Ευρωπαϊκή Επιτροπή – Κανονισμός για τις καθυστερήσεις πληρωμών
Ολόκληρη η ευρωπαϊκή οικονομία επηρεάζεται αρνητικά από τις καθυστερήσεις πληρωμών. Για την προστασία των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων, ιδίως των ΜΜΕ, από καθυστερήσεις πληρωμών, η ΕΕ εξέδωσε την Οδηγία 2011/7/ΕΕ για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές τον Φεβρουάριο του 2011.
Κάθε χρόνο σε όλη την Ευρώπη χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ) χρεοκοπούν περιμένοντας να πληρωθούν τα τιμολόγιά τους. Οι θέσεις εργασίας χάνονται και η επιχειρηματικότητα καταπνίγεται. Η καθυστερημένη πληρωμή προκαλεί διοικητικές και οικονομικές επιβαρύνσεις, οι οποίες είναι ιδιαίτερα έντονες όταν επιχειρήσεις και πελάτες βρίσκονται σε διαφορετικές χώρες της ΕΕ. Το διασυνοριακό εμπόριο επηρεάζεται αναπόφευκτα.
Για τις πολύτιμες ΜΜΕ της Ευρώπης, οποιαδήποτε διακοπή της ταμειακής ροής μπορεί να σημαίνει τη διαφορά μεταξύ φερεγγυότητας και πτώχευσης. Η οικονομική κρίση παρουσίασε πολυάριθμες δυσκολίες, αλλά για τις ΜΜΕ οι προκλήσεις που παρουσιάζουν οι καθυστερήσεις πληρωμών έχουν αυξηθεί δυσανάλογα καθώς τα πιστωτικά όρια και τα τραπεζικά δάνεια γίνονται λιγότερο διαθέσιμα.
Για την προστασία των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων, ιδίως των ΜΜΕ, από καθυστερήσεις πληρωμών και για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους, η οδηγία 2011/7/ΕΕ για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές εκδόθηκε στις 16 Φεβρουαρίου 2011 και επρόκειτο να ενσωματωθεί στο εθνικό δίκαιο από τις χώρες της ΕΕ 16 Μαρτίου 2013 το αργότερο. Αυτή η οδηγία θεσπίζει αυστηρά μέτρα τα οποία, όταν εφαρμοστούν σωστά από τις χώρες της ΕΕ, θα συμβάλουν σημαντικά στην απασχόληση, την ανάπτυξη και τη βελτίωση της ρευστότητας των επιχειρήσεων.
Βλέπε σχετική είδηση του κόμβου «Στο Δικαστήριο της ΕΕ παραπέμπεται η Ελλάδα για παραβίαση της οδηγίας για τις καθυστερήσεις πληρωμών»
Αναθεώρηση της οδηγίας
Η Επιτροπή εργάζεται για την αναθεώρηση της οδηγίας για τις καθυστερήσεις πληρωμών και δρομολόγησε πρόσκληση υποβολής αποδεικτικών στοιχείων, δημόσια διαβούλευση και ομάδα ΜΜΕ (με στόχο τις ΜΜΕ) για τη συλλογή σχολίων. Οι συνεισφορές που ελήφθησαν για την πρόσκληση υποβολής αποδεικτικών στοιχείων και η έκθεση σχετικά με τα αποτελέσματα της δημόσιας διαβούλευσης δημοσιεύθηκαν από την Επιτροπή. Τα αποτελέσματα της ομάδας ΜΜΕ θα δημοσιευθούν με την εκτίμηση επιπτώσεων που θα συνοδεύει την πρόταση αναθεώρησης.
Βασικές διατάξεις της οδηγίας όπως ισχύει:
– οι δημόσιες αρχές πρέπει να πληρώσουν για τα αγαθά και τις υπηρεσίες που προμηθεύονται εντός 30 ημερών ή, σε πολύ εξαιρετικές περιπτώσεις, εντός 60 ημερών
– οι επιχειρήσεις πρέπει να εξοφλήσουν τα τιμολόγιά τους εντός 60 ημερών, εκτός εάν συμφωνήσουν ρητά διαφορετικά και υπό την προϋπόθεση ότι δεν είναι κατάφωρα άδικο
– αυτόματο δικαίωμα σε τόκους καθυστερημένης πληρωμής και 40 € ελάχιστο ως αποζημίωση για έξοδα είσπραξης
– νόμιμο επιτόκιο τουλάχιστον 8% πάνω από το επιτόκιο αναφοράς της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας
– οι χώρες της ΕΕ μπορούν να συνεχίσουν να διατηρούν ή να θέτουν σε ισχύ νόμους και κανονισμούς που είναι ευνοϊκότεροι για τον πιστωτή από τις διατάξεις της οδηγίας
Ερωτήσεις – απαντήσεις για την πρόταση αναθεώρησης της Οδηγίας:
1. Γιατί προτείνει η Επιτροπή νέους κανόνες για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές;
Η Επιτροπή λαμβάνει μέτρα σήμερα για την καταπολέμηση του προβλήματος των καθυστερήσεων πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές στην Ευρώπη. Οι καθυστερήσεις πληρωμών έχουν σοβαρές επιπτώσεις στις ΜΜΕ. Μία στις τέσσερις πτωχεύσεις οφείλεται στη μη έγκαιρη εξόφληση των τιμολογίων. Μία από τις βασικές αιτίες των καθυστερήσεων πληρωμών είναι οι ασυμμετρίες στη διαπραγματευτική ισχύ μεταξύ ενός μεγάλου ή πιο ισχυρού πελάτη (οφειλέτη) και ενός μικρότερου προμηθευτή (πιστωτή). Ως αποτέλεσμα, συχνά ο προμηθευτής υποχρεώνεται να αποδεχτεί καταχρηστικές προθεσμίες και όρους πληρωμής.
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος αυτού, η Επιτροπή προτείνει σήμερα έναν νέο κανονισμό για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών, ο οποίος αναθεωρεί την ισχύουσα οδηγία του 2011. Η αναθεώρηση αυτή έχει σκοπό να καταστήσει δίκαιες τις εμπορικές συναλλαγές, να αυξήσει την ανθεκτικότητα των ΜΜΕ και των αλυσίδων εφοδιασμού, να προωθήσει την ευρύτερη χρήση της ψηφιοποίησης και να βελτιώσει τις χρηματοοικονομικές γνώσεις των επιχειρηματιών.
2. Πώς επηρεάζονται οι επιχειρήσεις και οι ΜΜΕ από τις καθυστερήσεις πληρωμών;
Στην ΕΕ, κατά μέσο όρο, ένα στα δύο τιμολόγια στις εμπορικές συναλλαγές εξοφλούνται καθυστερημένα (ή καθόλου). Οι καθυστερήσεις πληρωμών αυξάνονται σε περιόδους κρίσης και οικονομικής αναταραχής. Οι ΜΜΕ, οι οποίες βασίζονται σε τακτικές και προβλέψιμες ροές μετρητών για να λειτουργήσουν, είναι πιο ευάλωτες στον κίνδυνο καθυστερήσεων πληρωμών και στις επιζήμιες επιπτώσεις τους.
Οι καθυστερήσεις πληρωμών προκαλούν ντόμινο εξελίξεων, πολλαπλασιάζοντας τις καθυστερήσεις πληρωμών. Στην Ευρώπη, το 70 % των εταιρειών της ΕΕ επιβεβαίωσαν ότι αν πληρώνονται εγκαίρως, θα μπορούν και αυτές να πληρώνουν εγκαίρως τους δικούς τους προμηθευτές.
Γενικά, οι καθυστερήσεις πληρωμών μειώνουν την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, καθώς αυξάνουν το κόστος χρηματοδότησης με αποτέλεσμα να χάνουν οι εταιρείες ελκυστικές επιχειρηματικές ή επενδυτικές ευκαιρίες, για παράδειγμα επενδύσεις στην πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση. Η μείωση των καθυστερήσεων πληρωμών ακόμη και κατά μία ημέρα θα είχε ως αποτέλεσμα αύξηση των συνολικών ταμειακών ροών για τις εταιρείες της ΕΕ κατά 0,9 % και εξοικονόμηση 158 εκατ. ευρώ στις δαπάνες χρηματοδότησης.
Οι καθυστερήσεις πληρωμών αυξάνουν επίσης τον κίνδυνο πτώχευσης και μειώνουν την εμπιστοσύνη στην αγορά. Το γεγονός αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια θέσεων εργασίας και να μειώσει τη συμμετοχή των ΜΜΕ στις δημόσιες συμβάσεις, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την παροχή βασικών υπηρεσιών προς το κοινωνικό σύνολο, όπως η ιατρική περίθαλψη, οι δημόσιες μεταφορές, η επιβολή του νόμου ή άλλες. Οι καθυστερήσεις πληρωμών επηρεάζουν επίσης σοβαρά τα μέσα διαβίωσης και την ευημερία των μικρών επιχειρηματιών.
3. Γιατί αποφάσισε η Επιτροπή να αναθεωρήσει την ισχύουσα οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών;
Διάφορες μελέτες και αξιολογήσεις που διενεργήθηκαν από την Επιτροπή από το 2015 και μετά, καθώς και το ψήφισμα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου του 2019 και η γνώμη της πλατφόρμας «Fit for Future» του 2021, έχουν διαπιστώσει ότι το ισχύον νομικό πλαίσιο της ΕΕ για την καταπολέμηση των καθυστερήσεων πληρωμών στις εμπορικές συναλλαγές δεν επαρκεί για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Οι αναλύσεις αυτές έχουν εντοπίσει διάφορες βασικές ελλείψεις στην ισχύουσα οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών — ιδίως την έλλειψη προληπτικών μέτρων και αποτελεσματικής επιβολής του νόμου, καθώς και μηχανισμών είσπραξης που να είναι εύκολα προσβάσιμοι από τις ΜΜΕ. Επιπλέον, επισημαίνουν ότι η ορθή εφαρμογή της οδηγίας παρεμποδίζεται από ορισμένες ασαφείς έννοιες και την απουσία μέγιστης προθεσμίας πληρωμής στις συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (B2B). Για την αντιμετώπιση αυτών των ελλείψεων, η Επιτροπή αποφάσισε να αναθεωρήσει τους εν λόγω κανόνες και υποβάλλει σήμερα νέα πρόταση κανονισμού για τις καθυστερήσεις πληρωμών.
4. Ποιες είναι οι βασικές καινοτομίες της πρότασης κανονισμού για τις καθυστερήσεις πληρωμών σε σύγκριση με την ισχύουσα οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών;
Η Επιτροπή προτείνει την αντικατάσταση της ισχύουσας οδηγίας από κανονισμό. Ο κανονισμός, σε αντίθεση με την οδηγία, έχει άμεση εφαρμογή και θεσπίζει τις ίδιες διατάξεις σε όλη την ΕΕ, ωφελώντας έτσι ιδίως τις επιχειρήσεις που βασίζονται στο διασυνοριακό εμπόριο στην ΕΕ. Ωστόσο, ο προτεινόμενος κανονισμός παρέχει κάποια ευελιξία στα κράτη μέλη, όσον αφορά, για παράδειγμα, τη σύσταση φορέων επιβολής, τους μηχανισμούς εναλλακτικής επίλυσης διαφορών (ΕΕΔ), την παροχή κατάρτισης σε θέματα διαχείρισης των πιστώσεων και χρηματοοικονομικών γνώσεων.
Επιπλέον, η πρόταση εισάγει αυστηρότερα και πιο εξορθολογισμένα μέτρα για την πρόληψη πρακτικών καθυστέρησης πληρωμών με τη μορφή μέγιστων προθεσμιών πληρωμής· διασφαλίζει ότι η καταβολή τόκων υπερημερίας και τελών αποζημίωσης καθίσταται αυτόματη· επίσης, θεσπίζει μέτρα επιβολής και είσπραξης για την προστασία των πιστωτών από κακοπληρωτές.
5. Πώς αλλάζει ο νέος κανονισμός τις νόμιμες προθεσμίες πληρωμής;
Σήμερα η ισχύουσα οδηγία προβλέπει προθεσμία πληρωμής 30 ημερών για συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (B2B). Ωστόσο, αυτή η προθεσμία μπορεί να παραταθεί σε 60 ή περισσότερες ημέρες «εφόσον η παράταση αυτή δεν είναι κατάφωρα καταχρηστική για τον πιστωτή». Στην πράξη, η απουσία πραγματικής μέγιστης προθεσμίας πληρωμής και η ασάφεια του όρου «κατάφωρα καταχρηστική» που χρησιμοποιείται στην οδηγία έχουν οδηγήσει σε μια κατάσταση στην οποία επιβάλλονται συχνά προθεσμίες πληρωμής 120 ημερών και μεγαλύτερες στους μικρότερους πιστωτές.
Η νέα πρόταση κανονισμού εξορθολογίζει πλέον τις ισχύουσες διατάξεις και εισάγει ενιαία μέγιστη προθεσμία πληρωμής 30 ημερών για όλες τις εμπορικές συναλλαγές, συμπεριλαμβανομένων των συναλλαγών μεταξύ επιχειρήσεων (B2B) και των συναλλαγών μεταξύ δημόσιων αρχών και επιχειρήσεων. Η προθεσμία αυτή θα είναι η ίδια σε ολόκληρη την ΕΕ. Η συμβατική ελευθερία διατηρείται, δεδομένου ότι τα μέρη μπορούν να διαπραγματεύονται οποιαδήποτε προθεσμία πληρωμής εφόσον δεν υπερβαίνει τις 30 ημέρες. Η πρόταση δεν επηρεάζει τις συντομότερες προθεσμίες πληρωμής που προβλέπονται στην εθνική νομοθεσία, ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια δικαίου. Ωστόσο, επιτρέπει παρέκκλιση από την ισχύουσα οδηγία για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στον αγροδιατροφικό τομέα όσον αφορά την προμήθεια μη αλλοιώσιμων προϊόντων. Σήμερα η προθεσμία πληρωμής για τα εν λόγω προϊόντα ορίζεται σε 60 ημέρες κατ’ ανώτατο όριο. Η πρόταση μειώνει το όριο αυτό στις 30 ημέρες. Η πρόταση καταργεί επίσης την ισχύουσα παράταση των προθεσμιών πληρωμής σε 60 ημέρες για τους δημόσιους φορείς που παρέχουν υγειονομική περίθαλψη και για τις δημόσιες αρχές που ασκούν οικονομικές δραστηριότητες βιομηχανικού ή εμπορικού χαρακτήρα ως δημόσια επιχείρηση. Σε αντίθεση με την ισχύουσα οδηγία για τις καθυστερήσεις πληρωμών, η πρόταση καταργεί επίσης τη διφορούμενη έννοια των «κατάφωρα καταχρηστικών» συμβατικών διατάξεων, αντικαθιστώντας την με έναν κατάλογο σαφώς προσδιορισμένων καταχρηστικών ρητρών και πρακτικών πληρωμής.
Ο νέος κανονισμός προτείνει επίσης, για πρώτη φορά, ένα όριο για τις διαδικασίες επαλήθευσης για την εξακρίβωση της συμμόρφωσης των αγαθών και των υπηρεσιών. Αυτές οι διαδικασίες επιτρέπονται μόνον εφόσον είναι αναγκαίες λόγω της ιδιαίτερης φύσης της σύμβασης και δεν υπερβαίνουν τις 30 ημέρες.
6. Ποιοι είναι οι νέοι κανόνες για τις πληρωμές τόκων και τελών αποζημίωσης από τους οφειλέτες;
Ο νέος κανονισμός αποσκοπεί στην καλύτερη προστασία των πιστωτών από τους οφειλέτες τους. Ως εκ τούτου, οι νέοι κανόνες προτείνουν την αυτόματη και υποχρεωτική καταβολή τόκων μέχρι την εξόφληση της οφειλής. Σε αντίθεση με την ισχύουσα οδηγία, σύμφωνα με τη νέα πρόταση, ο πιστωτής δεν μπορεί να παραιτηθεί από το δικαίωμά του να απαιτήσει τόκο υπερημερίας. Κάθε αντίθετη συμβατική διάταξη ή πρακτική θα ήταν αθέμιτη και, ως εκ τούτου, άκυρη.
Επομένως, ο δανειστής απαλλάσσεται από το βάρος της απαίτησης καταβολής τόκων, καταβολή η οποία καθίσταται αυτομάτως υποχρεωτική για τον οφειλέτη όταν πληρώνει με καθυστέρηση. Το επιτόκιο υπερημερίας είναι κατά + 8 % υψηλότερο από τα επιτόκια αναφοράς της ΕΚΤ. Στα κράτη μέλη που δεν έχουν ως νόμισμα το ευρώ το επιτόκιο αναφοράς καθορίζεται από την εθνική κεντρική τράπεζα. Επιπλέον, οι νέοι κανόνες αυξάνουν την κατ’ αποκοπή αποζημίωση από 40 EUR (ή ισοδύναμο ποσό) σε 50 EUR (ή ισοδύναμο ποσό) ανά εμπορική συναλλαγή που καταβάλλεται καθυστερημένα.
7. Πώς βελτιώνει ο νέος κανονισμός την επιβολή των κανόνων;
Η νέα πρόταση θεσπίζει μέτρα επιβολής και είσπραξης για την προστασία των πιστωτών από κακοπληρωτές. Σύμφωνα με τη νέα πρόταση, τα κράτη μέλη πρέπει να συστήσουν αρχές επιβολής για την παρακολούθηση και τη διασφάλιση της εφαρμογής των κανόνων. Οι εν λόγω αρχές έχουν την εξουσία να λαμβάνουν καταγγελίες, να κινούν έρευνες και να επιβάλλουν κυρώσεις κατά των κακοπληρωτών, οι οποίες θα πρέπει να είναι αποτελεσματικές, αναλογικές και αποτρεπτικές. Επιπλέον, τα κράτη μέλη θα πρέπει να προωθήσουν την εθελοντική χρήση της εναλλακτικής επίλυσης διαφορών (ΕΕΔ) για τη διαφύλαξη της συμβατικής σχέσης μεταξύ οφειλέτη και πιστωτή, την ταχεία επίλυση της διαφοράς πληρωμής μεταξύ των μερών, διασφαλίζοντας παράλληλα την ορθή εφαρμογή των κανόνων.
Ο νέος κανονισμός παρέχει επίσης καλύτερη προστασία στους υπεργολάβους σε δημόσια κατασκευαστικά έργα, οι οποίοι είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στις καθυστερήσεις πληρωμών, διασφαλίζοντας ότι οι δημόσιες αρχές έχουν την εξουσία να επαληθεύουν ότι οι πληρωμές όντως μεταβιβάζονται από τον κύριο ανάδοχο στους υπεργολάβους.
8. Πώς αναμένεται να ωφελήσει η παρούσα πρόταση τις επιχειρήσεις και ιδίως τις ΜΜΕ;
Η έγκαιρη πληρωμή είναι η ταχύτερη, απλούστερη και αποτελεσματικότερη μορφή χρηματοδότησης των ΜΜΕ. Η πρόταση αυτή αποσκοπεί να διασφαλιστεί ότι η ρευστότητα διοχετεύεται στην πραγματική οικονομία και απευθείας στις επιχειρήσεις και στις ΜΜΕ. Κατά μέσο όρο, η μείωση των καθυστερημένων πληρωμών οδηγεί σε αύξηση των συνολικών ταμειακών ροών κατά περίπου 0,9 % για κάθε ημέρα μείωσης του χρόνου πληρωμής.
Η πρόταση αυτή θεσπίζει αυστηρότερο πλαίσιο που εξορθολογίζει τους κανόνες σε ολόκληρη την ΕΕ, εξαλείφει την ασάφεια, εξουσιοδοτεί τις ΜΜΕ να διεκδικούν τα δικαιώματά τους όταν πληρώνονται καθυστερημένα και δημιουργεί μηχανισμούς επιβολής και είσπραξης για τη διασφάλιση της τήρησης των κανόνων. Ως εκ τούτου, η «επιβάρυνση» των επιχειρήσεων να προβαίνουν σε ενέργειες κατά των οφειλετών τους μειώνεται σημαντικά.
Με τις έγκαιρες πληρωμές, οι εταιρείες θα εξοικονομούν κάθε χρόνο τουλάχιστον πέντε ανθρωποημέρες που χάνονται σήμερα σε ενέργειες κατά των οφειλετών, αριθμός που ισοδυναμεί με 340,2 εκατομμύρια ανθρωποώρες, ή σχεδόν 9 δισ. ευρώ για το σύνολο της οικονομίας της ΕΕ. Αυτός ο χρόνος και αυτά τα χρήματα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν από τους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων με πιο παραγωγικό τρόπο, όπως για παράδειγμα για την απόκτηση νέων δεξιοτήτων, για επενδύσεις στην επιχείρηση, για την πρόσληψη προσωπικού ή για την επέκταση της δραστηριότητας. Η μείωση του χρόνου πληρωμής, που εκτιμάται σε 35 %, θα απελευθερώσει τις ταμειακές ροές και θα βελτιώσει την προβλεψιμότητα των πληρωμών. Οι μικρότεροι παράγοντες της αγοράς θα είναι λιγότερο πιθανό να αντιμετωπίσουν αθέμιτους όρους πληρωμής. Η θέσπιση μηχανισμών εναλλακτικής επίλυσης διαφορών θα δώσει τη δυνατότητα στις εταιρείες να εξοικονομούν τουλάχιστον 27 εκατ. ευρώ ετησίως από δικαστικές υποθέσεις που θα αποφεύγουν, διαφυλάσσοντας παράλληλα τις επιχειρηματικές σχέσεις με τους πελάτες τους. Τα αποτελέσματα αυτά αυξάνουν σε τελική ανάλυση την εμπιστοσύνη στην αγορά.
9. Μήπως η πρόταση δημιουργεί νέες διοικητικές επιβαρύνσεις για τις ΜΜΕ και τις δημόσιες αρχές; Μήπως συνεπάγεται άλλες δαπάνες;
Η πρόταση δεν επιβάλλει νέες απαιτήσεις υποβολής εκθέσεων, ούτε στις επιχειρήσεις ούτε στις δημόσιες αρχές. Οι περισσότερες δαπάνες που επωμίζονται όλες οι επιχειρήσεις είναι δαπάνες εφάπαξ. Περιλαμβάνουν την επικαιροποίηση των τυποποιημένων τιμολογίων, ώστε να αντικατοπτρίζουν τους νέους όρους πληρωμής και τα προσαρμοσμένα τέλη αποζημίωσης, τα οποία εκτιμώνται σε 243 εκατ. ευρώ σε ολόκληρη την ΕΕ. Ωστόσο, οι επαναλαμβανόμενες δαπάνες βαρύνουν κυρίως τους οφειλέτες που πληρώνουν καθυστερημένα σήμερα, με τη μορφή αυτόματης καταβολής τόκων και (αυξημένης) αποζημίωσης, πιθανών διοικητικών προστίμων και απώλειας παράνομης δωρεάν πίστωσης όταν αναγκάζονται να πληρώσουν εγκαίρως. Οι δαπάνες αυτές μπορούν, ωστόσο, να αποφευχθούν εντελώς αν οι οφειλέτες τηρούν τους κανόνες και πληρώνουν εγκαίρως.
Οι δαπάνες που συνδέονται με τις δημόσιες αρχές είναι περιορισμένες και αναλογικές. Οι δημόσιες αρχές θα επωμιστούν κάποιες δαπάνες για τον ορισμό και τη λειτουργία των φορέων επιβολής και διαμεσολάβησης, αλλά οι δαπάνες αυτές θα αντισταθμιστούν ικανοποιητικά από τα συνολικά οφέλη της βελτίωσης της πειθαρχίας στις πληρωμές. Για παράδειγμα, η αναμενόμενη συνολική μείωση των καθυστερήσεων πληρωμών συνεπάγεται λιγότερες πτωχεύσεις και συναφείς δαπάνες (συμπεριλαμβανομένων των μη καταβληθέντων φόρων και εισφορών κοινωνικής ασφάλισης) για το δημόσιο ταμείο/τον κρατικό προϋπολογισμό. Επιπλέον, οι δημόσιες αρχές επωφελούνται επίσης από την πρόσβαση σε εναλλακτική επίλυση διαφορών: άμεσα, όταν επιθυμούν να επιλύσουν μια διαφορά με προμηθευτή, και έμμεσα, χάρη στην ελάφρυνση που συνεπάγεται αυτή η λύση για το δικαστικό σύστημα.
10. Πώς μπορούν οι δεξιότητες και η ψηφιοποίηση να βελτιώσουν τις επιδόσεις ως προς τις πληρωμές σύμφωνα μ’ αυτή την πρόταση;
Η καλύτερη γνώση των μηχανισμών διαχείρισης πιστώσεων, των εργαλείων πληρωμών —συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών— καθώς και η βελτίωση των χρηματοοικονομικών γνώσεων, μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά την ικανότητα των ΜΜΕ να αποφεύγουν αθέμιτους όρους πληρωμής και να αντιμετωπίζουν τις καθυστερήσεις πληρωμών από τους οφειλέτες. Για τον σκοπό αυτό, η παρούσα πρόταση προβλέπει ότι θα διατίθεται στις ΜΜΕ κατάρτιση σε θέματα διαχείρισης των πιστώσεων και χρηματοοικονομική κατάρτιση από τα κράτη μέλη.
11. Ποιος είναι ο αντίκτυπος της πρότασης στη διεθνή ανταγωνιστικότητα;
Οι καθυστερήσεις πληρωμών αποτελούν πρόβλημα παγκοσμίως. Εκτιμάται ότι το 10 % των τιμολογίων που εκδίδονται στο πλαίσιο εμπορικών συναλλαγών σε ολόκληρο τον κόσμο δεν εξοφλούνται εγκαίρως (ή διαγράφονται ως επισφαλείς απαιτήσεις), με κόστος 1 τρισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ ετησίως για την παγκόσμια οικονομία. Πολλές χώρες-εταίροι της ΕΕ, όπως ο Καναδάς, οι ΗΠΑ, η Τουρκία, η Ιαπωνία, η Νέα Ζηλανδία, η Αυστραλία και το Ηνωμένο Βασίλειο ήδη επιβάλλουν νομοθετικά μέτρα για τις καθυστερήσεις πληρωμών. Γι’ αυτό τον λόγο, ο κίνδυνος καταστρατήγησης της νομοθεσίας της ΕΕ από τις εταιρείες στις διεθνείς συναλλαγές με συστηματική παραπομπή σε κανονισμούς εκτός ΕΕ είναι περιορισμένος.
12. Πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι νέοι κανόνες;
Μόλις εγκριθούν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, οι νέοι κανόνες θα τεθούν σε εφαρμογή ένα έτος μετά την έναρξη ισχύος του κανονισμού, ώστε να μπορέσουν οι σχετικοί φορείς (π.χ. δημόσιες αρχές, επιχειρήσεις) να λάβουν τα αναγκαία μέτρα για τη συμμόρφωση με τους νέους κανόνες. Επισημαίνεται ότι οι εμπορικές συναλλαγές που πραγματοποιούνται μετά την ημερομηνία εφαρμογής του κανονισμού υπόκεινται στις διατάξεις του κανονισμού, ακόμη και όταν η υποκείμενη σύμβαση έχει συναφθεί πριν από την ημερομηνία αυτή.
13. Πώς θα παρακολουθείται η εφαρμογή των κανόνων και η πρόοδος;
Ο κανονισμός υποχρεώνει επίσης την Επιτροπή να υποβάλει έκθεση σχετικά με την εφαρμογή του κανονισμού εντός τεσσάρων ετών από την έναρξη ισχύος του. Η έκθεση αυτή θα συμπληρώνει τις ετήσιες εκθέσεις ιδίας πρωτοβουλίας και τα δεδομένα που συλλέγονται από ορισμένα κράτη μέλη σχετικά με τις επιδόσεις των δημόσιων αρχών τους όσον αφορά τις πληρωμές.
Επιπλέον, το παρατηρητήριο πληρωμών της ΕΕ, το οποίο δρομολογήθηκε το 2022, αναμένεται να διαδραματίσει αυξανόμενο ρόλο στη συλλογή, την παρακολούθηση και τη διάδοση πληροφοριών σχετικά με τις επιδόσεις ως προς τις πληρωμές στις εμπορικές συναλλαγές.
Πηγή:Taxheaven.gr