Απαλλάσεται από το Φ.Π.Α. η δωρεά τροφίμων, φαρμάκων και άλλων αγαθών προς το δημόσιο
Με τροπολογία που προστέθηκε στο νομοσχέδιο «Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.), Αλλαγή Σκοπού Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και Λοιπές Διατάξεις» δεν υπόκειται πλέον σε ΦΠΑ η δωρεάν διάθεση τροφίμων, φαρμάκων, ρούχων ή άλλων αγαθών, πλην εκείνων που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που έχουν συσταθεί νόμιμα στην Ελλάδα και έχουν αποδεδειγμένα φιλανθρωπικό ή κοινωφελή σκοπό, προκειμένου τα αγαθά αυτά στη συνέχεια, εφόσον δεν θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, να διανεμηθούν χωρίς αντάλλαγμα, αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση ή την ανακούφιση ευπαθών κοινωνικών ομάδων.
Η διάταξη αίρει ένα σημαντικό αντικίνητρο για τις δωρεές αγαθών σε κοινωφελείς ή φιλανθρωπικούς φορείς, για τους σκοπούς περαιτέρω διάθεσής τους και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την περαιτέρω ενίσχυση των δωρεών αυτών που έχουν εξαιρετικά μεγάλη σημασία ιδίως για τις κοινωνικές ομάδες που έχουν πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση.
Η προτεινόμενη διάταξη εφαρμόζεται στις περιπτώσεις δωρεών αγαθών που δεν είναι κατάλληλα προς πώληση ή αξιοποίηση ιδίως λόγω λαθών, ελαττωμάτων ή ελλείψεων στη συσκευασία, την επισήμανση ή το ζύγισμα, λόγω απόσυρσης από την αγορά ή λόγω εγγύτητας προς την ημερομηνία λήξης. Προβλέπονται επίσης εγγυήσεις διασφάλισης της δημόσιας υγείας ως προς τις δωρεές των ανωτέρω προϊόντων, όπως και εξουσιοδοτική διάταξη για τη ρύθμιση με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών των ζητημάτων που σχετίζονται με την απόδειξη της διάθεσης όπως επίσης των λεπτομερειών εφαρμογής της διάταξης.
Δείτε ολόκληρη την τροπολογία
ΠΡΟΣΘΗΚΗ – ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΥΓΕΙΑΣ
«Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.), Αλλαγή Σκοπού Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και Λοιπές Διατάξεις»
Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
Επί της παραγράφου 1:
Η προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζει τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες δεν θεωρείται ως παράδοση αγαθών κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 2 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000) και, κατά συνέπεια, δεν υπόκειται σε ΦΠΑ η δωρεάν διάθεση τροφίμων, φαρμάκων, ρούχων ή άλλων αγαθών, πλην εκείνων που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που έχουν συσταθεί νόμιμα στην Ελλάδα και έχουν αποδεδειγμένα φιλανθρωπικό ή κοινωφελή σκοπό, προκειμένου τα αγαθά αυτά στη συνέχεια, εφόσον δεν θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία, να διανεμηθούν χωρίς αντάλλαγμα, αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση ή την ανακούφιση ευπαθών κοινωνικών ομάδων. Η ρύθμιση προσαρμόζει στις ανάγκες της χώρας μας αντίστοιχες ρυθμίσεις που έχουν υιοθετηθεί για το θέμα αυτό σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως ιδίως η Ιταλία, το Βέλγιο και η Πολωνία, στη βάση σχετικής διακριτικής ευχέρειας που έχει αναγνωρίσει στα κράτη μέλη η Συμβουλευτική Επιτροπή Φ.Π.Α. της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (βλ. τις «Κατευθυντήριες Οδηγίες» της 97ης Συνεδρίασης της εν λόγω Επιτροπής της 7ης Σεπτεμβρίου 2012). Η προτεινόμενη διάταξη εφαρμόζεται στις περιπτώσεις δωρεών αγαθών σε φορείς που πληρούν τις ανωτέρω προϋποθέσεις, εφόσον τα αγαθά δεν είναι κατάλληλα προς πώληση ή αξιοποίηση ιδίως λόγω λαθών, ελαττωμάτων ή ελλείψεων στη συσκευασία, την επισήμανση ή το ζύγισμα, λόγω απόσυρσης από την αγορά ή λόγω εγγύτητας προς την ημερομηνία λήξης. Η διάταξη αίρει ένα σημαντικό αντικίνητρο για τις δωρεές αγαθών σε κοινωφελείς ή φιλανθρωπικούς φορείς, για τους σκοπούς περαιτέρω διάθεσής τους και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την περαιτέρω ενίσχυση των δωρεών αυτών που έχουν εξαιρετικά μεγάλη σημασία ιδίως για τις κοινωνικές ομάδες που έχουν πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση. Προβλέπεται περαιτέρω η έκδοση απόφασης του Υπουργού Οικονομικών, με την οποία καθορίζεται ο τρόπος και η διαδικασία της απόδειξης της διάθεσης με την καταχώρηση των στοιχείων των νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων που συμμετέχουν στις δωρεές, ήτοι των δωρητών και δωρεοδόχων και στην καταχώρηση των ποσοτήτων των δώρων ανά είδος αγαθού καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της ανωτέρω διάταξης.
Επί της παραγράφου 2:
Η περίπτωση α’ της παραγράφου 2 θεραπεύει ένα πάγιο πρόβλημα στη νομιμότητα της διαδικασίας ανάληψης δέσμευσης και τήρησης του Μητρώου Δεσμεύσεων, αυτό της αδυναμίας χειρισμού των δαπανών που επιβάλλονται εκτάκτως, κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του ήδη εγκεκριμένου Προϋπολογισμού, είτε από διάταξη νόμου είτε από τελεσίδικη δικαστική απόφαση. Στις περιπτώσεις αυτές, λόγω μη ύπαρξης σχετικής ή επαρκούς πίστωσης, ήταν μέχρι τώρα αδύνατη η τήρηση της διαδικασίας του άρθρου 2 του ΠΔ 113/2010, δηλαδή η απαρέγκλιτη υποχρέωση έκδοσης απόφασης ανάληψης για δέσμευση της αναγκαίας πίστωσης πριν από τη διενέργεια εκτέλεσης της οποιασδήποτε δαπάνης. Με την παρούσα τροπολογία δίνεται η δυνατότητα νόμιμου χειρισμού αποκλειστικά των ανωτέρω δαπανών, ώστε έγκαιρα να εντάσσονται στη διαδικασία πληρωμής που προβλέπεται από το ΠΔ 113/2010.
Οι περιπτώσεις β’ και γ’ της παραγράφου 2 της τροπολογίας τίθενται για λόγους εναρμόνισης του ΠΔ 113/2010 με την Οδηγία 2011/7 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, που καθορίζει την ημερομηνία παραλαβής (με τις προϋποθέσεις που καθορίζονται στο άρθρο 4 της Οδηγίας) ως την ημερομηνία έναρξης της περιόδου υποχρέωσης εξόφλησής της.
Επί της παραγράφου 3:
Με βάση την συνταγματική αρχή της νομιμότητας, η οποία επιτάσσει τη νομοθετική εξουσιοδότηση προκειμένου η Δημόσια Διοίκηση να προβαίνει στην έκδοση διοικητικών πράξεων και τις διατάξεις του άρθρο 79 του ν. 2362/1995 «Περί Δημοσίου Λογιστικού ελέγχου των δαπανών του Κράτους και άλλες διατάξεις», με τις οποίες ορίζεται ότι οι συμβάσεις από τις οποίες δημιουργούνται υποχρεώσεις εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου δεν δύνανται να συνομολογηθούν, εάν δεν προβλέπονται από γενικές ή ειδικές διατάξεις ή δεν συντελούν στην εκπλήρωση των σκοπών του» προτείνεται η ρύθμιση της παραγράφου 3.
Δεδομένου ότι η μείωση του δημοσίου χρέους δεν συνιστά έναν απλώς δημοσιονομικό στόχο, αλλά αποτελεί εθνικό διακύβευμα, είναι προφανές, ότι η εφαρμογή του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων, κατά τρόπο που να υπηρετείται στο μέγιστο βαθμό το δημόσιο συμφέρον, αποτελεί βασικό μέσο επίτευξης και των δημοσιονομικών στόχων της χώρας, καθώς το προϊόν της αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του Ελληνικού Δημοσίου χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την αποπληρωμή του δημοσίου χρέους της χώρας.
Η εφαρμογή του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων συνέχεται άμεσα με την επιτυχή αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων από την ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. που αποτελεί τον αρμόδιο φορέα αξιοποίησης αυτών των περιουσιακών στοιχείων με τους τρόπους που ορίζονται στη διάταξη του άρθρου 5 του ν.3986/2011, ιδίως δε με την κατάρτιση συμβάσεων πώλησης των περιουσιακών στοιχείων της ΤΑΙΠΕΔ. Α.Ε. μεταξύ της τελευταίας και των ενδιαφερόμενων επενδυτών.
Λόγω της πολυπλοκότητας του εγχειρήματος της αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε., το Ελληνικό Δημόσιο μπορεί, εφόσον το κρίνει σκόπιμο, να συνυπογράφει μετά από πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου τις εκάστοτε οικείες συμβάσεις μεταξύ της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. και των υποψήφιων επενδυτών, αφού έχουν τηρηθεί προηγουμένως οι προβλεπόμενες διαδικασίες του άρθρου 4 του ν.3986/2011, για τους όρους των συμβάσεων με τους οποίους αναλαμβάνει ευθύνη προς αποζημίωση για πράξεις ή παραλείψεις των οργάνων του. Τούτο διότι, στην υλοποίηση της αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. εμπλέκονται πλείστοι φορείς της Διοίκησης (πχ. αρχαιολογία, πολεοδομικές αρχές κ.λ.π) οι οποίοι συνιστούν όργανα του νομικού προσώπου του Κράτους, το οποίο είναι το μόνο αρμόδιο και ικανό να καθορίσει τη δράση τους, και όχι της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε, η οποία είναι ανώνυμη εταιρία λειτουργούσα σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας. Εξάλλου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 105 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα, το Ελληνικό Δημόσιο υπέχει ούτως ή άλλως αντικειμενική εξωσυμβατική ευθύνη για τις παράνομες πράξεις και παραλείψεις των ως άνω φορέων και υπηρεσιών που είναι όργανά του, η οποία κατ’αυτόν τον τρόπο περιορίζεται ποιοτικά και ποσοτικά με βάση τους όρους που συνομολογούνται στην εκάστοτε σύμβαση.
Εξάλλου, η συνυπογραφή από το Ελληνικό Δημόσιο όρων συμβάσεων, οι οποίες αφορούν την εφαρμογή μεγάλων και μακροπρόθεσμων επενδύσεων κρίνεται εύλογη για λόγους ασφάλειας δικαίου, προκειμένου και οι επενδυτές να εφαρμόσουν το επενδυτικό έργο που αναλαμβάνουν σε ένα περιβάλλον κοινωνικά και οικονομικά βέβαιο.
Για την αντιμετώπιση των ανωτέρω θεμάτων προτείνεται η παρακάτω προθήκη – τροπολογία στο συζητούμενο σχέδιο νόμου ως άρθρο …….. αυτού και της οποίας το κείμενο έχει ως εξής:
Β. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Άρθρο
Τροποποίηση διατάξεων ν.2859/2000, π.δ.113/2010, ν.3986/2011
1. α. Στο τέλος της περίπτωσης β’ της παραγράφου 2 του άρθρου 7 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000, Α’ 248) προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«β) Ως δώρα που επίσης εξαιρούνται θεωρούνται και τα τρόφιμα, φάρμακα, ρούχα ή άλλα αγαθά για την κάλυψη αναγκών, πλην εκείνων που υπόκεινται σε ειδικούς φόρους κατανάλωσης, που διατίθενται δωρεάν σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου ή νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που έχουν συσταθεί νόμιμα στην Ελλάδα και έχουν αποδεδειγμένα φιλανθρωπικό ή κοινωφελή σκοπό, προκειμένου να διανεμηθούν αποκλειστικά για την εξυπηρέτηση ή την ανακούφιση ευπαθών κοινωνικών ομάδων χωρίς αντάλλαγμα, εφόσον τα αγαθά αυτά δεν θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία. Ως τέτοια αγαθά θεωρούνται αυτά τα οποία δεν είναι κατάλληλα προς πώληση ή αξιοποίηση ιδίως λόγω λαθών ή ελαττωμάτων ή ελλείψεων στη συσκευασία, την επισήμανση ή το ζύγισμα, ή λόγω απόσυρσης από την αγορά ή λόγω εγγύτητας προς την ημερομηνία λήξης.»
β. Στο τέλος της παραγράφου 4 του άρθρου 7 του Κώδικα ΦΠΑ προστίθεται εδάφιο ως εξής:
«Με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, ειδικά για την περίπτωση του εδαφίου 3 της παραγράφου 2 του άρθρου 7 του παρόντος Κώδικα καθορίζεται ο τρόπος και η διαδικασία της απόδειξης της διάθεσης με την καταχώρηση των στοιχείων των νομικών προσώπων ή νομικών οντοτήτων που συμμετέχουν στις δωρεές και των ποσοτήτων των δώρων ανά είδος αγαθού καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της.».
2. Το π.δ. 113/2010 (ΦΕΚ 194 Γ’ ) «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους Διατάκτες» τροποποιείται ως εξής:
α. Στο άρθρο 2 του π.δ. 113/2010 προστίθεται παράγραφος 3, ως εξής:
«3. Εξαίρεση από την υποχρέωση της παραγράφου 2, επιτρέπεται αποκλειστικά για τις δαπάνες που επιβάλλονται εκτάκτως, κατά τη διάρκεια της οικονομικής χρήσης, από διατάξεις νόμου ή από τελεσίδικη δικαστική απόφαση, για τις οποίες δεν έχουν προβλεφθεί σχετικές ή επαρκείς διαθέσιμες πιστώσεις, ώστε να υπάρχει δυνατότητα διενέργειας της ανάληψης πριν από τη διενέργεια της δαπάνης. Στις περιπτώσεις αυτές, διενεργείται υποχρεωτικά η άμεση αναμόρφωση του Προϋπολογισμού της τρέχουσας οικονομικής χρήσης, σύμφωνα με τις ισχύουσες διαδικασίες, προκειμένου να εξασφαλιστούν οι πιστώσεις και να διενεργηθεί η ανάληψη υποχρέωσης, η οποία, για το λόγο αυτό, θα έχει κατ’ εξαίρεση ημερομηνία μεταγενέστερη της ημερομηνίας παραλαβής του τιμολογίου, της κοινοποίησης της δικαστικής απόφασης ή άλλου ισοδύναμου εγγράφου.».
β. Το εδάφιο 6 της παρ. 3 του άρθρου 7 του π.δ. 113/2010 αντικαθίσταται ως εξής:
« – Τον αριθμό, την ημερομηνία παραλαβής, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 3 της υποπαραγράφου Ζ.5 του ν. 4152/2013 (Α’ 140), και το ποσό του παραστατικού που αποδεικνύει την ύπαρξη της οφειλής.»
γ. Στην υποπαράγραφο γ της παρ. 6 του άρθρου 7 του π.δ. 113/2010 οι λέξεις «από την ημερομηνία έκδοσης του τιμολογίου ή άλλου ισοδύναμου έγγραφου» αντικαθίσταται με τις λέξεις «από την ημερομηνία παραλαβής, κατά τα οριζόμενα στην παρ. 3 της υποπαραγράφου Ζ.5 του ν. 4152/2013 (Α’ 140)».
3. Η παράγραφος 2 του άρθρου 5 του ν. 3986/2011 (Α’ 152) τροποποιείται ως εξής:
α. Η υφιστάμενη παράγραφος 2 αναριθμείται σε περίπτωση α’ της ίδιας παραγράφου.
β. Στο τέλος της παραγράφου 2 προστίθεται περίπτωση β’ ως εξής:
«β. Μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών, όπως ορίζονται στο άρθρο 4 του παρόντος, το Ελληνικό Δημόσιο μπορεί να συνυπογράφει συμβάσεις αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων για τους όρους αυτών με τους οποίους το Ελληνικό Δημόσιο αναλαμβάνει ευθύνη προς αποζημίωση για πράξεις ή παραλείψεις των οργάνων του, όπως ορίζονται στην εκάστοτε οικεία σύμβαση, με πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου. Με την ίδια πράξη ορίζονται και τα αρμόδια όργανα για την υπογραφή των ως άνω συμβάσεων για λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου.».
Αθήνα, 31 Ιανουαρίου 2014
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΟΥΡΝΑΡΑΣ
ΥΓΕΙΑΣ
ΣΠΥΡΙΔΩΝ – ΑΔΩΝΙΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
______________________________
ΕΚΘΕΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΥΝΕΠΕΙΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ
ΠΡΟΣΘΗΚΗΣ – ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ
Προσθήκη τροπολογία στο σχέδιο νόμου:
«Πρωτοβάθμιο Εθνικό Δίκτυο Υγείας (Π.Ε.Δ.Υ.), Αλλαγή Σκοπού Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και Λοιπές Διατάξεις»
ΠΕΡΙΛΗΠΤΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΜΕΝΗΣ ΡΥΘΜΙΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΘΗΚΗΣ – ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ:
παρ. 1: Εφαρμογή διατάξεων περί Φ.Π.Α. σχετικά με τις δωρεές.
παρ. 2: Μητρώο δεσμεύσεων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους.
παρ. 3: Έκδοση Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου για την υπογραφή συμβάσεων με επενδυτικά έργα της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε., εφόσον εμπλέκονται στην εφαρμογή και φορείς του Ελληνικού Δημοσίου.
Β: ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΛΛΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ
11. Γενική Αξιολόγηση
11.1 Περιγράψτε χωριστά και αναλυτικά το πρόβλημα που καλείται να αντιμετωπίσει κάθε μία «άλλη διάταξη» που περιλαμβάνεται στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου
παρ. 1: Η επιβολή ΦΠΑ στην περίπτωση δωρεών αγαθών που δεν είναι κατάλληλα προς πώληση ή αξιοποίηση, για τους σκοπούς περαιτέρω διάθεσής τους σε κοινωνικά ευπαθείς ομάδες δημιουργεί ένα σημαντικό αντικίνητρο για τις δωρεές αυτές που έχουν ιδιαίτερη σημασία σε περιόδους οικονομικής κρίσης.
παρ. 2: Θεραπεύεται ένα πάγιο πρόβλημα στη νομιμότητα της διαδικασίας ανάληψης δέσμευσης και τήρησης του μητρώου δεσμεύσεων (ΠΔ 113/2010), της αδυναμίας χειρισμού των δαπανών που επιβάλλονται εκτάκτως κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του ήδη εγκεκριμένου προϋπολογισμού, είτε από διάταξη νόμου είτε από τελεσίδικη δικαστική απόφαση για τις οποίες δεν είχε προβλεφθεί σχετική ή επαρκής πίστωση. Με την παρούσα διάταξη δίνεται η δυνατότητα νόμιμου χειρισμού αποκλειστικά των ανωτέρω δαπανών, ώστε έγκαιρα να εντάσσονται στην διαδικασία πληρωμής που προβλέπεται.
Επέρχεται εναρμόνιση με Οδηγία 2011/7 Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, που καθορίζει την ημερομηνία παραλαβής (με τις προϋποθέσεις του άρθρου 4 της Οδηγίας) ως την ημερομηνία έναρξης της περιόδου υποχρέωσης εξόφλησής της.
παρ. 3: Με σκοπό την επιτάχυνση της διαδικασίας υπογραφής των συμβάσεων του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων περιουσιακών στοιχείων της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. και επειδή στις συμβάσεις αυτές ενδέχεται να περιλαμβάνονται όροι που είναι πιθανόν να δεσμεύουν το Ελληνικό Δημόσιο, ιδίως στις περιπτώσεις που εμπλέκονται φορείς της Διοίκησης όπως η αρχαιολογία και οι πολεοδομικές αρχές, προτείνεται η παρούσα διάταξη προκειμένου να υπάρξει ειδική εξουσιοδοτική διάταξη για την ανάληψη δεσμεύσεων από το Ελληνικό Δημόσιο με πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου.
11.2 Περιγράψτε χωριστά και αναλυτικά τους λόγους για τους οποίους κάθε «άλλη διάταξη» είναι αναγκαία και κατάλληλη να αντιμετωπίσει το αντίστοιχο πρόβλημα
παρ. 1: Η διάταξη αίρει ένα σημαντικό αντικίνητρο για τις δωρεές αγαθών σε κοινωφελείς ή φιλανθρωπικούς φορείς, για τους σκοπούς περαιτέρω διάθεσής τους και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την περαιτέρω ενίσχυση των δωρεών αυτών που έχουν εξαιρετικά μεγάλη σημασία ιδίως για τις κοινωνικές ομάδες που έχουν πληγεί περισσότερο από την οικονομική κρίση. Η προτεινόμενη διάταξη εφαρμόζεται στις περιπτώσεις δωρεών αγαθών που δεν είναι κατάλληλα προς πώληση ή αξιοποίηση ιδίως λόγω λαθών, ελαττωμάτων ή ελλείψεων στη συσκευασία, την επισήμανση ή το ζύγισμα, λόγω απόσυρσης από την αγορά ή λόγω εγγύτητας προς την ημερομηνία λήξης. Προβλέπονται επίσης εγγυήσεις διασφάλισης της δημόσιας υγείας ως προς τις δωρεές των ανωτέρω προϊόντων, όπως και εξουσιοδοτική διάταξη για τη ρύθμιση με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών των ζητημάτων που σχετίζονται με την απόδειξη της διάθεσης όπως επίσης των λεπτομερειών εφαρμογής της διάταξης.
παρ. 2: με την περίπτωση α’ δίνεται η δυνατότητα νόμιμου χειρισμού των δαπανών που επιβάλλονται εκτάκτως κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του ήδη εγκεκριμένου προϋπολογισμού (στον οποίο δεν είχε προβλεφθεί σχετική ή επαρκής πίστωση), είτε από διάταξη νόμου είτε από τελεσίδικη δικαστική απόφαση.
Με τις περιπτώσεις β’ και γ’ εναρμονίζεται το ΠΔ 113/2010 με την Οδηγία 2011/7 Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
παρ. 3: Η εφαρμογή του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων συνέχεται άμεσα με την επιτυχή αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων από την ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. που αποτελεί τον αρμόδιο φορέα αξιοποίησης αυτών των περιουσιακών στοιχείων με τους τρόπους που ορίζονται στη διάταξη του άρθρου 5 του ν.3986/2011, ιδίως δε με την κατάρτιση συμβάσεων πώλησης των περιουσιακών στοιχείων της ΤΑΙΠΕΔ. Α.Ε. μεταξύ της τελευταίας και των ενδιαφερόμενων επενδυτών.
11.3 Αναφέρατε χωριστά για κάθε μία «άλλη διάταξη» τους λόγους για τους οποίους έχει συμπεριληφθεί στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου
παρ. 1: Η διάταξη περιλαμβάνεται στο συγκεκριμένο σχέδιο νόμου, λόγω του επείγοντος χαρακτήρα της, και της συμβολής της στον μετριασμό των συνεπειών της οικονομικής κρίσης, συνδέεται δε με το αντικείμενο του σχεδίου νόμου και λόγω του ότι οι δωρεές αγαθών κατ’εφαρμογή της προτεινόμενης διάταξης επιτρέπονται μόνο υπό την προϋπόθεση της διασφάλισης της δημόσιας υγείας.
παρ. 3: Με βάση την συνταγματική αρχή της νομιμότητας, η οποία επιτάσσει τη νομοθετική εξουσιοδότηση προκειμένου η Δημόσια Διοίκηση να προβαίνει στην έκδοση διοικητικών πράξεων και τις διατάξεις του άρθρο 79 του ν. 2362/1995 «Περί Δημοσίου Λογιστικού ελέγχου των δαπανών του Κράτους και άλλες διατάξεις», με τις οποίες ορίζεται ότι οι συμβάσεις από τις οποίες δημιουργούνται υποχρεώσεις εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου δεν δύνανται να συνομολογηθούν, εάν δεν προβλέπονται από γενικές ή ειδικές διατάξεις ή δεν συντελούν στην εκπλήρωση των σκοπών του» προτείνεται η ρύθμιση της παραγράφου 3.
11.4. Αναφέρατε χωριστά και αναλυτικά τις αναμενόμενες συνέπειες κάθε μίας «άλλης διάταξης», συμπεριλαμβανομένων των συνεπειών στην οικονομία, την κοινωνία και τους πολίτες και στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον
παρ. 1: Η διάταξη αναμένεται να έχει πολύ θετικές συνέπειες για την κοινωνία, λόγω της άρσης ενός σημαντικού αντικινήτρου για τις δωρεές αγαθών σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.
παρ. 2: επιτυγχάνεται ο νόμιμος χειρισμός των ανωτέρων δαπανών και έγκαιρη ένταξη στη διαδικασία πληρωμών – πρόληψη δημιουργίας ληξιπρόθεσμων οφειλών και η εναρμόνιση με οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
παρ. 3: Λόγω της πολυπλοκότητας του εγχειρήματος της αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε., το Ελληνικό Δημόσιο μπορεί, εφόσον το κρίνει σκόπιμο, να συνυπογράφει μετά από πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου τις εκάστοτε οικείες συμβάσεις μεταξύ της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. και των υποψήφιων επενδυτών, αφού έχουν τηρηθεί προηγουμένως οι προβλεπόμενες διαδικασίες του άρθρου 4 του ν. 3986/2011, για τους όρους των συμβάσεων με τους οποίους αναλαμβάνει ευθύνη προς αποζημίωση για πράξεις ή παραλείψεις των οργάνων του. Ο δικαιολογητικός λόγος των ανωτέρω συνίσταται στο ότι, στην υλοποίηση της αξιοποίησης των περιουσιακών στοιχείων της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε. εμπλέκονται πλείστοι φορείς της Διοίκησης (πχ. αρχαιολογία, πολεοδομικές αρχές κ.λ.π) οι οποίοι συνιστούν όργανα του νομικού προσώπου του Κράτους, το οποίο είναι το μόνο αρμόδιο και ικανό να καθορίσει τη δράση τους, και όχι της ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε, η οποία είναι ανώνυμη εταιρία λειτουργούσα σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας. Εξάλλου, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 105 του Εισαγωγικού Νόμου του Αστικού Κώδικα, το Ελληνικό Δημόσιο υπέχει ούτως ή άλλως αντικειμενική εξωσυμβατική ευθύνη για τις παράνομες πράξεις και παραλείψεις των ως άνω φορέων και υπηρεσιών που είναι όργανά του, οπότε με την συγκεκριμένη διάταξη οριοθετείται και περιορίζεται ποιοτικά και ποσοτικά η ευθύνη με βάση τους όρους που συνομολογούνται στην εκάστοτε σύμβαση.
11.5. Αναφέρατε αναλυτικά τις υπηρεσίες που θα είναι αρμόδιες για την εφαρμογή κάθε «άλλης διάταξης».
παρ. 1: το Υπουργείο Οικονομικών, Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, Διεύθυνση ΦΠΑ
παρ. 2: Γενική Γραμματεία Δημοσιονομικής Πολιτικής, και ειδικά η Δ/νση Προγραμματισμού, Δημοσιονομικών Στοιχείων και Μεθοδολογίας και Φορείς Γενικής Κυβέρνησης
παρ. 3: το Υπουργικό Συμβούλιο και το ΤΑΙΠΕΔ.
12. Διαφάνεια και Διαβούλευση
12.1. Αναφέρατε επιγραμματικά τους κοινωνικούς εταίρους και εν γένει τα ενδιαφερόμενα μέρη που εκλήθησαν να λάβουν μέρος στη διαβούλευση για κάθε μία προτεινόμενη «άλλη διάταξη», τον τόπο, τον χρόνο και τη διάρκεια της διαβούλευσης, τους συμμετέχοντες σε αυτήν, και τη διαδικασία διαβούλευσης που επελέγη, αιτιολογώντας τις επιλογές αυτές.
παρ. 1: Λόγω του επείγοντος χαρακτήρα της διάταξης η διαβούλευση έλαβε άτυπη μορφή με εκπροσώπους μη κυβερνητικών οργανώσεων, της Εκκλησίας της Ελλάδος κ.ό.κ. που δραστηριοποιούνται στις δωρεές αγαθών προς ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.
παρ. 2: σε διαδικασία καταγραφής και επίλυσης προβλημάτων σχετικά με τη τήρηση των διατάξεων του ΠΔ 113/2010 από Φορείς Γενικής Κυβέρνησης και μετά από εξέταση των προβλημάτων αυτών σε τεχνικό επίπεδο των αρμοδίων υπηρεσιών προτάθηκαν οι ανωτέρω ρυθμίσεις.
Εναρμόνιση με Οδηγία 2011/7 Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
παρ. 3: Τα προβλήματα που περιγράφονται στην 11.1 τέθηκαν υπόψη των αρμοδίων υπηρεσιών σε τεχνικό επίπεδο, εξετάστηκαν από αυτές και διερευνήθηκαν οι τρόποι επίλυσής του, που οδήγησαν στην υποβολή προτάσεων σχετικά με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις από την προσθήκη – τροπολογία.
12.2. Αναφέρατε επιγραμματικά τις κυριότερες απόψεις που εκφράστηκαν υπέρ και κατά της προτεινόμενης ρύθμισης ή επιμέρους θεμάτων της και προσαρτήστε στο παρόν τις απόψεις των φορέων που έλαβαν μέρος στη διαβούλευση για κάθε μία «άλλη διάταξη» χωριστά.
παρ. 1: Η προτεινόμενη ρύθμιση έλαβε εξαιρετικά θετικά σχόλια από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.
παρ. 2: Οι αρμόδιες υπηρεσίες εισηγήθηκαν σχετικά με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, πραγματοποιήθηκαν εκτενείς συζητήσεις που οδήγησαν στην προταθείσα προσθήκη τροπολογία.
Πηγή: TAXHEAVEN