WinOnLine για γυναίκες e-επιχειρηματίες https://winonline.training/el/
Αυτή η online εκπαίδευση στοχεύει στο να ανταποκριθεί στις ανάγκες των γυναικών σε όλη την Ευρώπη, οι οποίες είναι 40 ετών και άνω και επιθυμούν να γίνουν e-επιχειρηματίες, καθώς αντιμετωπίζουν πληθώρα δυσκολιών στην αναζήτηση εργασίας.
Η Ενότητα 5 έχει σχεδιαστεί για να σας παρέχει βασικές πληροφορίες και γνώσεις σχετικά με την ανεύρεση πόρων και κεφαλαίου για τη χρηματοδότηση της επιχείρησής σας. Θα μάθετε, επίσης, πώς να πραγματοποιείτε παρουσίαση της επιχείρησης σας σε ένα pitching event και γιατί μια καλή παρουσίαση είναι σημαντική για την εταιρεία σας.
5.1 Σχέδιο Χρηματοδότησης
Σε αυτήν την υποενότητα θα εξετάσουμε τι είναι ένα Σχέδιο Χρηματοδότησης και ποια είναι η σημασία του. Θα μελετήσουμε, επίσης, τον προγραμματισμό χρηματοδότησης για νεοσύστατες επιχειρήσεις.
Το Σχέδιο Χρηματοδότησης βοηθά τον/την επιχειρηματία να εξετάσει περαιτέρω το μέλλον της επιχείρησης του/της και θα πρέπει να συντάσσεται με χρονικό ορίζοντα τουλάχιστον ενός έτους. Συχνά μια νεοσύστατη εταιρεία πρέπει να κάνει στοιχεία πρόβλεψης με βάση την έρευνα αγοράς, την ανάλυση ανταγωνιστών και τις προσφορές πωλητών. Είναι καλύτερα να υποτιμάτε τα έσοδα και να υπερεκτιμάτε τα έξοδα παρά το αντίστροφο.
Υπάρχουν κάποια έξοδα εκκίνησης τα οποία παρατηρούνται σε όλες τις επιχείρησης και είναι πολύ πιθανό να έχετε και εσείς. Στην ακόλουθη λίστα μπορείτε να βρείτε μερικά παραδείγματα από κόστη που μπορεί να έχετε εντοπίσει κατά την ίδρυση της επιχείρησης σας ή κατά το σχεδιασμό της δημιουργίας της:
- εξοπλισμός και προμήθειες,
- επικοινωνία – τέλη δεδομένων,
- βοηθητικά προγράμματα,
- ασφάλιση, υπηρεσίες λογιστή, τραπεζικά έξοδα,
- απογραφή,
- διαφήμιση, μάρκετινγκ, έντυπο υλικό,
- μισθοί,
- κατασκευή ιστοσελίδας.
Αφού προσδιορίσετε τα έξοδα της επιχείρησης σας και πόσο είναι το συνολικό κόστος, θα πρέπει να οργανώσετε τα έξοδά σας σε εφάπαξ έξοδα και σε μηνιαία έξοδα. Τα εφάπαξ έξοδα είναι τα αρχικά έξοδα που απαιτούνται για την έναρξη της επιχείρησής σας. Η αγορά εξοπλισμού, προμηθειών, η πρόσληψη ενός σχεδιαστή ιστοσελίδων και η πληρωμή αδειών θεωρούνται γενικά ως εφάπαξ έξοδα. Θυμηθείτε, όμως, ότι η χρηματοδότηση πρέπει να καλύπτει τη λειτουργία της επιχείρησης και τα καθημερινά έξοδα της ζωής σας ως επιχειρηματίες, μερικές φορές αρκετούς μήνες μετά την ίδρυση της εταιρίας, προτού αποκτήσετε εισόδημα. Ανάλογα με την επιχειρηματική σας ιδέα, αυτές οι ανάγκες, μηνιαία έξοδα, ποικίλλουν.
Μπορείτε, επίσης, να χωρίσετε τα έξοδά σας ως απαραίτητα (είναι αναγκαίο να υπάρχουν) και ως προαιρετικά (θα ήταν καλό να υπάρχουν). Αποφασίστε εάν υπάρχουν κάποια έξοδα στα οποία θα μπορούσατε να προχωρήσετε στο μέλλον ή ίσως να απορρίψετε.
Η χρηματοδότηση αποτελείται συνήθως από τα μετοχικά κεφάλαια και τις υποχρεώσεις της επιχείρησης. Η χρηματοοικονομική δομή μιας επιχείρησης περιγράφει την αναλογία των μετοχικών κεφαλαίων και των υποχρεώσεων ως μερίδιο του συνολικού κεφαλαίου της επιχείρησης. Οι υποχρεώσεις είναι οι πόροι στους οποίους έχετε πρόσβαση για να χρηματοδοτήσετε τις ανάγκες σας. Μπορούν να είναι προσωπικοί πόροι (προσωπικά κεφάλαια, επενδυτές, επιδοτήσεις) ή δανειακοί (χρήματα εκκίνησης, τραπεζικό δάνειο κ.λπ.).
Τα έξοδα καλύπτουν όλα τα κόστη που σχετίζονται με την επιχείρηση σε διάστημα ενός μήνα ή ενός έτους. Αναλύστε, όπου είναι δυνατόν, κάθε έξοδο για να κατανοήσετε τη «μεγαλύτερη εικόνα».
Μπορούμε, επίσης, να ταξινομήσουμε τα έξοδα στις ακόλουθες δύο κατηγορίες:
- Σταθερά έξοδα: Αυτά είναι έξοδα που θα πρέπει να πληρώσετε ανεξάρτητα από το ποσό των εσόδων σας. Συνήθως, το ενοίκιο, οι μισθοί, η κοινωνική συνεισφορά, ο λογιστής, η αποπληρωμή των δανείων είναι σταθερά έξοδα
- Μεταβλητά έξοδα: Αυτά είναι έξοδα που ποικίλλουν ανάλογα με το ύψος των πωλήσεων σας. Κυρίως θα είναι η αγορά προϊόντων, το κόστος αποστολής, οι φόροι εισοδήματος κ.λπ.
Το λεγόμενο “νεκρό σημείο” σε μια επιχείρηση είναι το σημείο όπου τα έσοδα της ισοδυναμούν με τα έξοδά της, μη πραγματοποιώντας ούτε κέρδος ούτε ζημιά. Το νεκρό σημείο εκφράζεται ως αξία επί των πωλήσεων (μας δείχνει πόση είναι η χρηματική αξία των πωλήσεων που πρέπει να κάνει η επιχείρηση ώστε να μην έχει ούτε κέρδος ούτε ζημία), ως ποσοστό επί των πωλήσεων (μας δείχνει σε ποιο ποσοστό επί των πωλήσεων που έκανε ή αναμένεται να κάνει η επιχείρηση, δεν έχει ούτε κέρδος ούτε ζημία), ως ποσότητα πωλήσεων (μας δείχνει πόσα τεμάχια από το παραγόμενο προϊόν πρέπει να πουλήσει η επιχείρηση ώστε να μην έχει ούτε κέρδος αλλά ούτε και ζημία) και ως χρόνος (πόσο χρόνο αναμένεται ότι θα χρειαστεί η επιχείρηση ώστε να πουλήσει τον απαραίτητο αριθμό μονάδων προϊόντος, τέτοιον ώστε να μην έχει ούτε κέρδος ούτε ζημία).
Εάν τα έσοδα μιας επιχείρησης είναι κάτω από το νεκρό σημείο, τότε η εταιρεία λειτουργεί με ζημία. Εάν είναι παραπάνω, τότε λειτουργεί με κέρδος.
Ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) είναι ένας φόρος κατανάλωσης που εφαρμόζεται σε όλα σχεδόν τα αγαθά και τις υπηρεσίες που αγοράζονται και πωλούνται για χρήση ή κατανάλωση στην Ε.Ε.. Οι κανόνες μπορούν να εφαρμοστούν διαφορετικά σε κάθε χώρα της Ε.Ε.. Στις περισσότερες περιπτώσεις, πρέπει να πληρώσετε ΦΠΑ για όλα τα αγαθά και τις υπηρεσίες σε όλα τα στάδια της αλυσίδας εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένης της πώλησης στον τελικό καταναλωτή. Αυτό ισχύει από την αρχή έως το τέλος μιας διαδικασίας παραγωγής, π.χ. αγορά πρώτων υλών, μεταφορά, συναρμολόγηση, προμήθειες, συσκευασία, ασφάλιση και αποστολή στον τελικό καταναλωτή. Είναι χρήσιμο να μάθετε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους κανόνες ΦΠΑ.
5.2 Επενδυτικός Πίνακας/Προϋπολογισμός
Σε αυτήν την υποενότητα θα μάθετε να υπολογίζετε βασικούς πίνακες επενδύσεων και προϋπολογισμούς. Προκειμένου να δημιουργήσετε τον επενδυτικό σας πίνακα/προϋπολογισμό, μπορείτε να βρείτε δωρεάν λογιστικά προγράμματα από το διαδίκτυο. Εάν δεν έχετε λογισμικό λογιστικού προγράμματος, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα τυπικό πρόγραμμα υπολογιστικών φύλλων (π.χ. excel). Ένα από τα δυσκολότερα μέρη του υπολογισμού του προϋπολογισμού είναι η εκτίμηση των πωλήσεων για τη νέα σας επιχείρηση. Καλό θα ήταν να εκτιμήσετε τις μελλοντικές σας πωλήσεις σε τρεις διαφορετικές προοπτικές:
- Το καλύτερο σενάριο, όπου παρουσιάζεται η πιο οπτιμιστική εκτίμηση των πωλήσεων από 6 μήνες έως ένα χρόνο.
- Το χειρότερο σενάριο, όπου παρουσιάζεται η πιο πεσιμιστική εκτίμηση των πωλήσεων από 6 μήνες έως ένα χρόνο.
- Το πιθανότερο σενάριο, όπου παρουσιάζεται μία μέση, πιο ρεαλιστική εκτίμηση.
Εάν δεν έχετε προηγούμενες πληροφορίες όπου θα μπορούσατε να βασιστείτε, πρέπει να δημιουργήσετε τον προϋπολογισμό με βάση την καλύτερη εκτίμηση για τα έσοδα και τα έξοδα. Όταν αρχίσετε να συζητάτε με επενδυτές θα πρέπει να γνωρίζετε ότι θα θελήσουν να μάθουν την επιχειρηματολογία πίσω από τους υπολογισμούς σας.
Μπορείτε να χωρίσετε τον οικονομικό σας προγραμματισμό σε τρία μέρη, ξεκινώντας από το εισόδημά σας (κέρδη και ζημίες). Αυτό το μέρος περιλαμβάνει έσοδα, έξοδα, κέρδη και ζημίες. Αυτά τα τέσσερα στοιχεία σας δίνουν το καθαρό εισόδημα της επιχείρησής σας. Η κατάσταση ταμειακών ροών βοηθά στην κατανόηση της προόδου της επιχείρησής σας. Η κατάσταση ταμειακών ροών είναι μια οικονομική κατάσταση που συνοψίζει το ποσό των μετρητών και ισοδύναμων μετρητών που εισέρχονται και εξέρχονται από την επιχείρησή σας. Η γενική επισκόπηση σας δίνει πληροφορίες σε ευρεία κλίμακα και περιλαμβάνει περιουσιακά στοιχεία, μετοχικά κεφάλαια, υποχρεώσεις κ.λπ.
Η ταμειακή σας ροή είναι ένα βασικό εργαλείο για να διατηρήσετε τη νέα σας επιχείρηση σε λειτουργία. Πρέπει, επίσης, να θυμάστε ότι οι ταμειακές ροές είναι πιο σημαντικές από τα κέρδη. Μπορεί να έχετε κέρδος μόνο στα «χαρτιά». Εάν δεν έχετε χρήματα στην τράπεζα, η επιχείρησή σας δε θα είναι σε θέση να πληρώσει τους λογαριασμούς της. Πρέπει να έχετε αρκετό κεφάλαιο κίνησης για να συνεχίσετε να αγοράζετε τα είδη αποθέματός σας και να πληρώνετε τους λογαριασμούς σας, ενώ περιμένετε την πληρωμή από τους πελάτες σας.
Ο μηνιαίος προϋπολογισμός σάς βοηθάει να κατανοήσετε τα έσοδα και τα κόστη σας ανά μήνα, καθώς και τη δυνατότητά σας να κερδίζετε μισθό για εσάς. Η επανεξέταση του προϋπολογισμού σας και ο τακτικός προγραμματισμός, θα σας βοηθήσει να προσδιορίσετε εάν η επιχείρησή σας βρίσκεται στο σωστό δρόμο. Ο ετήσιος προϋπολογισμός σας παρέχει μια σφαιρική εικόνα για ένα ολόκληρο έτος λειτουργίας της επιχείρησής σας από τα έσοδα έως και τα έξοδα. Επίσης, εάν έχετε επενδυτές, εκείνοι θα επικεντρωθούν στον ετήσιο προϋπολογισμό.
Εδώ μπορείτε να υπολογίσετε τα βασικά για τον προϋπολογισμό σας. Μπορείτε, επίσης, να χρησιμοποιήσετε το ίδιο μοντέλο για τον μηνιαίο προϋπολογισμό σας.
Ισοζύγιο (Σύνολο 1 –Σύνολο 2)
Βασικό Σχέδιο | Έτος | ||
Εισροές | € | ||
Πωλήσεις | |||
Δάνεια | |||
Επιδοτήσεις | |||
Άλλο κεφάλαιο | |||
Άλλα εισοδήματα | |||
Σύνολο (1) | 0 | ||
Βασικό Σχέδιο | Έτος | ||
Έξοδα | € | ||
Αγορά αγαθών | |||
Ενοίκιο | |||
Internet | |||
Λογαριασμοί τηλεφώνου | |||
Αμοιβές | |||
Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) | |||
Λοιποί φόροι | |||
Μάρκετινγκ | |||
Δάνεια | |||
… | |||
… | |||
Σύνολο (2) | 0 | ||
5.3 Διαφορετικοί Τύποι Χρηματοδότης
Εξέλιξη εκπαιδευτικού προγράμματος
0% Oλοκληρωμένο
Κάθε επιχείρηση έχει διαφορετικές ανάγκες και αφετηρία και καμία λύση δεν ταιριάζει σε όλες τις επιχειρηματικές ιδέες. Η προσωπική σας οικονομική κατάσταση και το όραμα για την επιχείρησή σας θα σας δώσουν βασικές κατευθύνσεις για το οικονομικό μέλλον της εταιρείας σας. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο ο προγραμματισμός χρηματοδότησης είναι τόσο σημαντικός.
Μόλις έχετε έτοιμο το σχέδιό σας, μπορείτε να αρχίσετε να προγραμματίζετε πού και πώς θα λάβετε χρηματοδότηση. Ο νέος/νέα επιχειρηματίας χρειάζεται σχεδόν πάντα εξωτερικό κεφάλαιο από εξωτερικούς χρηματοδότες. Ως ιδιοκτήτης/-τρια μιας μικρής επιχείρησης, μπορεί να έχετε πολλές επιλογές για να διαλέξετε όταν πρόκειται για τους διαφορετικούς τύπους χρηματοδότησης επιχειρήσεων. Κάθε τύπος χρηματοδότησης συνοδεύεται από το δικό του σύνολο απαιτήσεων και άλλα κριτήρια που μπορεί να καταστήσουν κάποιο καταλληλότερο για την οικονομική σας κατάσταση και τις δυνατότητες αποπληρωμής από άλλα.
Αυτοχρηματοδότηση
Η αυτοχρηματοδότηση μπορεί να έρθει με τη μορφή στροφής προς την οικογένεια και τους φίλους για εύρεση κεφαλαίου ή χρησιμοποιώντας τους δικούς σας λογαριασμούς αποταμίευσης. Με την αυτοχρηματοδότηση, διατηρείτε τον πλήρη έλεγχο της επιχείρησης, αλλά αναλαμβάνετε επίσης όλο το ρίσκο μόνοι σας. Πρέπει να λάβετε υπόψη πόσα είστε έτοιμοι να ξοδέψετε/επενδύσετε και αν μπορείτε να το αντέξετε οικονομικά.
Επιχειρηματικά κεφάλαια από επενδυτές
Οι επενδυτές μπορούν να σας δώσουν χρηματοδότηση για να ξεκινήσετε την επιχείρησή σας με τη μορφή επενδύσεων επιχειρηματικού κεφαλαίου. Το επιχειρηματικό κεφάλαιο συνήθως προσφέρεται ως αντάλλαγμα για μερίδιο ιδιοκτησίας και ενεργό ρόλο στην εταιρεία. Θυμηθείτε να αναρωτηθείτε, πόση «δύναμη» της εταιρείας είστε έτοιμοι να δώσετε στους επενδυτές σας;
Το επιχειρηματικό κεφάλαιο διαφέρει κάπως από την παραδοσιακή χρηματοδότηση. Συνήθως τα επιχειρηματικά κεφάλαια:
- εστιάζουν σε εταιρείες υψηλής ανάπτυξης,
- επενδύουν κεφάλαιο σε αντάλλαγμα για μετοχικά κεφάλαια, αντί για χρέη (αυτό δεν είναι δάνειο),
- μπορεί να είναι υψηλότερου κινδύνου όταν συμφωνούνται σε αντάλλαγμα με πιθανές υψηλότερες αποδόσεις/κέρδη,
- έχουν μεγαλύτερο επενδυτικό ορίζοντα από την παραδοσιακή χρηματοδότηση.
Εάν τα επιχειρηματικά κεφάλαια χρησιμοποιούνται ως χρηματοδότηση, ετοιμαστείτε να εγκαταλείψετε ένα μέρος του ελέγχου και της ιδιοκτησίας της εταιρείας σας με αντάλλαγμα τη χρηματοδότηση.
Τα βασικά βήματα για την εξεύρεση επιχειρηματικού κεφαλαίου είναι:
Crowdfunding
Μέσω του crowdfunding μια επιχείρηση συγκεντρώνει κεφάλαια μέσα από μια δεξαμενή μεγάλου αριθμού ανθρώπων. Αυτοί δεν είναι τεχνικά επενδυτές, επειδή δεν λαμβάνουν μερίδιο ιδιοκτησίας στην επιχείρηση και δεν αναμένουν οικονομική απόδοση των χρημάτων τους. Το Crowdfunding είναι αρκετά δημοφιλές επειδή είναι πολύ χαμηλού κινδύνου για τους ιδιοκτήτες επιχειρήσεων. Σάς δίνει τη δυνατότητα να διατηρήσετε τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας σας. Κάθε πλατφόρμα crowdfunding είναι διαφορετική, οπότε βεβαιωθείτε ότι έχετε κατανοήσει τα πάντα, καθώς και τις πλήρεις οικονομικές και νομικές σας υποχρεώσεις.
Τραπεζικό Δάνειο
Οι τράπεζες διαθέτουν χρήματα σε μορφή δανείου για νεοσύστατες επιχειρήσεις. Τα τραπεζικά δάνεια γενικά φέρουν χαμηλότερα επιτόκια από τα δάνεια μέσω διαδικτυακών δανειστών. Ορισμένες χώρες έχουν προγράμματα που εγγυώνται ένα μέρος του κόστους εκκίνησης για νέες επιχειρήσεις, ώστε οι τράπεζες να μπορούν να τους δανείσουν χρήματα από την κυβέρνηση, μειώνοντας τον κίνδυνο για τις τράπεζες. Σε ορισμένες περιπτώσεις, η επιχείρησή σας πρέπει να έχει πάγια περιουσιακά στοιχεία, τα οποία να μπορεί να χρησιμοποιήσει ως ενέχυρο προκειμένου να υποστηρίξει ένα επιχειρηματικό δάνειο. Οι τράπεζες εξετάζουν πολύ προσεκτικά αυτά τα περιουσιακά στοιχεία και το σχέδιο χρηματοδότησής σας για να βεβαιωθούν ότι μειώνουν τον κίνδυνο ρίσκου. Η ανάγκη για εξασφάλιση σημαίνει, επίσης, ότι οι περισσότεροι ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων πρέπει να δεσμεύσουν προσωπικά περιουσιακά στοιχεία, συνήθως ιδιωτικά κεφάλαια, για να πάρουν επιχειρηματικό δάνειο.
5.4 Που μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες;
Σε αυτό το μέρος, μπορείτε να βρείτε πληροφορίες σχετικά με χρηματοδοτικά μέσα/προγράμματα σε διαφορετικές χώρες της ΕΕ.
Φινλανδία
- https://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonantajalle/yrittajalle/aloittavan_yrittajan_palvelut/starttiraha/index.html
- https://bisnes.fi/starttiraha/?gclid=Cj0KCQiAmL-ABhDFARIsAKywVac8JOpg95AaLeDo_1Rn_vrHPiXQgd28pPBt8L_UiSGX8uoIV47nlSkaAsroEALw_wcB
- https://www.yrittajat.fi/yrittajan-abc/perustietoa-yrittajyydesta/yrityksen-perustaminen/starttirahan-hakeminen-565998
- https://www.finnvera.fi/alku/yrityksen-perustaminen
- https://yrityksen-perustaminen.net/joukkorahoitus-yritykselle/
- https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/Joukkorahoitus-ja-vertaislainaus/
- https://www.suomi.fi/kansalaiselle/tyoelama-ja-tyottomyys/yrityksen-perustaminen
- Oma Yritys-Suomi | Etusivu
- Materiaalit ja oppaat – Novago
Λιθουανία
Ελλάδα
- Region of Western Greece
- Region of Peloponnese
- Region of Attica
- Region of Central Greece
- Region of Thessaly
- Region of Epirus
- Region of Western Macedonia
- Region of Central Macedonia
- Region of Eastern Macedonia and Thrace
- Region of Ionian Islands
- Region of North Aegean
- Region of South Aegean
- Region of Crete
- https://www.espa.gr/el/Pages/Default.aspx
- http://www.oaed.gr/home
- https://www.afi.org.gr/en/careers
- https://www.ggb.gr/en/Finance_SMEs_Microcredit
Ισπανία
- https://empresarias.camara.es/
- https://empresarias.camara.es/financiacion/
- https://desafiomujerrural.es/
- https://www.gipuzkoa.eus/es/web/ekintzailea/emprender-en-gipuzkoa-te-acompanamos
- https://www.gipuzkoa.eus/es/web/ekintzailea/emekin
- https://www.gipuzkoa.eus/es/web/ekonomia/programas-y-ayudas/emprendizaje
- https://www.gipuzkoa.eus/es/web/ekonomia/programas-y-ayudas/emprendizaje/mujeremprendedora
Ιταλία
- http://permicro.it/
- http://www.invitalia.it/site/ita/home.html
- http://www.mettersinproprio.it
- Guarantee fund
- Industry 4.0
- Smart and Start
- Ministry of economic development
- Italbiotec Consortium
- 2i3T
- I3P Politecnico di Torino.
- PoliHub
- Politecnico di Bari – Spin off
- INGENIA LAB Research Institute
- FBK tech transfer
- ENEA Spinoffs
Κύπρος
- (8) Syllogos Gynaikon Ypaithrou Larnakas | Facebook
- (8) Unlocking Female Leadership | Facebook
- AIPFE Cyprus – Women of Europe
- Lean In
- Queens of Money
- (8) Cyprus Network of Mentors for Women Entrepreneurs | Facebook
- (8) Cyprus Network of Female Entrepreneurship Ambassadors | Facebook
- Nicosia Women Entrepreneur Meetup (Nicosia, Cyprus) | Meetup
5.5 Η Τέχνη του Pitching
Για μια νεοσύστατη επιχείρηση, μία καλή και εύγλωττη παρουσίαση της επιχειρηματικής ιδέας είναι απαραίτητη. Είναι το κλειδί για να κερδίσετε ενδιαφέρον προς την εταιρεία σας, συγκεντρώνοντας χρήματα από επενδυτές και επιτυγχάνοντας τη δικτύωση με πιθανούς επιχειρηματικούς εταίρους. Το Pitch Deck (παρουσίαση Power Point) αποτελείται συνήθως από 15-20 διαφάνειες και προορίζεται για την προβολή των προϊόντων της εταιρείας, της ομάδας, της τεχνολογίας κ.λπ. Μπορείτε, επίσης, να δημιουργήσετε και μία εκτεταμένη έκδοση η οποία θα περιλαμβάνει αναλυτικά όλες τις πληροφορίες που θα θέλατε να δώσετε στους πιθανούς συνεργάτες σας. Το να αυξήσετε το ενδιαφέρον για την εταιρεία σας είναι δύσκολο και είναι ζωτικής σημασίας για μια νεοσύστατη επιχείρηση να δημιουργήσει μία εξαιρετική παρουσίαση, εκφέροντας μια συναρπαστική και ενδιαφέρουσα ιστορία. Ο στόχος είναι να δημιουργήσετε μία παρουσίαση από την οποία να μπορείτε να ελιχθείτε εύκολα και η οποία θα ενθουσιάσει τους επενδυτές.
Πρέπει, επίσης, να εξασκηθείτε προκειμένου να παρουσιάσετε την επιχείρηση σας (μέσα από την παρουσίαση που θα έχετε ετοιμάσει) σε ένα pitching event. Μία καλή παρουσίαση βασίζεται σε ένα σταθερό σχέδιο και σε πολλή εξάσκηση. Πρέπει να είστε σε θέση να μιλήσετε γρήγορα για κάθε στοιχείο της επιχείρησής σας. Μπορεί να νομίζετε ότι γνωρίζετε τα πάντα για την ιδέα και το επιχειρηματικό σας σχέδιο, αλλά η παρουσίαση της επιχείρησής σας σε μεγάλο (και άγνωστο) πλήθος μπορεί να σας εκπλήξει. Μην πηγαίνετε σε συναντήσεις απροετοίμαστοι. Αφιερώστε χρόνο για εξάσκηση, απλοποιήστε τα μηνύματα που αποσκοπείτε να περάσετε στους ακροατές σας και κρατήστε στοιχεία που συνιστούν την επιχείρησή σας.
Μία καλή παρουσίαση παρέχει απαντήσεις στις παρακάτω ερωτήσεις:
- Τι κάνει η εταιρία σας;
- Γιατί να αγοράσω από εσάς ή να επενδύσω σε εσάς;
Το Pitch Deck (παρουσίαση Power Point) θα σας βοηθήσει να μιλήσετε για την επιχείρησή σας. Οι πρώτες διαφάνειες είναι κατατοπιστικές (επωνυμία εταιρίας/λογότυπο εταιρείας κ.λπ.). Παρουσιάστε τον εαυτό σας και το ιστορικό σας. Μπορεί, επίσης, να αναφερθείτε στην εμπειρία σας. Ξεκινήστε την παρουσίαση σας με μία ιστορία. Θα πρέπει να παρουσιάσετε με σαφήνεια το πρόβλημα που «λύνετε» στην αγορά. Αυτό θα προσελκύσει το κοινό σας και θα τραβήξει την προσοχή του. Αν μπορείτε να συνδέσετε την ιστορία σας με το κοινό σας, ακόμα καλύτερα.
Οι επόμενες διαφάνειες πρέπει να αναφέρονται στο ποιο είναι το προϊόν σας. Περιγράψτε την ουσία της επιχείρησής σας, τις ιδέες και τον σκοπό της. Μοιραστείτε τι είναι μοναδικό για την επιχείρησή σας και πώς θα λύσει το ζήτημα το οποίο πραγματευτήκατε στην προηγούμενη διαφάνεια. Κρατήστε την παρουσίασή σας σύντομη, περιεκτική και εύκολη για το κοινό να την μεταφέρει στη συνέχεια σε άλλους. Αποφύγετε τη χρήση εξειδικευμένης ορολογίας, εκτός αν το κοινό σας είναι πολύ εξοικειωμένο με τον κλάδο σας.
Να είστε ρεαλιστές/-ριες για το για ποιόν δημιουργείτε το προϊόν σας – για το κοινό σας – και την αγορά σας. Αν μπορείτε, προσπαθήστε να περιγράψετε τον ιδανικό πελάτη σας όταν αναφέρεστε στην αγορά -στόχο σας. Αυτό μπορεί να βοηθήσει τους επενδυτές να οπτικοποιήσουν τη δυνητική βάση πελατών, ενώ κάτι τέτοιο φανερώνει ότι έχετε σκεφτεί προσεκτικά το κοινό το οποίο θα εξυπηρετεί η επιχείρησή σας. Μπορείτε να χωρίσετε την αγορά-στόχο σας σε τρία μέρη.
- TAM (Total Available Market), είναι ο αριθμός των επιχειρήσεων ή των ατόμων όπου τα προϊόντα σας στοχεύουν/η συνολική ζήτηση της αγοράς για το προϊόν σας.
- SAM (Serviceable Available Market) είναι το τμήμα της συνολικής διαθέσιμης αγοράς στην οποία το προϊόν σας στοχεύει, εντός της γεωγραφικής περιοχής που καλύπτετε.
- SOM (Share Of Market) είναι η μερίδα της παραπάνω διαθέσιμης αγοράς (SAM) που ρεαλιστικά μπορείτε να καταλάβετε.
Ένα επιχειρηματικό μοντέλο περιγράφει το πώς θα κερδίσετε χρήματα. Αυτή η διαφάνεια αποτελεί το αντικείμενο του μεγαλύτερου ενδιαφέροντος για τους επενδυτές, επομένως προετοιμάστε την καλά. Περιλαμβάνει πληροφορίες για τους βασικούς συνεργάτες, τους βασικούς πόρους, την πρόταση αξίας, τα κανάλια μάρκετινγκ, τις ροές εσόδων, τα τμήματα πελατών, τις σχέσεις με τους πελάτες και τη δομή κόστους. Παρουσιάστε μια εκτίμηση των εσόδων που αναμένετε να λαμβάνετε. Πόσους μήνες μπορείτε να προβλέψετε; Στο τέλος, ολοκληρώνοντας, ξεκαθαρίστε τα εν-δυνάμει οφέλη του επενδυτή. Ετοιμαστείτε να έχετε έτοιμα τα οικονομικά σας σε μορφή Excel, καθώς οι επενδυτές μπορεί να θέλουν να το δουν, μετά το πέρας της παρουσίασης.
Ποτέ μην απορρίπτετε τον ανταγωνισμό σας, αλλά δείξτε μια ρεαλιστική άποψη του ανταγωνισμού. Οι ακροατές θέλουν να ακούσουν γιατί είστε εσείς καλοί και όχι γιατί ο ανταγωνισμός είναι κακός. Χρησιμοποιήστε γραφήματα και εικόνες, εάν μεταφέρουν τα κύρια σημεία της παρουσίασής σας πιο αποτελεσματικά.
Μερικά παραδείγματα του τι να αποφύγετε στην παρουσίαση σας:
- Μακροσκελή κείμενα.
- Εκτεταμένη επεξήγηση and υπερβολικούς περιορισμούς.
- Μη ρεαλιστική πρόβλεψη κερδών.
- Φωτογραφίες χωρίς τίτλο και λεζάντα.
- Κινούμενο περιεχόμενο.
- Memes
- Διακριτικό χιούμορ.
Οι άνθρωποι ενδιαφέρονται για τους ανθρώπους. Οι επενδυτές επενδύουν πρώτα σε ανθρώπους και έπειτα σε ιδέες, οπότε φροντίστε να μοιραστείτε λεπτομερώς στοιχεία που σας αφορούν και γιατί θεωρείστε ικανοί να ηγηθείτε της επιχείρησης. Η διαφάνεια όπου γίνεται ανάδειξη της ομάδας που αποτελεί μία επιχείρηση είναι μία από τις πιο σημαντικές σε οποιοδήποτε παρουσίαση. Ο επενδυτής θέλει να μάθει ποιοι είστε και τι κάνει εσάς ή την ομάδα σας τόσο μοναδική. Μπορείτε να αναφερθείτε στο ιστορικό, στην εμπειρία σας και στο πώς ανακαλύψατε αυτήν την επιχειρηματική ιδέα. Θυμηθείτε ότι υπάρχουν πολλοί άλλοι άνθρωποι που έχουν επίσης σκεφτεί την ίδια ιδέα με εσας. Για να δημιουργήσετε την παρουσίαση σας, μπορείτε να βρείτε πολλές δωρεάν ιστοσελίδες. Μπορείτε, επίσης, να χρησιμοποιήσετε το Microsoft PowerPoint ή το Keynote της Apple. Εάν χρησιμοποιείτε iPad, δημιουργήστε μια πλατφόρμα online με το Canva. Τέλος, θυμηθείτε να εξασκείστε διαρκώς. Μια καλή εξάσκηση είναι να μιλήσετε για την παρουσίασή σας σε φίλους ή την οικογένειά σας. Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το pitching στην Ενότητα 6.
Σύνδεσμοι όπου μπορείτε να ανατρέξετε