Ποιες εταιρείες έχουν άμεση έκθεση στο Ισραήλ – Πώς επηρεάζονται οι εξαγωγές, αλλά και το ενεργειακό και ευρύτερα λειτουργικό κόστος.
Λίγα εικοσιτετράωρα από την εισβολή των δυνάμεων της Χαμάς στο Ισραήλ και με την αιματοχυσία να συνεχίζεται, ο αντίκτυπος σε οικονομικό και επιχειρηματικό επίπεδο τοποθετείται σε δεύτερο χρόνο και βέβαια είναι πολύ νωρίς να εκτιμηθεί. Το βέβαιο είναι ότι η «φωτιά» που έχει ανάψει στην Μέση Ανατολή αναμένεται να επηρεάσει τις αγορές διεθνώς και τα πάντα θα εξαρτηθούν από τις επόμενες κινήσεις στη σκακιέρα του πολέμου.
Ο εγχώριος επιχειρηματικός κόσμος παρακολουθεί τις εξελίξεις με έκδηλη ανησυχία.
Οι ελληνικές εταιρείες με παρουσία στο Ισραήλ
Σε επίπεδο ευρύτερου κλάδου λιανικής βασικών καταναλωτικών αγαθών παρουσία επί ισραηλινού εδάφους έχει ο εισηγμένος όμιλος Jumbo ο οποίος μέσω συνεργασίας με τον όμιλο FOX έχει ξεκινήσει φέτος τη λειτουργία στο πρώτο κατάστημα franchise στην πόλη Eilat. Οι επιπτώσεις από ενδεχόμενη διακοπή ή από τον περιορισμό λειτουργίας του καταστήματος δεν επηρεάζει την πορεία του ομίλου Jumbo δεδομένου ότι πρόκειται για μια συμφωνία δικαιόχρησης με μικρό εκτόπισμα στις πωλήσεις.
Επίσης, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στο Τελ Αβίβ παρουσία στα ισραηλινά ράφια έχουν οι εταιρείες Τρικαλινός, Δωδώνη και Κολιός -η οποία συνεργάζεται από το 2011 με την μεγαλύτερη εταιρεία διακίνησης τροφίμων στο Ισραήλ την Shufershall. Η παρουσία των ελληνικών οίνων είναι εξαιρετικά χαμηλή διαχρονικά, όπως και τα αποστάγματα παρά το γεγονός ότι το ούζο αποτελεί μια δημοφιλή κατηγορία για τους ισραηλινούς που ταξιδεύουν διαρκώς στην Ελλάδα. Η κατηγορία της μπύρας φέρεται να εμφανίζει μια καλύτερη δυναμική στα ισραηλινά ράφια τα τελευταία χρόνια.
Οι εξαγωγές των οπωροκηπευτικών
Σε επίπεδο πρωτογενούς τομέα και δη εξωστρέφειας των ελληνικών αγροτικών προϊόντων, ο πόλεμος στο Ισραήλ αποτελεί μια βίαιη ανατροπή των αναπτυξιακών προοπτικών των νωπών οπωροκηπευτικών και δη στις εξαγωγές ακτινιδίων και καρπουζιών.
Υπενθυμίζεται ότι μόλις πριν από ένα μήνα είχε εγκριθεί το άνοιγμα της αγοράς του Ισραήλ για τα καρπούζι, τα κολοκύθια και τους φρέσκους καρπούς τομάτας, ενώ τα ακτινίδια ξεκίνησαν να διατίθενται στην ισραηλινή αγορά από τα τέλη του περσινού έτους.
Πώς επηρεάζεται το λειτουργικό κόστος
Μολονότι σε επίπεδο εξαγωγών τροφίμων οι επιπτώσεις είναι μάλλον διαχειρίσιμες για την εγχώρια βιομηχανία και τους εξαγωγείς, αυτό που δυστυχώς αναμένεται να επηρεάσει όλο το εγχώριο επιχειρείν αφορά στις εξελίξεις σε ενεργειακό επίπεδο, σε επίπεδο logistics και εν γένει στις επιπτώσεις και αυτού του πολέμου στους παράγοντες που διαμορφώνουν βασικά λειτουργικά κόστη.
Σε ο,τι αφορά την εγχώρια βιομηχανία τροφίμων στελέχη της οποίας μιλώντας στην «Ν» αναφέρουν «πρόκειται για μια ακόμα τραγική εξέλιξη σε διεθνές επίπεδο. Αυτή τη στιγμή συντελούνται δύο πόλεμοι ταυτόχρονα στις «γειτονιές» μας και η ανησυχία για κλιμάκωση είναι παραπάνω από έντονη διεθνώς.
Ο δευτερογενής τομέας εξακολουθεί να παραμένει σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης η οποία ξεκίνησε το 2020 με την κρίση του Covid 19 και διατηρείται εξαιτίας των διεθνών γεωπολιτικών εξελίξεων.
Η αβεβαιότητα και το ευμετάβλητο περιβάλλον εξελίσσονται σε «κανονικότητα» τα τελευταία χρόνια. Σε αυτό το επίπεδο είναι δύσκολο να γίνουν προβλέψεις, σχεδιασμοί και να χαραχθούν στρατηγικές ανάπτυξης. Οι προκλήσεις συνεχίζονται και ενδυναμώνονται παγιώνοντας τα κόστη παραγωγής σε υψηλά επίπεδα».
Νέο κύμα ακρίβειας
Σε αυτό το πλαίσιο, το καλάθι του νοικοκυριού αναμένεται να δεχθεί ακόμα ένα ισχυρό χτύπημα καθώς οι εξελίξεις στο Ισραήλ πυροδοτούν εκ νέου τους παράγοντες που κρατούν υψηλό το κλαδικό πληθωρισμό στο ράφι.
Ο κλάδος τροφίμων και λοιπών βασικών καταναλωτικών προϊόντων αναμένει νέα επιβάρυνση στα κοστολόγια του βιομηχανικού κόστους, επηρεαζόμενα κυρίως από το ράλι που θα καταγράψουν οι τιμές πετρελαίου, σε μια περίοδο που η δυνατότητα της βιομηχανίας να προχωρήσει σε περικοπές για εξασφάλιση πόρων είναι πολύ περιορισμένη. Η αδυναμία αποσυμπίεσης της βιομηχανίας από τα υψηλά κόστη παραγωγής οδηγεί αναπόφευκτα σε ένα νέο γύρο ανατιμήσεων στο ράφι ή στο «καλό» σενάριο δεν επιτρέπει κινήσεις μείωσης των τιμών στο άμεσο μέλλον.
Στο κατά πόσο οι εξελίξεις θα προκαλέσουν αγορές πανικού στα σούπερ μάρκετ, στελέχη των αλυσίδων υποστηρίζουν ότι «δεν αναμένονται ακραίες αντιδράσεις στην κατανάλωση. Ο εγχώριος καταναλωτής είναι και ώριμος και ψύχραιμος».
Πηγή:Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ