράγραφος 1: Η χώρα μας έχει προχωρήσει στην υιοθέτηση ενός ευρύτερου πλαισίου διοικητικής και δικαστικής συνεργασίας με τα κράτη μέλη και τρίτες χώρες, ώστε να διασφαλίσει την αποτελεσματική αντιμετώπιση των αρνητικών συνεπειών της διαρκώς αυξανόμενης παγκοσμιοποίησης της εσωτερικής αγοράς και ιδίως αυτών της φοροδιαφυγής και φοροαποφυγής δια της ανταλλαγής πληροφοριών και άλλων προβλεπόμενων μέσων. Με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου δίνεται η δυνατότητα στη Φορολογική Διοίκηση να αξιοποιήσει στο μέγιστο βαθμό τις δυνατότητες και τα νέα εργαλεία που παρέχονται με την παράλληλη διεύρυνση των χρονικών προθεσμιών, προκειμένου ο έλεγχος να είναι διεξοδικότερος και αποτελεσματικότερος. Η διάταξη αυτή αφορά όλα τα φορολογικά αντικείμενα (εισόδημα, ΦΠΑ, κεφάλαιο, ακίνητη περιουσία, κλπ) και καταλαμβάνει περιπτώσεις, οι οποίες χαρακτηρίζονται από πολυπλοκότητα και χρονοβόρες διαδικασίες εξαιτίας του αντικειμένου τους και της εμπλοκής περισσότερων αρχών και φορέων της ημεδαπής και αλλοδαπής (περίπτωση α΄). Με την περίπτωση β’ αντιμετωπίζονται υποθέσεις, οι οποίες διερευνώνται από το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος και άλλες ελεγκτικές αρχές,στο πλαίσιο εκτέλεσης εισαγγελικών παραγγελιών και των αιτημάτων των αρμόδιων δικαστικών αρχών και της Αρχής Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης. Επιπροσθέτως, στη διάταξη αυτή εμπίπτουν και οι περιπτώσεις, για τις οποίες έχει εκδοθεί εντολή ελέγχου, έρευνας ή επεξεργασίας στοιχείων από το ΣΔΟΕ και τις λοιπές φορολογικές και ελεγκτικές αρχές. Η διάταξη της περίπτωσης β’ του παρόντος άρθρου καταλαμβάνει και τις υποθέσεις εκείνες, για τις οποίες έχει εκδοθεί ή πρόκειται να εκδοθεί εντολή ελέγχου, έρευνας ή παραγγελίας μέχρι και τη λήξη του χρόνου παραγραφής, δηλαδή την 31η Δεκεμβρίου 2013.
Παράγραφος 2: Με τις προτεινόμενες αλλαγές στις φορολογικές διατάξεις δεν θα απαιτείται διενέργεια οριστικού φορολογικού ελέγχου και έκδοση οριστικού φύλλου ελέγχου προσδιορισμού του φόρου που είναι μια διαδικασία χρονοβόρα αλλά θα δίνεται η δυνατότητα διενέργειας προσωρινού έλεγχου και έκδοσης προσωρινού φύλλου ελέγχου προσδιορισμού του φόρου, διαδικασία λιγότερο χρονοβόρα με αποτέλεσμα τη διενέργεια μεγαλύτερου αριθμού φορολογικών ελέγχων. Επιπλέον, με τις προτεινόμενες αλλαγές επεκτείνεται η παραπάνω διαδικασία προσωρινού ελέγχου και σε φυσικά πρόσωπα μη επιτηδευματίες, το οποίο κρίνεται αναγκαίο για τον άμεσο και ταχύ έλεγχο στοχευμένων περιπτώσεων που προκύπτουν από τις διενεργούμενες διασταυρώσεις. Όλα τα παραπάνω θα έχουν ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση των φορολογικών εσόδων.
Σε κάθε περίπτωση η φορολογική αρχή μπορεί να επανέλθει στην υπόθεση και να διενεργήσει οριστικό φορολογικό έλεγχο σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 66 του ν.2238/1994.
Β. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Άρθρο …
1. Οι προθεσμίες παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για κοινοποίηση φύλλων ελέγχου και κάθε άλλης πράξης επιβολής φόρων, τελών, προστίμων ή εισφορών, που λήγουν στις 31.12.2013, παρατείνονται κατά δύο (2) έτη στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) για υποθέσεις, για τις οποίες έχουν αποσταλεί στοιχεία ή εκκρεμεί η αποστολή στοιχείων από άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε. ή τρίτες χώρες στις αρμόδιες φορολογικές, τελωνειακές, ελεγκτικές, δικαστικές και λοιπές αρχές βάσει της αμοιβαίας διοικητικής ή δικαστικής συνδρομής, των διατάξεων των συμβάσεων αποφυγής διπλής φορολογίας εισοδήματος και κεφαλαίου, των συμβάσεων ανταλλαγής πληροφοριών, καθώς και οιασδήποτε άλλης διαδικασίας ή
β) για υποθέσεις, για τις οποίες έχουν εκδοθεί εισαγγελικές παραγγελίες, εντολές ελέγχου ή έρευνας με βάση διαβιβασθείσα πληροφορία από δικαστικές ή ελεγκτικές αρχές, καθώς και από την Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης.
2. α. Η παράγραφος 1 του άρθρου 67 του ν.2238/1994 (Α’ 151) αντικαθίσταται ως εξής:
«1. Υποκείμενοι σε φόρο με τις διατάξεις των άρθρων 2 και 101 του Κ.Φ.Ε. οι οποίοι δεν έχουν υπαχθεί σε οριστικό έλεγχο κατά τις διατάξεις του προηγούμενου άρθρου, μπορεί να υπαχθούν σε προσωρινό έλεγχο για το μερικό προσδιορισμό του εισοδήματός τους. Ο έλεγχος αυτός διατάσσεται από τον προϊστάμενο της δημόσιας ελεγκτικής υπηρεσίας για ένα ή περισσότερα συγκεκριμένα θέματα και αντικείμενα του πλήρους και οριστικού φορολογικού ελέγχου.»
β. Η παράγραφος 5 του άρθρου 68 του ν.2238/1994 αντικαθίσταται ως εξής:
«5. Στις περιπτώσεις προσωρινού φορολογικού ελέγχου, σύμφωνα με τις διατάξεις του προηγούμενου άρθρου, αν από τα βιβλία και στοιχεία του υπόχρεου ή από κάθε άλλο στοιχείο και πληροφορία που έχει στη διάθεσή της η φορολογική διοίκηση, προκύπτει ότι ο φορολογούμενος παρέλειψε να δηλώσει ή δήλωσε ανακριβώς τη φορολογητέα ύλη του ή παρέλειψε να παρακρατήσει ή να αποδώσει ή παρακράτησε ή απέδωσε ανακριβώς το φόρο, ο προϊστάμενος της δημόσιας ελεγκτικής υπηρεσίας εκδίδει προσωρινό φύλλο ελέγχου προσδιορισμού του φόρου. Το προσωρινό φύλλο ελέγχου πρέπει να περιέχει τη φορολογητέα ύλη που προκύπτει από τον έλεγχο και το φόρο που αναλογεί σε αυτή με τις νόμιμες προσαυξήσεις. Οι τυχόν δικαστικές αποφάσεις που εκδίδονται για τα προσωρινά φύλλα ελέγχου αποτελούν προσωρινό δεδικασμένο και δεν επηρεάζουν την κύρια δίκη.»
Πηγή: TAXHEAVEN