Σε ό,τι αφορά το σύνολο των ανέργων στα 27 κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης το 2021 τη μεγαλύτερη πρόκληση αντιμετώπιζαν οι άνεργοι που είχαν ολοκληρώσει μέχρι τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (λύκειο), με ποσοστό ανεργίας 13,8%. Η δυσκολία στην εύρεση εργασίας ήταν ακόμα μεγαλύτερη για εκείνους που είχαν ολοκληρώσει το γυμνάσιο ή το δημοτικό, με ποσοστό ανεργίας 13,8%, το οποίο μειώθηκε κατά 18,1% σε σχέση με το 2011. Αντίθετα, οι άνεργοι που ήταν απόφοιτοι ανώτατης εκπαίδευσης είχαν σημαντικά χαμηλότερο ποσοστό ανεργίας, φτάνοντας το 6,5%, παρουσιάζοντας μείωση κατά 19,0%.
Άνεργοι - Απόφοιτοι έως Δημοτικό ΕΕ | Άνεργοι - Απόφοιτοι έως Γυμνάσιο-Λύκειο ΕΕ | Άνεργοι - Απόφοιτοι Μεταδευτεροβάθμιας και άνω ΕΕ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Σύνολο | Άνδρες | Γυναίκες | Σύνολο | Άνδρες | Γυναίκες | Σύνολο | Άνδρες | Γυναίκες | |
2011 | 16.6 | 16.5 | 16.8 | 9 | 8.6 | 9.6 | 5.8 | 5.2 | 6.4 |
2012 | 18.8 | 18.9 | 18.6 | 9.8 | 9.3 | 10.4 | 6.5 | 5.8 | 7.1 |
2013 | 20 | 20.2 | 19.8 | 10.3 | 9.8 | 10.9 | 6.9 | 6.2 | 7.7 |
2014 | 19.5 | 19.5 | 19.4 | 9.7 | 9.3 | 10.3 | 6.7 | 6 | 7.4 |
2015 | 18.4 | 18.2 | 18.7 | 9 | 8.6 | 9.5 | 6.2 | 5.5 | 6.8 |
2016 | 17.2 | 16.8 | 17.9 | 8.2 | 7.7 | 8.7 | 5.5 | 4.9 | 6.2 |
2017 | 15.8 | 15.2 | 16.7 | 7.2 | 6.8 | 7.8 | 4.9 | 4.3 | 5.4 |
2018 | 14.3 | 13.6 | 15.3 | 6.4 | 6 | 7 | 4.5 | 4 | 4.9 |
2019 | 13.3 | 12.5 | 14.5 | 5.9 | 5.5 | 6.5 | 4.2 | 3.8 | 4.6 |
2020 | 13.6 | 12.8 | 14.9 | 6.4 | 6 | 6.9 | 4.7 | 4.3 | 5.1 |
2021 | 13.8 | 12.7 | 15.4 | 6.5 | 6 | 7.1 | 4.5 | 4.2 | 4.8 |
Μεταβολή (%) | -18.1% | -22.4% | -11.3% | -28.9% | -30.2% | -28.1% | -19.0% | -17.3% | -20.3% |
Πίνακας 1. Εκπαιδευτικό επίπεδο ανέργων στην ΕΕ27, με βάση το επίπεδο εκπαίδευσης και το φύλο (EUROSTAT, 2024)
Αναφορικά με τη διάκριση ανά φύλο, οι άνδρες με χαμηλά τυπικά προσόντα (μέχρι δευτεροβάθμια εκπαίδευση) παρουσίασαν σημαντική μείωση της ανεργίας κατά 22,4%, ενώ στις γυναίκες η μείωση ήταν μικρότερη, φτάνοντας το 11,3%. Το χάσμα μεταξύ των ανδρών και γυναικών ανέργων σε αυτή την κατηγορία είναι εμφανές, με τις γυναίκες να παρουσιάζουν μεγαλύτερα ποσοστά ανεργίας σε σχέση με τους άνδρες. Αντίστοιχα, στους αποφοίτους ανώτατης εκπαίδευσης, οι άνδρες είχαν μείωση της ανεργίας κατά 17,3%, ενώ οι γυναίκες κατά 20,3%, δείχνοντας μια τάση σταθεροποίησης και μειώνοντας το χάσμα στην απασχόληση μεταξύ των φύλων σε υψηλότερα επίπεδα εκπαίδευσης.
Στην Ελλάδα το 2021 τη μεγαλύτερη πρόκληση αντιμετώπιζαν όσοι άνεργοι ήταν απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (Λύκειο). Συγκεκριμένα, το ποσοστό ανεργίας σε αυτή την κατηγορία ήταν 26,2%, με τις γυναίκες να αντιμετωπίζουν υψηλότερα ποσοστά ανεργίας (29,2%) σε σχέση με τους άνδρες (23,5%). Αυτοί που είχαν ολοκληρώσει μόνο το γυμνάσιο, το δημοτικό ή δεν είχαν ολοκληρώσει καμία υποχρεωτική εκπαίδευση, αντιμετώπισαν επίσης υψηλή ανεργία με ποσοστό 19,1%, ενώ οι απόφοιτοι ανώτατης εκπαίδευσης είχαν το μικρότερο ποσοστό ανεργίας (14,8%). Αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι η ανεργία μειώνεται σημαντικά με την αύξηση του επιπέδου εκπαίδευσης.
Άνεργοι - Απόφοιτοι έως Δημοτικό Ελλάδα | Άνεργοι - Απόφοιτοι έως Γυμνάσιο-Λύκειο Ελλάδα | Άνεργοι - Απόφοιτοι Μεταδευτεροβάθμιας και άνω Ελλάδα | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Σύνολο | Άνδρες | Γυναίκες | Σύνολο | Άνδρες | Γυναίκες | Σύνολο | Άνδρες | Γυναίκες | |
2011 | 18.1 | 17 | 20.2 | 20.3 | 16.3 | 25.3 | 14.2 | 10.7 | 17.7 |
2012 | 26 | 24.7 | 28.5 | 27.7 | 23.5 | 32.9 | 18.4 | 14.5 | 22.2 |
2013 | 29.8 | 28.9 | 31.3 | 31.2 | 26.4 | 37 | 20.4 | 16.4 | 24.5 |
2014 | 28.2 | 27.1 | 30.2 | 30.2 | 25.5 | 36.1 | 20 | 17 | 23 |
2015 | 26.7 | 25.3 | 29.2 | 27.6 | 22.8 | 33.6 | 19.9 | 16.4 | 23.1 |
2016 | 26.4 | 24.3 | 29.9 | 26.2 | 21.2 | 32.6 | 18 | 13.4 | 22.2 |
2017 | 24.3 | 21.9 | 28.4 | 23.9 | 19.1 | 30.3 | 16.5 | 12.3 | 20.4 |
2018 | 22.3 | 19.3 | 27.4 | 21.8 | 16.9 | 28.4 | 14.2 | 9.9 | 18.4 |
2019 | 21 | 18.3 | 25.2 | 19.7 | 15.7 | 25.3 | 12.2 | 8.3 | 15.9 |
2020 | 19.1 | 16.4 | 23.4 | 18.5 | 15.3 | 23.2 | 12.1 | 9.1 | 14.9 |
2021 | 16.8 | 12.7 | 23.6 | 17 | 12.9 | 22.8 | 11 | 8.3 | 13.6 |
Μεταβολή (%) | 5.5% | -3.5% | 15.8% | -8.9% | -6.1% | -8.3% | -14.8% | -15.0% | -15.8% |
Πίνακας 2. Εκπαιδευτικό επίπεδο ανέργων στην Ελλάδα, με βάση το επίπεδο εκπαίδευσης και το φύλο (EUROSTAT, 2024)
Σε σχέση με το φύλο, το 2021 οι άνδρες που ήταν άνεργοι απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είχαν ποσοστό ανεργίας 23,5%, ενώ οι γυναίκες παρουσίασαν υψηλότερο ποσοστό (29,2%). Στην κατηγορία των αποφοίτων ανώτατης εκπαίδευσης, οι άνδρες σημείωσαν μείωση της ανεργίας κατά 15%, ενώ οι γυναίκες είχαν μια πιο σημαντική μείωση, φτάνοντας στο 15,8%. Αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι οι γυναίκες, παρά τις προκλήσεις στην αγορά εργασίας, κατάφεραν να μειώσουν την ανεργία τους σε μεγαλύτερο βαθμό από τους άνδρες κατά την τελευταία δεκαετία, ιδιαίτερα σε υψηλότερα επίπεδα εκπαίδευσης. Το χάσμα μεταξύ ανδρών και γυναικών στην ανεργία παραμένει όμως αισθητό, ειδικά στις κατηγορίες με χαμηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης.
Στη Στερεά Ελλάδα, η κατάσταση της ανεργίας το 2021 παρουσιάζει σημαντικές διαφορές ανάλογα με το εκπαιδευτικό επίπεδο των ανέργων. Οι άνεργοι που έχουν ολοκληρώσει μόνο τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (λύκειο) αντιμετωπίζουν τη μεγαλύτερη πρόκληση, με ποσοστό ανεργίας που φτάνει το 13,8%. Αντίστοιχα, οι άνεργοι που έχουν ολοκληρώσει μόνο το γυμνάσιο ή το δημοτικό έχουν ποσοστό ανεργίας 10,3%, σημειώνοντας μείωση κατά 28,9% σε σχέση με το 2011. Οι απόφοιτοι ανώτατης εκπαίδευσης είχαν το χαμηλότερο ποσοστό ανεργίας, το οποίο ανήλθε στο 4,5%, με σημαντική μείωση κατά 19,0% την ίδια περίοδο.
Άνεργοι - Απόφοιτοι έως Δημοτικό Στερεά Ελλάδα | Άνεργοι - Απόφοιτοι έως Γυμνάσιο-Λύκειο Στερεά Ελλάδα | Άνεργοι - Απόφοιτοι Μεταδευτεροβάθμιας και άνω Στερεά Ελλάδα | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Σύνολο | Άνδρες | Γυναίκες | Σύνολο | Άνδρες | Γυναίκες | Σύνολο | Άνδρες | Γυναίκες | |
2011 | 17.6 | 14.4 | 22.9 | 21 | 13.2 | 31.7 | 18.1 | 15.3 | 21.6 |
2012 | 24.6 | 21.9 | 30.3 | 32.6 | 24.3 | 43 | 24 | 20 | 29.1 |
2013 | 25.5 | 23.6 | 29.1 | 32.3 | 28.1 | 38.6 | 25.1 | 22 | 28.3 |
2014 | 23.6 | 23.1 | 24.5 | 30 | 25.3 | 36.8 | 26.3 | 24.1 | 28.4 |
2015 | 24.1 | 24.4 | 23.6 | 26.9 | 19.6 | 37.3 | 27 | 18.7 | 33.6 |
2016 | 23.2 | 21.6 | 26.4 | 26.1 | 19.1 | 37.1 | 25.5 | 13.3 | 35.9 |
2017 | 20.8 | 17.2 | 28.1 | 21.3 | 17.3 | 27.3 | 20.3 | 15.1 | 24.9 |
2018 | 18 | 15.4 | 23.7 | 19.9 | 13.4 | 29.5 | 18.4 | 14.6 | 22 |
2019 | 16 | 12.9 | 22.2 | 19.1 | 12.9 | 29.7 | 15 | 7.7 | 22.1 |
2020 | 16.4 | 13.2 | 22.9 | 19.8 | 14 | 30 | 20.8 | 18.8 | 23.5 |
2021 | 17.9 | 12.9 | 26.5 | 17.1 | 10.5 | 28.7 | 16.7 | 12.6 | 20.9 |
Μεταβολή (%) | -6.8% | -8.3% | 0.0% | -5.7% | 6.1% | -5.4% | 14.9% | 22.9% | 8.8% |
Πίνακας 3. Εκπαιδευτικό επίπεδο ανέργων στην Στερεά Ελλάδα, με βάση το επίπεδο εκπαίδευσης και το φύλο (EUROSTAT, 2024)
Σε επίπεδο φύλου, οι άνδρες με χαμηλά τυπικά προσόντα (μέχρι δευτεροβάθμια εκπαίδευση) στη Στερεά Ελλάδα παρουσίασαν μεγαλύτερη μείωση της ανεργίας κατά 22,4%, ενώ οι γυναίκες παρουσίασαν μικρότερη μείωση, φτάνοντας το 11,3%. Αυτό το φαινόμενο αντικατοπτρίζει τη δυσκολία των γυναικών να βρουν εργασία, παρά τη μείωση της ανεργίας. Στους αποφοίτους ανώτατης εκπαίδευσης, οι άνδρες παρουσίασαν μείωση ανεργίας κατά 17,3%, ενώ οι γυναίκες σημείωσαν μεγαλύτερη μείωση κατά 20,3%. Αυτά τα δεδομένα δείχνουν ότι, αν και οι γυναίκες στη Στερεά Ελλάδα αντιμετωπίζουν μεγαλύτερη ανεργία, υπάρχει τάση μείωσης του χάσματος μεταξύ των φύλων, ιδίως στα υψηλότερα επίπεδα εκπαίδευσης.