Στην περαιτέρω απλούστευση του φορολογικού συστήματος και στην απλοποίηση των φορολογικών ελέγχων μέσω της θέσπισης νέων αντικειμενικών κριτηρίων, σχεδιάζει να προχωρήσει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης το επόμενο έτος ενόψει της επικείμενης, από τις αρχές του 2012, κατάργησης του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι στόχος του οικονομικού επιτελείου, όπως αναφέρουν στενοί συνεργάτες του υπουργού Οικονομικών κ. Γιώργου Παπακωνσταντίνου, είναι η προσαρμογή του Κ.Β.Σ. στις σημερινές οργανωτικές ανάγκες των επιχειρήσεων και στις συνθήκες των συναλλαγών και των νέων δεδομένων που διαμορφώνονται στην αγορά.
Στο πλαίσιο αυτό η κατάργηση του Κ.Β.Σ., που θα γίνει με τρόπο φυσικά τέτοιο που θα διασφαλίζονται ταυτόχρονα τα συμφέροντα του δημοσίου και αναμένεται από την 1η Ιανουαρίου 2012, να εξυπηρετεί τις ανάγκες των επιχειρήσεων όσον αφορά στην προσαρμογή τους στην ταχύτητα των εξελίξεων που ορίζει η τεχνολογία.
Είναι αξιοσημείωτο, εξάλλου, ότι στη σημερινή ασύμμετρη έκβαση των φορολογικών ελέγχων σημαντικό ρόλο έχουν και οι διατάξεις του ΚΒΣ.
Η πλήρης κατάργησή του κρίνεται λοιπόν επιβεβλημένη όχι μόνο γιατί πληθώρα διατάξεών του έχουν ήδη ξεπεραστεί, αλλά και γιατί η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στον ΟΟΣΑ που έχει Κώδικα Βιβλίων, ο οποίος μέσα από ένα πλέγμα τυπολατρικών και αναχρονιστικών διατάξεων επιβάλλει περιορισμούς και αρκετές φορές παγίδες στον τρόπο διεξαγωγής των δραστηριοτήτων της επιχείρησης.
Γεγονός που όπως παραδέχονται άλλωστε και τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών δημιουργεί αναχώματα στην ανάπτυξη, η οποία είναι πλέον το μεγάλο ζητούμενο για την ανάταξη της ελληνικής οικονομίας και την αντιστροφή του κλίματος στην αγορά.
Μέχρι να γίνει όμως το βήμα αυτό, που πολλοί πάντως θεωρούν ακατόρθωτο για την ελληνική πραγματικότητα, η πραγματοποίηση των ελέγχων με αντικειμενικά κριτήρια, που ήδη θα πρέπει να αναφέρουμε επιχειρούν να εφαρμόσουν οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, κρίνεται αναγκαία, αφενός διότι εντάσσεται στη νέα φιλοσοφία του οικονομικού επιτελείου που αφορά στη «γενικότερη απλοποίηση των διαδικασιών», αφετέρου δε γιατί η μη εφαρμογή αντικειμενικών κριτηρίων μπορεί να οδηγήσει σε λογιστικές διαφορές, που ουσιαστικά επιβαρύνουν υπέρμετρα τις επιχειρήσεις και εξανεμίζουν – όπως είχε διαπιστωθεί στην πράξη κατά το παρελθόν- τα όποια οφέλη από τη μείωση των φορολογικών συντελεστών.
Επισημαίνεται ότι μεταξύ των αντικειμενικών κριτηρίων, περιλαμβάνονται:
– Ουσιαστικές παραβάσεις του ΚΒΣ ή δελτία πληροφοριών ή άλλα στοιχεία για φοροδιαφυγή.
– Η μη υποβολή δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ ή άλλων φορολογικών αντικειμένων.
-Η ύπαρξη μεγάλων πιστωτικών υπολοίπων ΦΠΑ που δεν δικαιολογούνται από το αντικείμενο δραστηριότητας της επιχείρησης.
– Οι κατασχέσεις βιβλίων και στοιχείων ή φορολογικών ταμιακών μηχανών ή φορολογικών μηχανισμών.
– Η απώλεια βιβλίων και στοιχείων ή φορολογικών ταμιακών μηχανών ή φορολογικών μηχανισμών.
– Η δήλωση μεγάλων ποσών δαπανών από ελεύθερους επαγγελματίες ή από επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών που δεν διαθέτουν αξιόλογα αποθέματα.
– Τα καθαρά κέρδη που δεν προσδιορίστηκαν κατά τις κείμενες διατάξεις ή δεν εφαρμόστηκε ο προβλεπόμενος συντελεστής καθαρών κερδών.
– Η αδικαιολόγητη διαφορά μεταξύ συμπληρωματικών στοιχείων των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και δηλώσεων ΦΠΑ.
– Η διαπίστωση χαμηλού συντελεστή μεικτού και καθαρού κέρδους.
– Η χρήση αναπτυξιακών νόμων.
– Η απαλλαγή από το ΦΠΑ.
– Τα υπέρογκα ποσά ενδοκοινοτικών συναλλαγών που εμφανίζονται κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας της επιχείρησης ή δυσανάλογα τέτοια ποσά σε σχέση με το συνήθη ετήσιο κύκλο εργασιών της.
– Τα στοιχεία που έχουν οι ελεγκτικές υπηρεσίες για επαναλαμβανόμενες αιτήσεις από άλλα κράτη-μέλη για αμοιβαία συνδρομή.
– Δηλώσεις με τα μεγαλύτερα ακαθάριστα εισοδήματα από κάθε κατηγορία.
Πηγή: Σ.Ο.Λ. ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ / ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ