Οι 4 +1 πηγές χρηματοδότησης από την ΕΕ. Αναμένονται κατάθεση σχεδίων από Ελλάδα
Η χρήση κονδυλίων από τα Ταμεία Συνοχής από την προηγούμενη προγραμματική περίοδο (2014-2020), τα οποία δεν έχουν ακόμη δαπανηθεί, και τα οποία διαφορετικά θα χαθούν είναι φρέσκα χρήματα. Αυτό υπό τη σκοπιά της εμπροσθοβαρούς χρήσης μέρους των τρεχόντων κονδυλίων του Ταμείου Συνοχής. Πρόκειται για χρήματα που αφορούν κυρίως μεταφορικές υποδομές, οι οποίες δεν έχουν πραγματοποιηθεί και το συνολικό ύψος τους προσεγγίζει τα 250 εκατομμύρια ευρώ.
Επίσης, αφορούν την απορρόφηση κονδυλίων από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο της προηγούμενης περιόδου. Και αυτά τα κονδύλια κινδύνευαν να χαθούν. Όμως, μπορούν να εκταμιευθούν φέτος, εφόσον αποσταλούν άμεσα προτάσεις από την Ελλάδα.
Άλλη μία πηγή, είναι η χρήση των αδιάθετων ποσών από το προηγούμενο ελληνικό πρόγραμμα στην Κοινή Αγροτική Πολιτική. Κονδύλια, επίσης, από το τρέχον ελληνικό στρατηγικό σχέδιο της ΚΑΠ και από το γεωργικό αποθεματικό για το επόμενο έτος. Αυτά τα κονδύλια θα μπορούσαν, για παράδειγμα, να συμβάλουν στην αποκατάσταση των δασικών γεωργικών υποδομών που επλήγησαν σοβαρά.
Συνολικά, η Ελλάδα υπολογίζεται ότι θα μπορούσε να απορροφήσει έως και 2 δισεκατομμύρια ευρώ.
Επιπλέον, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι έτοιμη να αξιολογήσει ελληνικό αίτημα για στήριξη από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλληλεγγύης. Αυτο μπορεί να προχωρήσει εφόσον το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο συμφωνήσει στην πρόταση της Κομισιόν για προσαύξηση των κεφαλαίων του Ταμείου Αλληλεγγύης (πάνω από την οροφή του), η Ελλάδα Θα μπορούσε να λάβει από εκεί ακόμη 400 εκατομμύρια ευρώ.
Και πάλι, για την χρήση αυτών των κεφαλαίων, απαιτείται η Ελλάδα να υποβάλλει αίτημα αλλά και σχέδιο για κάλυψη των αναγκών που δημιουργήθηκαν από τις φονικές πλημμύρες.
Τέλος, θα μπορούσε να εξεταστεί και η χρήση των δανείων που αφορούν το Ταμείο Ανάκαμψης εφόσον γίνει νέα αναθεώρηση του πλαισίου. Η Επιτροπή θα μπορούσε και σε αυτήν την περίπτωση να δείξει σημαντική ευελιξία.
*Γιώργος Μελεας, εθνικός εμπειρογνώμονας στην Ευρωπαϊκή Οικονομική και Κοινωνική Επιτροπή
Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος