Συχνά υπάρχουν διαφορετικές απόψεις σε σχέση με το περιεχόμενο και την έκταση που πρέπει να λαμβάνει ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο.
Επίσης, θα συναντήσετε διαφορετικές απόψεις που αφορούν τη χρήση Επιχειρηματικού Σχεδίου και τα οφέλη που αυτή προσφέρει.
Πιο κάτω εξηγείται αναλυτικά, τι είναι το Επιχειρηματικό Σχέδιο και τι περιλαμβάνει, πως αξιοποιείται για να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη από τη χρήση του και ποια τα Οφέλη αυτά.
Επίσης, εξηγούνται οι μορφές που μπορεί να λάβει ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο, από ένα λιτόΥποστηρικτικό/ Συνοπτικό Επιχειρηματικό Σχέδιο μέχρι ένα λεπτομερές Επίσημο Επιχειρηματικό Σχέδιο ανάλογα με την προβλεπόμενη χρήση και το κοινό στο οποίο απευθύνεται, καθώς και το τι πρέπει να λαμβάνεται υπόψη για την επιλογή του κατάλληλου Επιχειρηματικού Σχεδίου.
Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας για υποστήριξη σε σχέση με την αξιολόγηση των αναγκών σας και της μορφής και περιεχομένου του Επιχειρηματικού σας Σχεδίου, της ετοιμασίας του Επιχειρηματικού σας Σχεδίου, και της Υλοποίησης του.
Τι είναι το Επιχειρηματικό Σχέδιο/ Πλάνο
Στην απλούστερη μορφή του, ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο είναι ένας οδηγός – χάρτης πορείας για την επιχείρησή σας που περιγράφει καθορισμένους στόχους και λεπτομέρειες για το πώς σχεδιάζετε να επιτύχετε αυτούς τους στόχους.
Το Επιχειρηματικό Σχέδιο καταγράφει αυτό που πρέπει να συμβεί, το γιατί, το πόσο θα κοστίσει η επένδυση και το πότε.
Το Επιχειρηματικό σας Σχέδιο είναι το πιο σημαντικό εργαλείο διαχείρισης που διαθέτετε. Καθορίζει τη στρατηγική σας και συγκεκριμένες τακτικές και δραστηριότητες, συμπεριλαμβανομένων προθεσμιών, προϋπολογισμών και ταμειακών ροών, για την υλοποίηση της.
Τι κάνει ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο επιτυχημένο;
- Ταιριάζει με τις ανάγκες της συγκεκριμένης επιχείρησης.
- Είναι ρεαλιστικό και μπορεί να εφαρμοστεί.
- Είναι συγκεκριμένο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παρακολούθηση αποτελεσμάτων.
- Καθορίζει με σαφήνεια τις αρμοδιότητες για την υλοποίηση του.
- Προσδιορίζει ξεκάθαρα τις υποθέσεις που λήφθηκαν στα πλαίσια της εκπόνησης του.
- Επικοινωνεί ξεκάθαρα τις πληροφορίες που αποσκοπεί να μεταδώσει στο κοινό στο οποίο απευθύνεται.
- Δημιουργεί δέσμευση. Οι άνθρωποι που θα το υλοποιήσουν έχουν «ιδιοκτησία»/ ευθύνη των αρμοδιοτήτων τους.
- Καθορίζει συγκεκριμένο τακτικό πρόγραμμα ανασκόπησης/ αξιολόγησης και καθιερώνει συγκεκριμένη τακτική διαδικασία προγραμματισμού.
Ένα σπουδαίο Επιχειρηματικό Σχέδιο είναι ο καλύτερος τρόπος για να δείξετε σε τραπεζίτες και σε επενδυτές ότι αξίζετε την οικονομική τους υποστήριξη. Βεβαιωθείτε ότι το Επιχειρηματικό σας Σχέδιο είναι σαφές, εστιασμένο και ρεαλιστικό. Δείξτε τους ότι διαθέτετε τα εργαλεία, το ταλέντο και την ομάδα για την υλοποίηση του.
Τι περιλαμβάνει ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο
Το κάθε Επιχειρηματικό Σχέδιο πρέπει να παρέχει βασικές πληροφορίες σε σχέση με τη διαχείριση και την παρακολούθηση, και την τακτική επανεξέταση και την αναθεώρηση. Ένα επίσημο Επιχειρηματικό Σχέδιο που έχει στόχο την εξασφάλιση επιχειρηματικού δανείου ή την εξεύρεση επενδυτών, θα πρέπει να στοιχειοθετεί ότι η επιχείρησή σας θα δημιουργήσει ικανοποιητικά έσοδα για την κάλυψη των εξόδων σας και θα πρέπει να περιλαμβάνει βασικές ενότητες Επιχειρηματικού Σχεδίου, προσαρμοσμένες όμως με βάση το κοινό στο οποίο απευθύνεται.
Για παράδειγμα, εάν χρειάζεστε ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο για τους συναδέλφους και τους συνεργάτες/ συνέταιρους σας (για εσωτερική χρήση), με στόχο την επέκταση/ ανάπτυξη της υφιστάμενης επιχείρησης σας, τότε μπορεί να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην Επιχειρησιακή πτυχή σε σχέση με την Οικονομική. Αντίθετα, εάν χρειάζεστε ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο για μια τράπεζα, η πιο σημαντική πτυχή για τον διευθυντή της τράπεζας, θα είναι τα οικονομικά δεδομένα του Επιχειρηματικού Σχεδίου. Άρα οι οικονομικές υποθέσεις που τεκμηριώνονται στα πλαίσια των οικονομικών προβλέψεων θα πρέπει να είναι ρεαλιστικές και οι ταμειακές ροές θα πρέπει να επαρκούν, μεταξύ άλλων, ώστε να μπορείτε, ως επιχείρηση, να διεξάγετε / εξυπηρετείτε τις μηνιαίες πληρωμές για το ποσό του δανείου που έχετε ζητήσει.
Στην περίπτωση που χρειάζεστε ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο για κάποιον επενδυτή, συχνά το σημαντικότερο κριτήριο για να λάβει την απόφαση να επενδύσει σε μια επιχείρηση, είναι η ποιότητα των ανθρώπων / της ομάδας. Άρα, το Επιχειρηματικό σας Σχέδιο θα πρέπει να απαντά επαρκώς σε ερωτήματα, σε σχέση με τα πρόσωπα που θα διοικούν την επιχείρηση, όπως, «Πόσο έμπειροι είναι οι άνθρωποι που πρόκειται να διαχειριστούν αυτήν την επιχείρηση;», «Έχουν γνώση του κλάδου;», «Έχουν αναπτύξει επιτυχημένες επιχειρήσεις στο παρελθόν;».
Φυσικά, επίσης σημαντικά, είναι και τα δεδομένα της αγοράς. Το Επιχειρηματικό σας Σχέδιο θα πρέπει να παρέχει στοιχειοθετημένες απαντήσεις για το μέγεθος της αγοράς, τις ανάγκες της αγοράς, την ανάπτυξη/ τάση της αγοράς, την επεκτασιμότητα της επιχείρησης και τη δυνατότητα προστασίας της, καθώς και για την στρατηγική για πιθανή έξοδο από την αγορά.
Οι λόγοι για την εκπόνηση οποιουδήποτε Επιχειρηματικού Σχεδίου περιλαμβάνουν:
- Ορισμό/ Έναρξη μιας νέας επιχείρησης (Startup)
- Υποστήριξη για αίτηση για επιχειρηματικό δάνειο
- Αναζήτηση Επενδυτών/ Αύξηση της κεφαλαιακής χρηματοδότησης (χρηματοδότησης Ιδίων Κεφαλαίων)
- Καθορισμό επιχειρησιακών στόχων και περιγραφή προγραμμάτων για την επίτευξη αυτών των στόχων.
- Αξιολόγηση μιας νέα σειράς προϊόντων, προώθηση ή επέκταση της επιχείρησης
- Δημιουργία διαδικασίας τακτικής επανεξέτασης και αναθεώρησης
- Καθορισμό συμφωνιών μεταξύ συνεταίρων
- Καθορισμός τιμής για πώληση μιας επιχείρησης ή για νομικούς σκοπούς
Όπως μπορείτε να αντιληφθείτε από τους πιο πάνω λόγους, η κάθε επιχείρηση χρειάζεται Επιχειρηματικό Σχέδιο/ Πλάνο. Αυτό που διαφέρει για κάθε επιχείρηση είναι η συγκεκριμένη ανάγκη, η οποία πρέπει να λαμβάνεται υπόψη για τη διαμόρφωση του περιεχομένου του Σχεδίου, και τα κοινό στο οποίο θα απευθύνεται το Σχέδιο, δηλαδή αν το Σχέδιο απευθύνεται σε εξωτερικό ή εσωτερικό κοινό.
Στην περίπτωση που το Επιχειρηματικό Σχέδιο απευθύνεται σε εξωτερικό κοινό, τότε θα πρέπει να πάρει τη μορφή Επίσημου Επιχειρηματικού Σχεδίου, ενώ αν αφορά εσωτερικό κοινό μπορεί να διαμορφωθεί σαν Υποστηρικτικό/ Συνοπτικό Επιχειρηματικό Σχέδιο.
Χρήση του Επιχειρηματικού Σχεδίου και Οφέλη
Τα οφέλη που προσφέρει η εκπόνηση Επιχειρηματικού Σχεδίου αρχίζουν με την ετοιμασία του, αφού στα πλαίσια της θα καταγραφούν και θα προϋπολογιστούν μετρήσιμοι στόχοι και θα διαμορφωθούν και θα καταγραφούν στρατηγικές και τακτικές για την υλοποίηση τους. Αλλά αυτό είναι μόνο η αρχή.
Για να προκύψουν ουσιαστικά οφέλη για την επιχείρηση σας, απαιτείται η συνεχής παρακολούθηση της προόδου και της απόδοσης σε σχέση με τα σημεία ελέγχου που έχουν καθοριστεί στο Σχέδιο και την τακτική διόρθωση της πορείας.
Έχουν διεξαχθεί αρκετές έρευνες που επιβεβαιώνουν ότι ο στρατηγικός/ επιχειρησιακός σχεδιασμός επηρεάζει θετικά την απόδοση μιας επιχείρησης. Μια τέτοια έρευνα είναι και η «Στρατηγικός Σχεδιασμός και Επιχειρηματική Απόδοση: Μια Σύνθεση περισσότερων από δύο δεκαετιών έρευνας» («Strategic Planning and Firm Performance: A Synthesis of More Than Two Decades of Research»). Το μοντέλο που αναπτύχθηκε στα πλαίσια της συγκεκριμένης μελέτης δοκιμάστηκε εμπειρικά χρησιμοποιώντας μεταναλυτικά δεδομένα από 26 δημοσιευμένες μελέτες (Miller and Cardinal, 19941 ).
Επίσης, τα ευρήματα της έρευνας «Επιδράσεις του Τυπικού Στρατηγικού Σχεδιασμού στη Χρηματοοικονομική Απόδοση στις Μικρές Επιχειρήσεις: Μια Μετα-Ανάλυση» («Effects of Formal Strategic Planning on Financial Performance in Small Firms: A Meta-Analysis.»), στα πλαίσια της οποίας έγινε ανάλυση προηγούμενων μελετών, καταδεικνύουν ότι η συνολική σχέση μεταξύ τυπικού/ επίσημου στρατηγικού σχεδιασμού και απόδοσης είναι θετική και σημαντική. Γενικά, συμπεραίνεται ότι ο στρατηγικός σχεδιασμός είναι μια ευεργετική δραστηριότητα για τις μικρές επιχειρήσεις (Schwenk et al. 19932).
Τα ευρήματά μιας άλλης, πιο πρόσφατης, έρευνας «Πρέπει οι επιχειρηματίες να σχεδιάσουν ή να εισβάλλουν στο κάστρο; Μια μετα-ανάλυση των παραμέτρων που επηρεάζουν τη σχέση επιχειρηματικού σχεδιασμού-απόδοσης σε μικρές επιχειρήσεις («Should entrepreneurs plan or just storm the castle? A meta-analysis on contextual factors impacting the business planning-performance relationship in small firms »), επιβεβαιώνουν ότι ο επιχειρησιακός σχεδιασμός αυξάνει τις επιδόσεις τόσο των νέων όσο και των υφιστάμενων μικρών επιχειρήσεων, και ότι η δύναμη της σχέσης, επιχειρησιακού σχεδιασμού – αύξησης επίδοσης, μετριάζεται από διαφορετικούς παράγοντες. Με βάση την έρευνα, σε δείγματα από πιο εδραιωμένες μικρές επιχειρήσεις, ο επιχειρησιακός σχεδιασμός έχει ισχυρότερη θετική επίδραση στην απόδοση από ό, τι σε δείγματα που αποτελούνται μόνο από νεοσύστατες επιχειρήσεις. Αυτό φαίνεται ότι είναι αποτέλεσμα διάφορων παραμέτρων όπως η αβεβαιότητα, οι περιορισμένες προγενέστερες πληροφορίες/ γνώση και η έλλειψη δομών και διαδικασιών επιχειρηματικού σχεδιασμού, που μπορούν να περιορίσουν την απόδοση του επιχειρηματικού σχεδιασμού. Σαν αποτέλεσμα, η έρευνα προτείνει , σε πρώτο στάδιο, την παράλληλη υλοποίηση επιχειρηματικού σχεδιασμού και εκπαίδευσης/ μάθησης και ακολούθως, έτσι ώστε να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη, τη σταδιακή αύξηση των πόρων που κατανέμονται στον τομέα του σχεδιασμού. Επιπλέον, τα αποτελέσματά της ίδιας έρευνας, δείχνουν ότι με δεδομένο ότι η διαδικασία/ ενέργειες επιχειρηματικού σχεδιασμού σε νεοσύστατες και υφιστάμενες μικρές επιχειρήσεις είναι συχνά ανεπίσημη, επαναληπτική, βαθμιαία, αδόμητη και ακανόνιστη, δεν καταγράφεται στην μορφή γραπτού Επιχειρηματικού Σχεδίου και αυτό δυσχεραίνει την ανάπτυξη τέτοιων επιχειρήσεων (Brinckmann et al. 2010).