Έτσι η επιχείρηση αποκτά ευελιξία και αυτονομία μέσω συμφωνημένων στόχων, ενώ οριοθετούνται οι παρεμβάσεις στη λειτουργία της. Είναι προφανές ότι η έκταση και ο βαθμός ανάλυσης των διαφόρων ενοτήτων και αναλυτικών περιεχομένων του Στρατηγικού και Επιχειρησιακού Σχεδίου διαφέρουν ανάλογα με το είδος, το μέγεθος, την πολυπλοκότητα και την εμπειρία της κάθε επιχείρησης.
Ο επιχειρησιακός σχεδιασμός διερευνά τις τωρινές και μελλοντικές χρηματοδοτικές ανάγκες της επιχείρησης μας, με βάση τη στρατηγική και τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της και λειτουργεί συμβουλευτικά στην ανεύρεση χρηματοδότησης μέσω ιδίων ή / και δανειακών κεφαλαίων. Με τον τρόπο αυτό βοηθούμε την επιχειρηματική μας πρωτοβουλία και ιδέα στην χρηματοδότηση της αναπτυξιακής της πορείας και τη μεγιστοποίηση της απόδοσης της κεφαλαιακής της διάρθρωσης, με χαμηλό κόστος και ελκυστικούς όρους. Οι στόχοι και τα χαρακτηριστικά των Επιχειρησιακών Σχεδίων επηρεάζονται από τις θεμελιώδεις διαφορές στο μέγεθος, τη φύση των δραστηριοτήτων, την τεχνολογία, τα οικονομικά στοιχεία, την χρηματοδότηση των δραστηριοτήτων, το θεσμικό και ρυθμιστικό πλαίσιο, τις συνθήκες της αγοράς. Αυτές οι διαφορές σε συνάρτηση με την εμπειρία που διαθέτει ο νέος επιχειρηματίας στην ανάπτυξη επιχειρηματικών σχεδίων κάνουν κάθε στρατηγικό και επιχειρηματικό σχεδιασμό μοναδικό. Είναι προφανές ότι η ανάπτυξη τεχνογνωσίας σε θέματα επιχειρηματικού σχεδίου θα έχει αυξήσει αναλογικά και την εμπειρία της διοίκησης στην θεμελίωση των απαιτούμενων υποστηρικτικών συστημάτων τα οποία θα τροφοδοτούν την πληροφόρηση.
Ωστόσο απαραίτητη προϋπόθεση είναι η αρχική κατάρτιση του αντίστοιχου Στρατηγικού Σχεδιασμού του οποίου οι στόχοι και οι μέθοδοι υλοποίησης εξειδικεύονται στο Επιχειρηματικό Σχεδιασμό. Έτσι, ο αντικειμενικός σκοπός του επιχειρησιακού σχεδίου της εταιρίας που το πραγματοποιεί είναι να παράσχει σαφή και δυναμική κατευθυντήρια στρατηγική σε ένα ορατό χρονικό ορίζοντα. Η στρατηγική θα πρέπει να συνδυάζει την επιδίωξη για υψηλές επιδόσεις και στόχους με σταθερές στρατηγικές κινήσεις και να διασφαλίζει υψηλές αποδόσεις για τους μετόχους έχοντας καταγράψει απολογιστικά την μέχρι σήμερα εταιρική πορεία.
Σημειώνεται, ότι η ολοκλήρωση ενός επιχειρησιακού σχεδίου μπορεί να είναι το αποτέλεσμα σύνθετης επεξεργασίας και εντατικών διαδικασιών, στις οποίες συμβάλουν το προσωπικό και τα στελέχη της εταιρίας. Κάθε επιχειρησιακή μονάδα της εταιρίας μπορεί να εκπονήσει το δικό της επιχειρησιακό σχέδιο, το οποίο θα συμπεριλαμβάνει οικονομικούς και λειτουργικούς στόχους, στρατηγικές κινήσεις, τις ανάγκες σε υποστηρικτικές υπηρεσίες, καθώς και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του.
Τα επιμέρους επιχειρησιακά σχέδια συνδυάζονται και συνθέτουν το τελικό Στρατηγικό και Επιχειρηματικό Σχεδιασμό.
Οι στόχοι του στρατηγικού σχεδιασμού είναι να διαμορφωθεί α) ένα εργαλείο εντόπισης και ανάδειξης των κυρίων στοιχείων που αφορούν στις δυνατότητες-αδυναμίες της επιχείρησης και ευκαιρίες – απειλές του εσωτερικού και εξωτερικού περιβάλλοντος, τεχνολογικές και κλαδικές εξελίξεις β) ένα εργαλείο αξιολόγησης της αποτελεσματικότητας της υπάρχουσας στρατηγικής και εταιρικών στόχων με σκοπό την ανταγωνιστικότητα της επιχειρήσεως και γ) ένα εργαλείο που θα θέτει εταιρικούς στόχους, οι οποίοι θα είναι Συγκεκριμένοι, Μετρήσιμοι!!!, Φιλόδοξοι και Όχι Εξωπραγματικοί
Οι στόχοι του Επιχειρηματικού Σχεδιασμού είναι να διαμορφωθεί α) ένα εργαλείο που θα προσδιορίσει με σαφήνεια τους απαιτούμενους πόρους για την υλοποίηση των στόχων καθώς και τις πηγές και τρόπους εξεύρεσης τους β) ενα εργαλείο για την αποτελεσματική κατανομή των απαιτούμενων πόρων για την υλοποίηση των ενεργειών και την επίτευξη των στόχων, γ) ένα εργαλείο πρόβλεψης του οικονομικού αποτελέσματος της επιχείρησης από την υλοποίηση του επιχειρηματικού σχεδίου καθορίζοντας με σαφήνεια: τις υποθέσεις, το τρόπο πρόβλεψης, τη σημασία των διαφόρων υποθέσεων στη διαμόρφωση του οικονομικού αποτελέσματος και δ) ένα εργαλείο παρακολούθησης της πορείας της εταιρίας (Budgeting)
Ωστόσο, κανένας σχεδιασμός δεν είναι αλάνθαστος και η εφαρμογή του προϋποθέτει μεγάλο ποσοστό εμπειρίας. Για αυτό αν είστε νέος επιχειρηματίας η κάνετε προσπάθειες ανάπτυξης της επιχείρησης σας ακόμα και στο παρόν δυσμενές οικονομικό περιβάλλον μην απελπίζεστε. Τα λάθη δεν είναι αναγκαστικά κάτι κακό αν και συχνά λαμβάνονται ως μια κακή κίνηση ή ως ένα βήμα προς την αποτυχία. Είναι χρήσιμο να γνωρίζεται ότι όλα τα λάθη είναι μέρος της συνταγής για την επιτυχία και λαμβάνοντας υπόψη τη παραπάνω λογική του επιχειρησιακού σχεδιασμού για την ανάπτυξη της νέας σας επιχείρησης τα παρακάτω συχνότερα “λάθη” προς αποφυγή που μπορεί να κάνει ένας νέος και όχι μόνο, επιχειρηματίας θα σας φανούν εξίσου χρήσιμα.
Μην κάνετε υπερβολικά αισιόδοξες προβλέψεις πωλήσεων. Δοκιμάστε και προσαρμόστε τις προβλέψεις σας, με βάση την εμπειρία ειδικών συμβούλων και τα πρότυπα του αντίστοιχου κλάδου, έτσι ώστε να αποφύγετε την προβολή μιας δραματικής αύξησης των οικονομικών μεγεθών που δεν σχετίζονται με την πραγματικότητα.
Μην προσλαμβάνετε ανθρώπους που τους αρέσουν οι ιδέες σας όλη την ώρα. Με την κολακεία κάποιος αισθάνεται καλά, αλλά δεν καλύπτει τα έξοδα της επιχείρησης σας. Ψάξτε για μια στοχαστική πρόκληση στις ιδέες σας και εξασκήσετε την ενεργητική ακρόαση όταν προωθείται το όραμά σας.
Μην εστιάζετε πάρα πολύ στον ανταγωνισμό. Είναι πάντα πιο παραγωγικό να επικεντρωθείτε στο να καταστεί επιτυχής η παρουσία σας αντί να κατηγορείτε τους ανταγωνιστές σας.
Μην χάνετε χρόνο φροντίζοντας τι σκέφτονται οι άλλοι. Όσο σκληρά και αν έχετε προσπαθήσει δεν θα μπορέσετε να τους ευχαριστήσετε όλους .
Μην φοβάστε να ακολουθήσετε το όραμά σας.
Μην αναμιγνύετε το τερπνόν μετά του ωφελίμου. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τις σχέσεις. Επιλέξτε τους συνεργάτες σας με σύνεση, να είστε γρήγοροι στις αποφάσεις σας αλλά στις προσλήψεις προσωπικού να παίρνετε όσο χρόνο χρειάζεστε. Τραβήξτε τη σκανδάλη γρήγορα όταν μια νέα συνεργασία δεν λειτουργεί, αλλά μην ξεχάσετε να κρίνεται και με ανθρώποκεντρικά κριτήρια. Η ομάδα των ανθρώπων με τους οποίους συνεργάζεστε διαθέτουν μια συλλογικότητα και νοημοσύνη που είναι δύσκολο να χειριστείτε.
Μην υποτιμήσετε τις ταμειακές σας ανάγκες. Μια έλλειψη ρευστότητας από κακό προϋπολογισμό θα σας φέρει σε αδύναμο σημείο και έναντι των υποχρεώσεων σας αλλά και στην ανεύρεση μετόχων το οποίο θα σας κοστίσει σημαντικά
Μην προσπαθήσετε να κάνει πάρα πολλά μαζί. Βεβαιωθείτε ότι έχετε την ικανότητα να τρέξει μια επιχείρηση και με μια σειρά προϊόντων αρχικά, πριν αποφασίσετε να αυξήσετε την δραστηριότητα σας. Ποτέ μην γράφετε κάτι που δεν θα θέλετε να γυρίσει πίσω σε σας αρνητικά. Παρακολουθήστε και προσέξτε την επικοινωνίας σας με ιδιαίτερη προσοχή.
Πηγή: Επιχειρησιακός σχεδιασμός και τα 10 συχνότερα λάθη Νέων και όχι μόνο Επιχειρηματιών | KA-Business.gr (https://ka-business.gr/apopsi/epicheirisiakos-schediasmos-kai-ta-10-sychnotera-lathi-neon-kai-ochi-mono-epicheirimation/)