WinOnLine για γυναίκες e-επιχειρηματίες https://winonline.training/el/
Αυτή η online εκπαίδευση στοχεύει στο να ανταποκριθεί στις ανάγκες των γυναικών σε όλη την Ευρώπη, οι οποίες είναι 40 ετών και άνω και επιθυμούν να γίνουν e-επιχειρηματίες, καθώς αντιμετωπίζουν πληθώρα δυσκολιών στην αναζήτηση εργασίας.
2.4 Επιχειρηματικό Σχέδιο (Ανάλυση SWOT – Ανάλυση PEST)
Στα αρχικά στάδια δημιουργίας μιας επιχείρησης, είναι απαραίτητο να πραγματοποιηθεί μια πρώτη επαλήθευση της σκοπιμότητας της επιχειρηματικής ιδέας, προχωρώντας, εάν είναι απαραίτητο, σε μια πρώτη ανασκόπηση της ίδιας της ιδέας πριν βγει στην αγορά. Τα δεδομένα που θα συλλέξετε σ’ αυτή τη φάση θα σας είναι πολύ χρήσιμα για τη σύνταξη του επιχειρηματικού σας σχεδίου.
Για να επαληθεύσετε εάν η ιδέα σας είναι εφικτή, είναι απαραίτητο να την αναλύσετε λεπτομερώς και να μετρήσετε το ρίσκο που συνεπάγεται η υλοποίηση της.
Δεν υπάρχει επιχείρηση χωρίς ρίσκο: ο κίνδυνος να πάει κάτι στραβά συνδέεται με την ίδια την ιδέα της σύστασης της δικής σας επιχείρησης. Ακόμα και ο κίνδυνος δεν μπορεί να εξαλειφθεί, μπορεί ωστόσο να υπολογιστεί και να προβλεφθεί σε μεγάλο βαθμό.
Σε αυτό το στάδιο είναι ιδιαίτερα σκόπιμο να πραγματοποιηθεί μια πρώτη “εσωτερική ανάλυση”, η οποία επιτρέπει την:
- αξιολόγηση των “δυνατών” και “αδύναμων” σημείων της επιχειρηματικής ιδέας (παράγοντες κινδύνου);
- εκτίμηση του βαθμού του συνολικού κινδύνου, αλλά και των ευκαιριών που υπάρχουν.
Ως εκ τούτου, είναι απαραίτητο να γίνει μια SWOT ανάλυση, δηλαδή να εντοπιστούν και αναλυθούν τα δυνατά και αδύναμα σημεία, οι απειλές και οι ευκαιρίες που συνδέονται με την επιχείρηση σας. Η SWOT ανάλυση αποτελεί μια κρίσιμη ανάλυση για τον προσδιορισμό των καταλληλότερων στρατηγικών υλοποίησης ή/και βελτίωσης μιας επιχείρησης.
S.W.O.T. ανάλυση είναι το αγγλικό αρκτικόλεξο για Δυνατά (Strenghts) και Αδύναμα (Weaknesses) σημεία, Ευκαιρίες (Opportunities) και Απειλές (Threats).
Σκοπός αυτής της τεχνικής είναι να αναλύσει τον αντίκτυπο των κύριων εσωτερικών και εξωτερικών παραγόντων της επιχείρησης που επηρεάζουν την τοποθέτηση της σε σύγκριση με τον ανταγωνισμό, με στόχο την ανάπτυξη μιας ανταγωνιστικής και διαφοροποιημένης στρατηγικής. Είναι, επομένως, απαραίτητο να διακρίνουμε δύο τύπους ανάλυσης:
- Εσωτερική
- Εξωτερική
Σχετικά με την εσωτερική ανάλυση, η εταιρεία πρέπει να προσδιορίσει επακριβώς τα δυνατά της σημεία αλλά και τις αδυναμίες της. Αυτό διότι οι στρατηγικές πρέπει να επικεντρωθούν στη δυνατότητα ενίσχυσης των πλεονεκτημάτων και εξάλειψης ή τουλάχιστον μετριασμού των αρνητικών επιπτώσεων των αδυναμιών. Αντιθέτως, με την εξωτερική ανάλυση, η επιχείρηση πρέπει να προσδιορίσει όλους εκείνους τους παράγοντες που προέρχονται από το εξωτερικό της περιβάλλον που μπορούν να θεωρηθούν ευκαιρίες ή απειλές για τη λειτουργία της.
1) Ανάλυση των εσωτερικών παραγόντων
Τα δυνατά σημεία είναι όλες εκείνες οι δεξιότητες και ικανότητες που διαφοροποιούν μια επιχείρηση από τους ανταγωνιστές της και γίνονται σαφώς αντιληπτές και από τους καταναλωτές. Η αξιοποίηση αυτών των σημείων συνεπάγεται την εδραίωση της θέσης της επιχείρησης στην αγορά, με την επίτευξη καλών επιδόσεων. Για τον εντοπισμό των δυνατών σημείων, μπορούν να απαντηθούν οι παρακάτω ερωτήσεις:
- Τι κάνω καλύτερα;
- Τι είδους γνώσεις έχω που δεν έχουν οι ανταγωνιστές;
- Τι πόρους μπορώ να έχω;
- Ποια οφέλη μου αποδίδουν οι πελάτες μου;
Οι Αδυναμίες είναι αυτά τα χαρακτηριστικά που περιορίζουν την επιτυχία και πρέπει να αναλυθούν προσεκτικά προκειμένου να αντιμετωπιστούν ή να περιοριστούν οι επιπτώσεις τους. Για τον εντοπισμό των αδύναμων σημείων, μπορούν να απαντηθούν οι παρακάτω ερωτήσεις:
- Τι δεν μπορώ να κάνω;
- Ποιοι πόροι μου λείπουν;
- Πως ο ανταγωνιστής είναι καλύτερος από εμένα;
Τομείς στους οποίους μπορείτε να εντοπίσετε τα δυνατά και αδύναμα σημεία σας είναι οι ακόλουθοι:
- Τεχνολογικές γνώσεις,
- Εικόνα,
- Διαθεσιμότητα οικονομικών πόρων,
- Ειδικευμένο προσωπικό,
- Οργανωτική δομή,
- Αντίληψη καταναλωτή,
- Γνώση της αγοράς,
- Τεχνολογία,
- Παραγωγή και Διανομή.
2) Ανάλυση εξωτερικών παραγόντων
Οι Απειλές είναι όλες εκείνες οι τάσεις στο εξωτερικό περιβάλλον που επηρεάζουν αρνητικά την επιτυχία μιας επιχείρησης. Αυτοί οι παράγοντες πρέπει να προβλέπονται προκειμένου να αποφευχθούν ή να μετριαστούν οι επιπτώσεις τους. Για τον εντοπισμό εξωτερικών απειλών, μπορούν να απαντηθούν οι ακόλουθες ερωτήσεις:
- Αλλάζει η τάση της αγοράς μου;
- Οι ανταγωνιστές εφαρμόζουν στρατηγικές που με βλάπτουν;
- Απειλούν οι νέες τεχνολογίες το προϊόν μου;
- Έχει αυξηθεί το κόστος δανεισμού και χρηματοδότησης;
Οι Ευκαιρίες είναι όλες εκείνες οι τάσεις στο εξωτερικό περιβάλλον που μπορούν να φέρουν οφέλη στην επιχείρηση, όπως την εισαγωγή νέας νομοθεσίας, κοινωνικές αλλαγές και καταναλωτικές προτιμήσεις, θετικές φάσεις του οικονομικού κύκλου, ανάπτυξη νέων τεχνολογιών, τοπικές εκδηλώσεις που σας συμφέρουν. Για τον εντοπισμό ευκαιριών, μπορούν να απαντηθούν οι ακόλουθες ερωτήσεις:
- Υπάρχουν νέες κοινωνικές τάσεις;
- Αυξάνεται το διαθέσιμο εισόδημα;
- Έχουν θεσπιστεί νόμοι που είναι επωφελείς για μένα;
- Μου προσφέρει η τεχνολογία νέες ευκαιρίες;
Τομείς στους οποίους μπορούν να εντοπιστούν οι απειλές και οι ευκαιρίες είναι οι ακόλουθοι:
- Οικονομική τάση
- Νομοθεσία
- Κοινωνικές αλλαγές
- Τεχνολογική καινοτομία
Παρατηρώντας τη SWOT ανάλυση θα πρέπει να σημειωθεί ότι αν διαβαστεί κατακόρυφα οι ΔΥΝΑΜΕΙΣ/ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ επισημαίνουν τις θετικές πτυχές, ενώ οι ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ/ΑΠΕΙΛΕΣ αντιπροσωπεύουν τις αρνητικές πτυχές. Επιπλέον, τα ΔΥΝΑΤΑ και ΑΔΥΝΑΜΑ σημεία αντιπροσωπεύουν το παρόν και το παρελθόν, ενώ οι ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ και οι ΑΠΕΙΛΕΣ αντιπροσωπεύουν το μέλλον.
3) Στρατηγικές
Μετά από αυτούς τους προβληματισμούς είναι δυνατόν να προσδιοριστούν για παράδειγμα οι ακόλουθες στρατηγικές:
- ΔΥΝΑΜΕΙΣ/ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ: αξιοποίηση των εσωτερικών δυνατών σημείων και εκμετάλλευση εξωτερικών ευκαιριών.
- ΔΥΝΑΜΕΙΣ/ΑΠΕΙΛΕΣ: χρήση των δυνατών σημείων για την αντιμετώπιση των απειλών.
- ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ/ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ: εξάλειψη εσωτερικών αδυναμιών και εκμετάλλευση εξωτερικών ευκαιριών.
- ΑΔΥΝΑΜΙΕΣ/ΑΠΕΙΛΕΣ: ενεργοποίηση αμυντικών στρατηγικών για την αποτροπή εξωτερικών απειλών από την επιδείνωση των εσωτερικών αδυναμιών.
Πολλές επιχειρήσεις μαζί με την SWOT ανάλυση, πραγματοποιούν επίσης και την PESTLE ανάλυση.
Μια ανάλυση PESTLE λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο με μια ανάλυση SWOT, μόνο που αφορά τέσσερις παράγοντες που συνδέονται με το εξωτερικό περιβάλλον μιας επιχείρησης:
- Πολιτικοί παράγοντες
- Οικονομικοί παράγοντες
- Κοινωνικοπολιτισμικοί παράγοντες
- Τεχνολογικοί παράγοντες
Η ανάλυση PESTLE σας παρέχει τη δυνατότητα να διερευνήσετε το εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης σας, αναλύοντας τους εξωτερικούς παράγοντες που έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο και εντοπίζοντας τις πιθανές επιπτώσεις τους. Ενδεικτικά οι ερωτήσεις στις οποίες μπορείτε να απαντήσετε είναι οι ακόλουθες:
- Ποιοι είναι οι βασικοί πολιτικοί παράγοντες;
- Ποιοι είναι οι σημαντικοί οικονομικοί παράγοντες;
- Ποιοι είναι οι πιο σημαντικοί πολιτιστικοί παράγοντες;
- Ποιες τεχνολογικές καινοτομίες μπορούν να προκύψουν;
- Ποια ισχύουσα και επερχόμενη νομοθεσία θα μπορούσε να επηρεάσει τον τομέα στον οποίο δραστηριοποιούμαι;
- Ποιες είναι οι περιβαλλοντικές εκτιμήσεις;
Το πώς κατηγοριοποιείται κάθε ερώτημα που τίθεται δεν είναι σημαντικό όταν χρησιμοποιείτε την τεχνική PESTLE, επειδή ο σκοπός αυτού του εργαλείου είναι απλώς να εντοπίσει όσο το δυνατόν περισσότερους παράγοντες. Για παράδειγμα, δεν είναι σημαντικό να ταξινομήσουμε έναν επερχόμενο κυβερνητικό κανονισμό ως πολιτικό ή νομικό ζήτημα. Το μόνο που έχει σημασία είναι ότι προσδιορίζεται και ότι ενδέχεται να έχει αντίκτυπο στην επιχείρηση σας.
Το εργαλείο PESTLE είναι μια ισχυρή τεχνική για την ανάλυση του εξωτερικού σας περιβάλλοντός, αλλά θα πρέπει να αντιπροσωπεύει μόνο ένα συστατικό μιας ολοκληρωμένης διαδικασίας στρατηγικής ανάλυσης. Οι παράγοντες PESTLE, σε συνδυασμό με εξωτερικούς μικροπεριβαλλοντικούς παράγοντες και εσωτερικούς παράγοντες, μπορούν να ταξινομηθούν ως ευκαιρίες και απειλές σε μια ανάλυση SWOT.
Συνιστάται η χρήση της ανάλυσης PESTLE για τη μελέτη εξωτερικών σεναρίων όταν είναι απαραίτητο να ληφθούν ορισμένες θεμελιώδεις αποφάσεις για τη λειτουργία μιας επιχείρησης, όπως:
- κατά το σχεδιασμό της κυκλοφορίας ενός νέου προϊόντος ή υπηρεσίας
- όταν διερευνώνται νέες στρατηγικές αγοράς
- όταν αρχίσετε να πουλάτε σε μια νέα χώρα ή περιοχή
Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, είναι απαραίτητο να αξιολογηθεί ο δυνητικός αντίκτυπος εξωτερικών παραγόντων στην επιχείρηση σας, τόσο από επιχειρησιακή άποψη, όσο και από άποψη αγοράς.
Ο σκοπός της ανάλυσης PESTLE είναι να εντοπίσει προβλήματα που πληρούν δύο βασικά κριτήρια:
- Είναι πέρα από τον έλεγχο της επιχείρησης σας,
- Θα έχουν κάποιο βαθμό επίδρασης στην επιχείρηση σας.
Η διαδικασία που θα ακολουθήσετε όταν χρησιμοποιείτε την τεχνική PESTLE είναι σχετικά απλή:
- Καταιγισμός ιδεών και απαρίθμηση βασικών ζητημάτων που είναι πέρα από τον έλεγχο της επιχείρησης σας,
- Προσδιορισμός των επιπτώσεων κάθε προβλήματος,
- Αξιολόγηση της σημασίας του για την επιχείρηση (π.χ. κρίσιμο, σημαντικό, μέτριο ή ασήμαντο),
- Αξιολόγηση της πιθανότητας να συμβεί (π.χ. βεβαιότητα, εξαιρετικά πιθανή, πιθανή, απομακρυσμένη πιθανότητα κ.λπ.),
- Εάν το πρόβλημα έχει ήδη εμφανιστεί εξετάστε εν συντομία τις συνέπειες.
Αυτή η διαδικασία θα σας δώσει μια σαφέστερη κατανόηση του περιβάλλοντός σας. Θα σας επιτρέψει να αξιολογήσετε τους πιθανούς κινδύνους που πρέπει να αντιμετωπίσετε και τον αντίκτυπο που θα έχουν οι τρέχοντες εξωτερικοί παράγοντες.
Στην πιο πρόσφατη έκδοση της, η ανάλυση PESTLE έχει επικαιροποιηθεί προσθέτοντας τους ακόλουθους εξωτερικούς παράγοντες::
- Οικολογικοί παράγοντες
- Νομικοί παράγοντες
Ένας από τους κύριους λόγους για τους οποίους αξίζει να εξεταστούν οι αναλύσεις PESTLE είναι επειδή πολλοί από τους παράγοντες που μπορεί να καταλήξουν σε έναν πίνακα PESTLE μπορεί επίσης να σχετίζονται με τις ευκαιρίες και τις απειλές στην ανάλυσή σας SWOT. Η υγειονομική, πολιτική και οικονομική αναταραχή που προκλήθηκε από την πανδημία του COVID-19 που είδαμε σε όλο τον κόσμο το 2020, για παράδειγμα, αντιπροσωπεύει μια σειρά σοβαρών απειλών για πολλές επιχειρήσεις (συν ορισμένες ευκαιρίες).
Αυτοί οι τύποι εμποδίων τείνουν να είναι πολύ πιο περίπλοκοι από τις ευκαιρίες και τις απειλές που μπορούν να βρεθούν στις περισσότερες αναλύσεις SWOT. Δεδομένης της μεγαλύτερης κλίμακας και των πολύπλοκων κοινωνικών, εθνικών ή ακόμη και παγκόσμιων επιπτώσεών τους, χρειάζονται ειδική, αναλυτική και επαγγελματική ανάλυση.
Η ανάλυση SWOT παρέχει πιο άμεσους και δυνητικά εφικτούς χάρτες πορείας, ενώ η ανάλυση PESTLE μπορεί να έχει μεγάλη αξία όταν πρόκειται για τη διαμόρφωση μακροπρόθεσμων επιχειρηματικών σχεδίων και επιχειρηματικών στρατηγικών.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα σύντομο βίντεο για την ανάλυση SWOT (διάρκεια 6 λεπτά 27 δευτερόλεπτα) https://youtu.be/JXXHqM6RzZQ
και PESTLE (διάρκεια 2 λεπτά 42δευτερόλεπτα) https://youtu.be/UYQItP5_1AQ
Μόλις αποφασίσετε να κάνετε το βήμα, πρέπει να καταλάβετε πώς να κερδίσετε χρήματα από αυτό. Με άλλα λόγια, πρέπει να καταλάβετε ποιο είναι το επιχειρηματικό σας μοντέλο. Υπάρχουν πολλές ερωτήσεις που εμπίπτουν σε αυτό: ποιος είναι ο πελάτης -στόχος σας; Τι πρόβλημα προσπαθείτε να λύσετε; Ποια είναι η δομή του κόστους σας; Ποιο είναι το περιθώριο κέρδους σας; Όταν το επιχειρηματικό μοντέλο σας κατανοηθεί, ήρθε η ώρα να γράψετε ένα επιχειρηματικό σχέδιο.
Το επιχειρηματικό σχέδιο είναι ένα έγγραφο θεμελιώδους σημασίας, ιδιαίτερα για έναν/μια νέο/νέα επιχειρηματία.
Ένα καλοδουλεμένο έγγραφο:
- σας επιτρέπει να επαληθεύσετε την πραγματική σκοπιμότητα της πρωτοβουλίας σε διάφορα επίπεδα (τεχνικό, εμπορικό, οικονομικό κ.λπ.),
- αποτελεί λειτουργικό οδηγό για τις πρώτες διαχειριστικές περιόδους,
- αντιπροσωπεύει ένα αναντικατάστατο εργαλείο για οποιαδήποτε επαφή με πιθανούς επενδυτές.
Το επιχειρηματικό σχέδιο καθορίζει το βαθμό ευκολίας και κινδύνου της πρωτοβουλίας και δίνει μια ορθολογική απάντηση σε δύο βασικά ερωτήματα:
- αξίζει να ξεκινήσει η επιχείρηση; Και, αν η απάντηση είναι ναι,
- ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος για να συμβεί;
Πώς όμως χτίζεται ένα επιχειρηματικό σχέδιο; Ένα επιχειρηματικό σχέδιο αποτελείται από τρία βασικά μέρη:
- 1ο μέρος, εισαγωγή,
- 2ο μέρος, τεχνική και λειτουργική σκοπιμότητα της επιχείρησης,
- 3ο μέρος, οικονομική ανάλυση.
Το 1ο μέρος του επιχειρηματικού σχεδίου, η εισαγωγή:
- περιγράφει συνοπτικά την επιχειρηματική ιδέα και πώς γεννήθηκε και αναπτύχθηκε,
- αναφέρεται σε υποκειμενικούς παράγοντες: πρέπει να αναδεικνύει τα προσωπικά χαρακτηριστικά (στάσεις, φιλοδοξίες, κίνητρα) και επαγγελματικά (μελέτες που πραγματοποιήθηκαν, εργασιακή εμπειρία, τεχνικές δεξιότητες κ.λπ.) των εμπλεκομένων ατόμων.
Το επιχειρηματικό σχέδιο πρέπει να παρέχει, στο πρώτο μέρος του, ένα σημαντικό προφίλ των ιδιοκτητών της επιχείρησης.
Πρέπει να επισημάνετε αυτές τις προσωπικές ιδιότητες που μπορούν να αποτελέσουν πραγματικά επιχειρήματα για την επιτυχία της επιχειρηματικής ιδέας: τεχνογνωσία, ηγετικές στάσεις, οργανωτικές και δημιουργικές δεξιότητες, ικανότητα εργασίας σε ομάδα, αντιμετώπιση ανθρώπων κ.λπ.
Το να συστηθείτε μόνο δεν αρκεί. Πρέπει, επίσης, να προσφέρετε μια σαφή και πειστική εικόνα για το τι θέλετε να κάνετε και πώς θα το πετύχετε.
Το 2ο μέρος του επιχειρηματικού σχεδίου αναφέρεται σε αντικειμενικούς παράγοντες και πρέπει να προσδιορίζει την τεχνική και λειτουργική σκοπιμότητα της επιχειρηματικής ιδέας.
Σε αυτό το μέρος πρέπει να περιγράψετε λεπτομερώς:
- το προϊόν ή την υπηρεσία,
- τα εργαλεία παραγωγής (τεχνολογίες, εργοστάσια, μηχανήματα κ.λπ.) και τη διαδικασία παραγωγής αγαθών ή παροχής υπηρεσιών,
- το περιβάλλον στο οποίο σκοπεύετε να δραστηριοποιηθείτε (ανταγωνιστές, προμηθευτές, εμπορικοί ενδιάμεσοι κ.λπ.) και την αγορά στην οποία σκοπεύετε να πουλήσετε (πελάτες);
- τη δομή της επιχείρησης (νομική μορφή, αριθμός εργαζομένων, οργάνωση, τοποθεσία κ.λπ.).
Αλλά δεν αρκεί να έχετε σαφείς ιδέες για το τι θέλετε να κάνετε και πώς. Πρέπει επίσης να γνωρίζετε πόσα χρήματα χρειάζονται για να πετύχετε τους στόχους σας και ποια κέρδη μπορεί να εγγυηθεί η μελλοντική σας επιχείρηση. Στο 3ο μέρος του επιχειρηματικού σχεδίου συνεπώς είναι απαραίτητο να επισημανθούν:
- οι χρηματοοικονομικοί πόροι που προβλέπονται για επενδύσεις (υφιστάμενοι πόροι, τυχόν προβλέψεις επιδοτήσεων, τυχόν δάνεια τραπεζών ή εξωτερικών επενδυτών κ.λπ.),
- αναμενόμενα κέρδη και πότε θα ξεκινήσουν.
Η αξιοπιστία των πληροφοριών και των δεδομένων που αναφέρονται σε αυτό το μέρος επιχειρηματικού σχεδίου είναι πολύ σημαντική.
Στη συνέχεια πρέπει να αποδείξετε τα δεδομένα που παρατίθενται στο τεχνικό-λειτουργικό μέρος του επιχειρηματικού σας σχεδίου (2ο μέρος). Για να γίνει αυτό, η επιχειρηματική σας ιδέα πρέπει να “μεταφραστεί” σε ποσοτικούς-νομισματικούς όρους, μέσω μιας σειράς ισολογισμών και δηλώσεις εισοδήματος. Αυτά πρέπει να προσδιορίσουν, σε διάστημα τουλάχιστον τριών ετών:
- επενδύσεις: “δραστηριότητες” ή “χρήσεις πόρων”,
- χρηματοδότηση: “υποχρεώσεις” ή “πηγές πόρων”,
- έσοδα: αποτέλεσμα των οικονομικών καταστάσεων, τα οποία μπορεί να είναι θετικά (“κέρδος”, όταν τα έσοδα υπερβαίνουν το κόστος) ή αρνητικά (“ζημιά”),
- ταμειακές ροές (διαφορά μεταξύ νομισματικών εισροών και εκροών που καταγράφονται σε μια δεδομένη περίοδο).
Σε αυτό το σημείο, το μονοπάτι γίνεται – για τους περισσότερους από εμάς – εξαιρετικά δύσκολο. Στην πραγματικότητα, η προετοιμασία του προϋπολογισμού είναι μια διαδικασία που χαρακτηρίζεται από εγγενή τεχνική πολυπλοκότητα και απαιτεί σε βάθος γνώση λογιστικής.
Περιορίζουμε τη δήλωση ότι η κατασκευή του προϋπολογισμού περιλαμβάνει τη σύνταξη των:
- εκτιμήσεων εν μέρει: αφορούν κάθε λειτουργία της επιχείρησης (παραγωγή, εμπορική, διοικητική κ.λπ.: εκτίμηση παραγωγής, εκτίμηση μάρκετινγκ, εκτίμηση επενδύσεων κ.λπ.) ·;
- τον συνολικό προϋπολογισμό (δηλαδή αφορά την επιχείρηση στο σύνολό της).
Αφού καταρτιστούν οι μερικές εκτιμήσεις, αυτές συγκλίνουν στις συνοπτικές εκτιμήσεις – οικονομική εκτίμηση, χρηματοοικονομική εκτίμηση, εκτίμηση περιουσιακών στοιχείων – που αντιπροσωπεύουν επίσημα μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις και που αποτελούν, συνολικά, τον παγκόσμιο προϋπολογισμό.
Ένα καλά σχεδιασμένο επιχειρηματικό σχέδιο υποδεικνύει τις «σκοτεινές περιοχές» της ιδέας σας. Αυτό σας επιτρέπει να διορθώσετε προβλήματα ακόμη και πριν από τη φάση της εκκίνησης (πραγματική έναρξη της νέας επιχείρησης).
Δε θα πρέπει να ξεχνάτε πως ένα επιχειρηματικό σχέδιο δεν είναι αμετάβλητο. Αντίθετα, αποτελεί ένα είδος «εργασίας σε εξέλιξη», που χαρακτηρίζεται από την ανάγκη για συνεχή επαλήθευση, αναθεώρηση και προσαρμογή των αρχικών υποθέσεων.
Εδώ μπορείτε να βρείτε ένα βίντεο με πιο λεπτομερείς πληροφορίες στο πως να συντάξετε ένα επιχειρηματικό σχέδιο (διάρκεια 13 λεπτά 38 δευτερόλεπτα) https://youtu.be/Q4egHg2WkhE
2.5 Πως να ξεκινήσετε μια επιχείρηση από το σπίτι σας
Εάν διαβάζετε αυτήν την ενότητα είναι επειδή έχετε ήδη στο μυαλό σας να ξεκινήσετε τη δική σας δραστηριότητα πιθανόν από το σπίτι σας. Υπάρχουν όμως κάποια πράγματα που πρέπει να θυμάστε.
Πλεονεκτήματα στην έναρξη μιας επιχείρησης από το σπίτι:
- Καλύτερη οργάνωση χρόνου,
- Εξοικονόμηση χρημάτων (στις μεταφορές, στα τρόφιμα),
- Περισσότερος χρόνος με την οικογένεια,
- Περισσότερος προσωπικός χρόνος,
- Περισσότερη αποδοτικότητα εργασίας.
Μειονεκτήματα στην έναρξη μιας επιχείρησης από το σπίτι:
- Έλλειψη σύγκρισης με συναδέλφους,
- Έλλειψη κοινωνικότητας,
- Λιγότερη προσοχή στην εμφάνιση κάποιου,
- Περισσότερη σύγχυση και χάος στο σπίτι,
- Αύξηση λογαριασμών,
- Δυσκολία στη διαχείριση των παιδιών σας (λάβετε υπόψη τους περιορισμούς Covid).
Για όσους εργάζονται από το σπίτι είναι απαραίτητη η:
- Οργάνωση χώρου αφιερωμένου μόνο στην εργασία,
- Αγορά κατάλληλου εξοπλισμού (υπολογιστής, σύνδεση στο διαδίκτυο, σταθμός εργασίας),
- Οργάνωση της ημέρας για να μπορέσετε να «αποσυνδεθείτε» από τη δουλειά,
- Αποφυγή πολλαπλών παράλληλων εργασιών, προκειμένου να διατηρήσετε ένα διαχωρισμό μεταξύ ιδιωτικής ζωής και εργασίας,
- Ειλικρινής ανάλυση των ικανοτήτων σας,
Πρέπει να τηρήσετε ορισμένους βασικούς κανόνες πριν ξεκινήσετε:
- Πρώτον, είναι νόμιμο να ανοίξετε την επιχείρηση σας στο σπίτι σας; Αυτός είναι ένας από τους πολλούς πιθανούς περιορισμούς στο να σας επιτρέπεται να κάνετε το σπίτι σας χώρο εργασίας. Το κατά πόσον και πόσο ευέλικτα μπορείτε να λειτουργείτε μια επιχείρηση από το σπίτι σας καθορίζεται από συγκεκριμένες νομικές διατάξεις.
- Πώς θα χωρίσετε το σπίτι σας και τον χώρο εργασίας σας; Ενώ οι απαιτητικές ώρες που απαιτούνται για την έναρξη οποιασδήποτε επιχείρησης επηρεάζουν την οικογένεια ενός/μιας επιχειρηματία, όταν φέρνετε τον χώρο εργασίας στο σπίτι, οι ανάγκες της οικογένειάς σας πρέπει να λαμβάνονται ακόμη περισσότερο υπόψη.
- Πώς πρόκειται να δημιουργήσετε και να διατηρήσετε μια επαγγελματική εικόνα; Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό εάν η διεύθυνσή σας βρίσκεται π.χ. σε περιοχή με θορύβους.
Δεδομένου ότι σχεδόν 9 στους 10 ανθρώπους που λειτουργούν μια επιχείρηση από το σπίτι έχουν οικογένεια, η διατήρηση χωριστών προσωπικών και εργασιακών χώρων είναι ζωτικής σημασίας για τις ειρηνικές οικογενειακές σχέσεις. Έτσι, η τοποθεσία είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να σκεφτείτε όταν σχεδιάζετε πού θα είναι το γραφείο του σπιτιού σας..
Είναι σοφό να χτίσετε μια επιχείρηση με βάση τα πάθη και τις ικανότητές σας, αλλά είναι πιθανό να εφεύρετε μια δουλειά από το μηδέν μέσω της προσωπικής σας πορείας ζωής. Πρέπει να σκεφτείτε ότι για να ξεκινήσετε μια διαδικτυακή επιχείρηση πρέπει να επενδύσετε το πιο σημαντικό σας περιουσιακό στοιχείο: χρόνο. Χρόνο να εκπαιδεύσετε τον εαυτό σας, να μάθετε, να βρείτε το δρόμο σας και να μετατρέψετε την ιδέα σας σε κέρδος για εσάς. Μια άλλη σημαντική πρόταση, σχεδόν υποχρεωτική, είναι να επενδύσετε στην εκπαίδευσή σας. Η επένδυση στην κατάρτισή σας θα σας επιτρέψει να:
- αποφύγετε τα πιο συνηθισμένα λάθη μαθαίνοντας από εκείνους που έκαναν το βήμα πριν από εσάς,
- καταλάβετε πώς να νικήσετε τον ανταγωνισμό,
- μάθετε όλα τα τεχνικά βήματα για να επιτύχετε τους στόχους σας
Όσον αφορά τις επενδύσεις, εξαρτάται επίσης από το είδος της εργασίας που θα προσφέρετε. Εάν η επιχείρησή σας θα βασίζεται αποκλειστικά και μόνο σε ψηφιακό περιεχόμενο και προϊόντα, μπορείτε να ξεκινήσετε με ασφάλεια τη χρήση δωρεάν εργαλείων (ή σχεδόν δωρεάν).
Στη διαδικτυακή σας επιχείρηση μπορείτε να:
- Αποφασίσετε τι θέλετε να κάνετε και με ποιον θέλετε να μιλήσετε,
- Δημιουργήσετε μια σχέση με το κοινό σας και κατανοήστε τις ανάγκες του,
- Ξεκινήσετε να δημιουργείτε έσοδα μέσω διαφορετικών τύπων καναλιών,
- Ξεκινήσετε την επιχείρησή σας όταν το αποφασίσετε.
Μια διαδικτυακή επιχείρηση απαιτεί χρόνο αλλά σίγουρα:
- Είναι ταχύτερη από μια παραδοσιακή επιχείρηση όπου η μέση απόδοση επένδυσης (που καλύπτει αυτό που ξοδέψατε αρχικά) είναι περίπου 3 χρόνια,
- Είναι λιγότερο επικίνδυνο καθώς δεν έχετε επενδύσει τίποτα εκτός από το χρόνο σας,
- Είναι πιο ευέλικτο καθώς μπορείτε να το ξεκινήσετε ως δεύτερη δουλειά ή ενώ φροντίζετε την οικογένειά σας,
- Είναι πιο μοντέρνο για εσάς και τους πελάτες σας καθώς μπορείτε να τροποποιήσετε, να αλλάξετε πορεία ή να επαναλάβετε ενέργειες όσες φορές θέλετε,
- Υπάρχει υψηλότερη απόδοση επένδυσης σε σχέση με το ποσό της εργασίας,
- Υπάρχει μια απείρως μεγαλύτερη απόδοση επένδυσης σε αναλογία με τα έξοδα.
Όταν θα έχετε κάποιο κέρδος, μπορείτε να επενδύσετε το αποκτηθέν κεφάλαιο σε έναν ιστότοπο, αλλά υπάρχουν μερικά παραδείγματα καναλιών που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για να αναπτύξετε μια ηλεκτρονική επιχείρηση, σαφώς με βάση τον τύπο που σας ταιριάζει καλύτερα:
- Σελίδα στο Facebook
- Προφίλ στο Instagram
- Προφίλ στο Tik Tok
- Κανάλι στο Telegram
- Προφίλ στο Pinterest
Ένα ωραίο βίντεο που δίνει συμβουλές και προτάσεις στην έναρξη μιας επιχείρησης από το σπίτι (διάρκεια 7 λεπτά 33 δευτερόλεπτα): https://youtu.be/hvfzK8RuDeE
2.6 Χτίσιμο ομάδας
Η γνώση του τρόπου συνεργασίας είναι θεμελιώδης απαίτηση για κάθε τομέα και μέγεθος επιχείρησης. Δεν είναι, όμως, μια έμφυτη ικανότητα, ή τουλάχιστον όχι για όλους. Οι λεπτές εργασιακές ισορροπίες συχνά παραβιάζονται από παράγοντες όπως το άγχος, η απειρία, η έλλειψη κινήτρων ή ο υπερβολικός ζήλος, από την επιθυμία για επίδειξη κ.λπ.. Επιχειρήσεις που βασίζουν τις δραστηριότητές τους σε ομάδες εργασίας χρησιμοποιούν την τεχνική Χτίσιμο Ομάδας για την:
- Ανάπτυξη ίδιου προσανατολισμού στα άτομα που συμμετέχουν στο ίδιο έργο, δραστηριότητα ή εργασία,
- Δημιουργία κλίματος συνεργασίας, επικοινωνίας, συνοχής και επιδίωξης κοινών στόχων,
- Ανάπτυξη ισχυρών σχέσεων συνεργασίας και συναδελφικότητας.
Το «χτίσιμο ομάδας» είναι μια δραστηριότητα που στοχεύει στον σχηματισμό μιας ομάδας ατόμων. Συγκεκριμένα, στο επιχειρηματικό περιβάλλον, ο στόχος είναι η εξασφάλιση του μεγίστου των αποδόσεων των υπαλλήλων.
Το χτίσιμο ομάδας μπορεί να είναι εκπαιδευτικού τύπου εάν σχετίζεται με συγκεκριμένες ανάγκες που προκύπτουν από λεπτομερή ανάλυση ή μπορεί να είναι απλά διαδραστικού τύπου, εάν ο στόχος είναι η ψυχαγώγηση της ομάδας και ανάπτυξης ενός αισθήματος στα μέλη μιας επιχείρησης ότι ανήκουν σε μια ομάδα.
Συχνά, γίνεται σύγχυση ανάμεσα στον όρο «χτίσιμο ομάδας» και στον όρο «ομαδικότητα», αλλά στην πραγματικότητα υπάρχει μια λεπτή διαφορά: στην ομαδικότητα, τα άτομα είναι ήδη μέρος μιας προκαθορισμένης ομάδας και ο σκοπός αυτής είναι να τα κάνει να λειτουργούν με πιο συνεργιστικό τρόπο μεταξύ τους.
Στο χτίσιμο ομάδας, από την άλλη πλευρά, ο στόχος είναι να δημιουργηθεί μια ομάδα ή να βοηθηθούν οι ηγέτες να διαχειριστούν και να βελτιώσουν συμπεριφορές και δυναμικές που κάνουν την ομάδα τους πιο αποτελεσματική, μαθαίνοντας επίσης να είναι καλοί «προπονητές» – αυτός που ξέρει πώς να αναπτύσσει το κίνητρο κάθε συνεργάτη.
Οι ατομικές δεξιότητες που ένα μέλος μιας ομάδας πρέπει να έχει ή, μέσω της οικοδόμησης ομάδας, να αναπτύξει και να ενισχύσει είναι:
- ενεργή ακρόαση,
- κατανόηση: η ικανότητα να βάλετε τον εαυτό σας στην θέση κάποιου άλλου για την καλύτερη κατανόηση των αντιδράσεων του σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο,
- ένδειξη ειλικρινούς ενδιαφέροντος,
- συνέπεια,
- διαθεσιμότητα: η στάση του να διακρίνουμε πότε πρέπει να κάνουμε κάτι και πότε να λέμε «όχι» σε συνεχή αιτήματα για εργασία, απλά επειδή κάποιος θέλει να επωφεληθεί,
- ικανότητα αναγνώρισης λαθών,
- ενεργή συνεισφορά,
- ευγένεια.
Για να είναι αποδοτική η ομάδα στην επίτευξη των στόχων που έχουν τεθεί και επομένως να θεωρηθεί σε επιχειρηματικό επίπεδο ως λειτουργική, θα πρέπει να έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
- Σαφείς ρόλους και στόχους: κάθε μέλος πρέπει να γνωρίζει πλήρως και με σαφήνεια τι καλείται να κάνει και για τι ευθύνεται,
- Καλή επικοινωνιακή ροή: η επικοινωνία πρέπει να είναι σταθερή, πολυεπίπεδη και προς όλες τις κατευθύνσεις, έτσι ώστε να προκύπτουν άμεσα λύσεις στα τυχόν προβλήματα,
- Εμπιστοσύνη στην ομάδα: να υπάρχει η βεβαιότητα ότι όλα τα μέλη της ομάδας είναι παρόντα και διαθέσιμα,
- Ευθυγράμμιση: όλα τα μέλη της ομάδας πρέπει να γνωρίζουν τον στόχο που πρέπει να επιτευχθεί και να μοιράζονται το ίδιο «όραμα»,
Παρακολουθήστε ένα σύντομο βίντεο σχετικά με το Χτίσιμο Ομάδας: https://youtu.be/qtpY9zwuzFM
2.7 Λάβετε υπόψη ότι…
Υπάρχει μια αλλαγή που συμβαίνει στον κόσμο των επιχειρήσεων. Ολοένα και περισσότερο οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι (CEO) μεγάλων επιχειρήσεων αναγνωρίζουν ότι η εταιρική κοινωνική ευθύνη είναι ένα ιδιαίτερα σημαντικό και αναπόσπαστο στοιχείο της σύγχρονης επιχειρηματικότητας.
Δεν είναι πλέον απλώς κάτι «ωραίο να υπάρχει», αλλά απαραίτητο στοιχείο στη λειτουργία μιας επιχείρησης. Οι επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο επαναπροσδιορίζουν τον ρόλο τους στην κοινωνία, στοχεύοντας στην προώθηση τόσο της επιχειρηματικής επιτυχίας, όσο και της κοινωνικής ευημερίας. Υιοθετούν έναν «κοινωνικό σκοπό» τόσο για την επίτευξη μιας «θετικής» για την ίδια την επιχείρηση εικόνας, όσο και για να στηρίξουν την κοινωνία στο σύνολο της.
Σήμερα, έχει θεμελιώδη σημασία για τις εταιρείες όλου του κόσμου να τυποποιήσουν και να ευθυγραμμίσουν τους ηθικούς και βιώσιμους αναπτυξιακούς τους στόχους, με αυτούς των εθνών στις οποίες δραστηριοποιούνται. Είναι απαραίτητο να ευθυγραμμιστούν οι στρατηγικές και οι λειτουργίες των επιχειρήσεων, με τις καθολικές αρχές για τα ανθρώπινα δικαιώματα, την εργασία, το περιβάλλον και την καταπολέμηση της διαφθοράς και να αναληφθούν ενέργειες που προωθούν αυτούς τους στόχους στις επιχειρήσεις.
Η επιχειρηματική ηθική αφορά τη δημιουργία ενός ηθικά υγιούς εργασιακού περιβάλλοντος και τη μοντελοποίηση της ηθικής συμπεριφοράς μέσω της ηγεσίας. Η βιωσιμότητα και η «Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη» συνδέονται με έναν λειτουργικό σύνδεσμο που καθορίζει τα χαρακτηριστικά ενός νέου επιχειρηματικού μοντέλου, σύμφωνα με το οποίο δεν μπορεί να δημιουργηθεί αξία, ούτε να υπάρξει βιωσιμότητα μιας επιχείρησης, χωρίς την παράλληλη και ειλικρινή ανάπτυξη ενός κοινωνικού προφίλ, μέσα από τη στήριξη θεμάτων που απασχολούν το κοινωνικό σύνολο.
Κλείνοντας την ενότητα μπορείτε να παρακολουθήσετε το ακόλουθο βίντεο για τις αρχές ενδυνάμωσης των γυναικών και να ευθυγραμμίσετε την επιχείρηση σας με έναν ισχυρό σκοπό (διάρκεια 1:43 λεπτά.) https://youtu.be/TJKWwcoXduI