Ετοιμάζεται το νέο φορολογικό ποινολόγιο
Σε ποσοστό που θα κυμαίνεται από 1% έως 10% επί του φόρου που δεν πληρώθηκε, ανάλογα με την παράβαση, θα ανέρχεται το πρόστιμο το οποίο θα επιβάλλεται στις περιπτώσεις μη καταβληθέντων φόρων.
Αυτό προβλέπει, μεταξύ άλλων, το νέο ποινολόγιο που επεξεργάζονται ήδη τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, ύστερα από τις εντολές του αρμόδιου υφυπουργού, Γιώργου Μαυραγάνη, ο οποίος φέρεται αποφασισμένος να αλλάξει άρδην το «οπλοστάσιο» κατά της φοροδιαφυγής ώστε να υπάρξουν και ουσιαστικότερα αποτελέσματα.
Το νέο ποινολόγιο, που θα στηρίζεται στο τρίπτυχο Φόρος – Τόκος – Πρόστιμο, θα έχει ως στόχο την εκλογίκευση του συστήματος, ώστε να γίνουν πιο «φθηνά» τα πρόστιμα σε περιπτώσεις αμέλειας και αυστηρότερα όταν υπάρχει δόλος και ζημία του Δημοσίου.
Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι το πρόστιμο δεν θα μειώνεται σε περίπτωση συμβιβασμού, ίσως μόνο σε περιπτώσεις οικειοθελούς συμμόρφωσης, ενώ σε περιπτώσεις πλαστών και εικονικών τιμολογίων θα υπάρχει ειδικό πρόστιμο.
Από την άλλη πλευρά, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, γνωρίζοντας την οικονομική κατάσταση που επικρατεί στην αγορά αλλά και τις μειώσεις εισοδημάτων που έχουν υποστεί όλοι οι φορολογούμενοι, μελετά να δώσει τη δυνατότητα τα πρόστιμα που βεβαιώνονται:
— να καταβάλλονται σε 10 ίσες μηνιαίες δόσεις, με τον περιορισμό ότι κάθε δόση δεν μπορεί να είναι μικρότερη των 300 ευρώ εκτός της τελευταίας.
— κατά την εμπρόθεσμη καταβολή των προστίμων, εφάπαξ ή σε δόσεις, να παρέχεται έκπτωση 60% για την εφάπαξ καταβολή, 40% για την καταβολή σε δόσεις, για κάθε δόση, εκτός της πρώτης για την οποία δεν παρέχεται έκπτωση. Επισημαίνεται ότι δεν θα είναι δυνατή η πληρωμή με έκπτωση επόμενης δόσης αν δεν έχει εξοφληθεί η προηγούμενη αυτής.
— οι φορολογούμενοι που θα καταβάλλουν το σύνολο των προστίμων θα επιβραβεύονται, αφού θα επιστρέφεται το 30% του ποσού που έχει καταβληθεί.
Στόχος της κίνησης αυτής, όπως εξηγούν στενοί συνεργάτες του υφυπουργού, Γ. Μαυραγάνη, είναι να υπάρξει η δυνατότητα ακόμη και το κίνητρο στους φορολογούμενους να μπορούν να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους, αφού, όπως χαρακτηριστικά λένε, «εάν τους σφίξεις τη θηλιά στο λαιμό κανείς δεν θα κερδίσει».
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχει ήδη βάλει στο φουλ τις μηχανές για τον περαιτέρω περιορισμό της φοροδιαφυγής, η οποία εξακολουθεί και ανθεί, καθώς η αναδιοργάνωση του ελεγκτικού μηχανισμού επί ένα και πλέον έτος παραμένει στα χαρτιά.
Για το λόγο αυτό άλλωστε σχεδιάζεται όπως έως το τέλος του τρέχοντος έτους ολοκληρωθεί η ανασυγκρότηση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού και ληφθούν τα κατωτέρω πρόσθετα μέτρα για να υπάρξουν άμεσα αποτελέσματα από το συγκεκριμένο μέτωπο και ειδικότερα σε περιπτώσεις εκ προθέσεως φοροδιαφυγής για ποσά πάνω από ένα όριο ανά έτος, ο φορολογικός συμβιβασμός και η πληρωμή των φόρων δεν θα καταργούν τον αξιόποινο χαρακτήρα της φοροδιαφυγής.
Παράλληλα, στόχος είναι η εφαρμογή του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου το 2013 για κινητή και ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Για όποιον δεν συμμορφωθεί και δεν δηλώσει την περιουσία του, εκτός από τις χρηματικές ποινές, θα προβλεφθεί και αυστηρή ποινή μέσω θέσπισης ποινικού αδικήματος.
Θα καθιερωθεί ειδική νομοθεσία για τις εξωχώριες εταιρείες, που θα περιέχει τεκμήρια για την ανίχνευση ελεγχόμενων εταιρειών που έχουν συσταθεί μόνο για φορολογικούς σκοπούς, όπως αυτό της πραγματικής διοίκησης της επιχείρησης, για να αποκαλυφθούν και να φορολογηθούν στην Ελλάδα οι εξωχώριες εταιρείες.
Μεταξύ των καινοτομιών είναι και η θέσπιση γενικής αλλά πλήρους διάταξης για τη φοροαποφυγή, όπως διαθέτουν οι προηγμένες φορολογικά χώρες, ώστε να μπορούν να ακυρωθούν φορολογικά συναλλαγές οι οποίες γίνονται με αποκλειστικό σκοπό την αποφυγή φόρου χωρίς πραγματικό οικονομικό αντικείμενο.
Παράλληλα, με σκοπό τη διενέργεια γρήγορων και στοχευμένων ελέγχων με βάση επιλογή από την επεξεργασία στοιχείων του προφίλ του φορολογουμένου, ενοποιούνται οι μηχανισμοί φορολογικών ελέγχων του υπουργείου Οικονομικών.
Στους μεσοπρόθεσμους στόχους είναι η ενίσχυση με ανθρώπινο δυναμικό και σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό του Φοροεισπρακτικού Μηχανισμού, ο εξοπλισμός των τελωνείων -συνοριακών και εισαγωγής- με τα απαραίτητα τεχνικά μέσα για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου και η ενοποίηση της νομοθεσίας περί ενδοομιλικών συναλλαγών σε ένα νομοθέτημα, με πρόβλεψη για αποκλειστική αρμοδιότητα ελέγχου από το υπουργείο Οικονομικών και με ειδική εκπαίδευση στελεχών του ή με αξιοποίηση στελεχών άλλων υπουργείων, που ήδη έχουν εκπαιδευτεί.
Πηγή: ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ