Ο Ν. 4305/2014, οι φορολογικές και λοιπές ρυθμίσεις
Δημοσιεύτηκε την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου ο Ν. 4305/2014 (ΦΕΚ Α 237/31-10-2014) «Ανοικτή διάθεση και περαιτέρω χρήση εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων του δημόσιου τομέα, τροποποίηση του Ν. 3448/2006 (Α΄ 57), προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας 2013/37/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, περαιτέρω ενίσχυση της διαφάνειας, ρυθμίσεις θεμάτων Εισαγωγικού Διαγωνισμού Ε.Σ.Δ.Δ.Α. και άλλες διατάξεις».
Οι φορολογικές ρυθμίσεις του νόμου αναφέρονται στην:
Ρύθμιση των οφειλών προς τη φορολογική διοίκηση (άρθρο 51),
Ρύθμιση των οφειλών προς τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης (άρθρο 54),
Επέκταση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα (άρθρο 52),
Παράταση της μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση (άρθρο 52)
Τροποποίηση του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (άρθρο 48)
και άλλες σημαντικές διατάξεις
Όσον αφορά την πολυαναμενόμενη ρύθμιση των οφειλών των πολιτών προς τη φορολογική Διοίκηση, όπως προβλέπεται από τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας και τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, δύναται να διενεργείται ρύθμιση τμηματικής καταβολής, με απαλλαγή κατά ποσοστό από τις προσαυξήσεις, τους τόκους και τα πρόστιμα εκπρόθεσμης καταβολής που τις επιβαρύνουν, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις, ως ακολούθως:
α) Εφάπαξ, με απαλλαγή κατά ποσοστό εκατό τοις εκατό (100%).
β) Έως δώδεκα (12) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό ενενήντα τοις εκατό (90%).
γ) Έως είκοσι τέσσερις (24) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό ογδόντα τοις εκατό (80%).
δ) Έως τριάντα έξι (36) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό εβδομήντα τοις εκατό (70%).
ε) Έως σαράντα οκτώ (48) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό εξήντα τοις εκατό (60%).
στ) Έως εξήντα (60) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%).
ζ) Έως εβδομήντα δύο (72) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%).
η) Έως εκατό (100) μηνιαίες δόσεις, με απαλλαγή κατά ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%).
Ειδικά, στο σύνολό του ο νόμος:
Με τα άρθρα 1 έως 14 καθιερώνεται η αρχή της ανοικτής διάθεσης και περαιτέρω χρήσης των εγγράφων, πληροφοριών και δεδομένων που βρίσκονται στην κατοχή των φορέων του δημόσιου τομέα, σε αντικατάσταση του άρθρου 1 του Ν. 3448/2006
Με τα άρθρα 15 και 16 του κεφαλαίου Β΄ καθορίζονται διατάξεις σχετικά με την περαιτέρω ενίσχυση της διαφάνειας στο Δημόσιο Τομέα
Το κεφάλαιο Γ΄ και ειδικά τα άρθρα 17 έως και 19 αναφέρονται σε θέματα σχετικά με την εισαγωγή φοιτητών στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Σ.Δ.Δ.Α.)
Το κεφάλαιο Δ΄ και ειδικά τα άρθρα 20 έως 64, περιλαμβάνουν λοιπές διατάξεις, από τις οποίες σταχυολογούμε:
Το άρθρο 21 σχετικά με την άρση του καθεστώτος διαθεσιμότητας του υπαλλήλου με την ανάληψη υπηρεσίας στον νέο φορέα που μετατάσσεται
Το άρθρο 28 σχετικά με τον έλεγχο γνησιότητας των δικαιολογητικών, το οποίο συμπληρώνει τον υφιστάμενο Ν. 2190/1994. Ειδικά το άρθρο αναφέρει ότι «Πριν από την υπογραφή της πράξεως διορισμού ή προσλήψεως του προσωπικού που προσλαμβάνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου διενεργείται υποχρεωτικά αυτεπάγγελτος έλεγχος της γνησιότητας των δικαιολογητικών που έχει υποβάλει ο υποψήφιος και που είναι απαραίτητα για την πρόσληψή του ή επηρεάζουν οπωσδήποτε την κατάταξή του κατά τη διαδικασία πρόσληψης ή τη βαθμολογική και μισθολογική κατάταξή του μετά την πρόσληψη»
Το άρθρο 29 σχετικό με το προηγούμενο άρθρο 28 όπου προσθέτει στον υφιστάμενο Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (Υπαλληλικός Κώδικας, ν. 3528/2007) και ειδικά στην παράγραφο 1 του άρθρου 107 διάταξη με την οποία θεωρεί ειδικό πειθαρχικό παράπτωμα την ύπαρξη στον φάκελο του υπαλλήλου πλαστού, νοθευμένου ή παραποιημένου πιστοποιητικού ή τίτλου ή βεβαιώσεως
Το άρθρο 46 που αναφέρεται σε λοιπές ρυθμίσεις του Υπ. Οικονομικών και άλλων Υπουργείων. Ειδικά προστίθεται εδάφιο στην παρ. 8 του άρθρου 17Α του Ν. 2523/1997, σύμφωνα με το οποίο οι Οικονομικοί Εισαγγελείς «έχουν τη δυνατότητα να προβαίνουν, με αιτιολογημένη διάταξή τους σε δεσμεύσεις τραπεζικών λογαριασμών, περιεχομένου τραπεζικών θυρίδων και περιουσιακών (ακινήτων και κινητών) εν γένει στοιχείων, προς το σκοπό διασφάλισης των συμφερόντων του Δημοσίου, σε περίπτωση διενεργούμενης ποινικής προκαταρκτικής εξέτασης για την εξακρίβωση τέλεσης εγκλημάτων της παραγράφου 3 του παρόντος άρθρου για χρονικό διάστημα μέχρι ένα (1) έτος που μπορεί να παρατείνεται με βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών Αθηνών, λόγω δικαιολογημένης μη ολοκλήρωσης της διενεργούμενης, κατά τα ανωτέρω, ποινικής προκαταρκτικής εξέτασης. Η διάταξη εκδίδεται χωρίς προηγούμενη κλήση του καθ’ ου ή τρίτου και δεν είναι απαραίτητο να αναφέρει συγκεκριμένο λογαριασμό, τίτλο, χρηματοπιστωτικό προϊόν, θυρίδα, κινητό ή ακίνητο περιουσιακό στοιχείο. Η δέσμευση ισχύει από τη χρονική στιγμή της επίδοσης της διάταξης προς τον Οργανισμό ή την Υπηρεσία προς την οποία απευθύνεται. Η διάταξη επιδίδεται εντός προθεσμίας είκοσι (20) ημερών στον καθ’ ου ή στον τρίτο, οι οποίοι δύνανται να προσφύγουν και να ζητήσουν την άρση της, με αίτησή τους προς το Συμβούλιο Εφετών Αθηνών, εντός προθεσμίας τριάντα (30) ημερών, η οποία δεν αναστέλλει την εκτέλεσή της»
Το άρθρο 48 που αναφέρεται σε φορολογικές και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητα του Υπ. Οικονομικών που αφορούν: Την εξαίρεση από την επιβολή τέλους επιτηδεύματος σε αναπήρους με αναπηρία μεγαλύτερη του 80%, την φορολογία των αγροτών με τον συντελεστή αγροτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας 13% και για το τυχών υπερβάλλων τεκμαρτό τους εισόδημα, την λήψη ως τιμήματος αγοράς σε μεταβιβάσεις ακινήτων της αναγραφομένης επί του συμβολαίου αξίας και όχι αυτής που προσδιορίζεται με βάση την αντικειμενική αξία του ακινήτου και άλλες διατάξεις.
Το άρθρο 51 που αναφέρεται στη ρύθμιση οφειλών προς τη Φορολογική Διοίκηση και αναφερθήκαμε στην αρχή του κειμένου.
Το άρθρο 52 που αναφέρεται στον Φ.Π.Α. στην εστίαση και την εισφορά αλληλεγγύης. Ειδικά όσον αφορά το Φ.Π.Α. στην εστίαση το άρθρο ορίζει ότι «Η ισχύς των διατάξεων του άρθρου 12 του ν. 4224/2013 (Α΄ 288) παρατείνεται μέχρι 31.12.2015», όσον δε αφορά την Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης του άρθρου 29 του Ν. 3986/2011, μειώνει μεν τους συντελεστές κατά 30%, παρατείνει όμως την εφαρμογή της και για τα φορολογικά έτη 2015 & 2016.
Τέλος, το άρθρο 54 που αναφέρεται στην ρύθμιση οφειλών προς τους φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, πλην ΝΑΤ, με ταυτόσημους όρους που αφορούν την εξόφληση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τη Φορολογική Διοίκηση. Επισημαίνεται ότι η κύρια οφειλή βαρύνεται από 1.1.2013 με ετήσιο επιτόκιο 4,56%.
Πηγή: E-FOROLOGIA