WinOnLine για γυναίκες e-επιχειρηματίες https://winonline.training/el/
Αυτή η online εκπαίδευση στοχεύει στο να ανταποκριθεί στις ανάγκες των γυναικών σε όλη την Ευρώπη, οι οποίες είναι 40 ετών και άνω και επιθυμούν να γίνουν e-επιχειρηματίες, καθώς αντιμετωπίζουν πληθώρα δυσκολιών στην αναζήτηση εργασίας.
Κεφάλαιο 2ο “Από την ιδέα στην επιχείρηση ”
Εισαγωγή
Πριν την έναρξη μιας επιχείρησης, είναι σημαντικό να έχετε αναλύσει όλα τα στοιχεία που προτείνονται παρακάτω:
Αξιολόγηση επιχειρηματικών στάσεων. Ποια είναι τα κίνητρα πίσω από μια επιχειρηματική ιδέα; Η επιτυχία μιας επιχειρηματικής πρωτοβουλίας δεν είναι συνδεδεμένη μόνο με την ιδέα, αλλά και με την ικανότητα διαχείρισης της. Στην πραγματικότητα, είναι σημαντικό να εξετάσετε τις δεξιότητες και τις εμπειρίες τις δικές σας, αλλά και των συνεργατών σας, ως προς το έργο που θέλετε να ξεκινήσετε για να καταλάβετε, από την αρχή, εάν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για τη διαχείριση της ιδέας σας και της εταιρείας σας με επιτυχία.
Καθορίστε την ιδέα. Η ιδέα είναι το σημείο εκκίνησης που θα οδηγήσει στην παραγωγή ενός προϊόντος ή την παροχή μιας υπηρεσίας, δηλαδή στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να ξεκινήσετε να περιγράφετε την ιδέα, να δείτε πως έχει προκύψει, ποιο είναι το καινοτόμο στοιχείο της, πως μπορεί να αναπτυχθεί, σε ποιο πλαίσιο κ.λπ. Είναι σημαντικό να προσδιορίσετε αν η ιδέα σας έχει προκύψει από το πάθος σας για κάτι, από την επαγγελματική σας εμπειρία ή απλώς από την αναγνώριση ότι η ζήτηση για το συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία δεν ικανοποιείται αρκετά.
Επανεξετάστε την ιδέα σας ανάλογα με την αγορά. Στόχος σας είναι να επαναπροσδιορίσετε την ιδέα σας με μεγαλύτερη ακρίβεια για να καταλάβετε εάν μπορεί να είναι επιτυχής.
Οι ερωτήσεις που μπορείτε να θέσετε είναι οι ακόλουθες:
- Τι προϊόν ή υπηρεσία προτείνω; (καθορισμός κατηγορίας και χαρακτηριστικών),
- Ποιες ανάγκες θα πρέπει να καλύψω; Δημιουργώ νέες ανάγκες; Αν ναι, ποιες;
- Ποιος είναι ο πελάτης μου; (όσο πιο ακριβής είναι ο καθορισμός του προφίλ των πελατών, τόσο πιο εύκολο θα είναι να περιγράψετε λεπτομερώς την προσφορά και να την καταστήσετε κατάλληλη την ιδέα σας για την αγορά)
- Καθορίστε την προσφορά: πόσα προϊόντα ή υπηρεσίες σκοπεύω να διαθέσω στην αγορά;
- Ορίστε την τιμή πώλησης (αξιολογήστε τις τιμές της αγοράς και τη διαδικασία παραγωγής),
- Ποιοι είναι οι ανταγωνιστές μου; Τι κάνουν; Τι δεν κάνουν;
- Πως και που πουλώ το προϊόν ή την υπηρεσία μου; Είχα προβλέψει διαφορετική μέθοδο διανομής; (Η επιλογή της τοποθεσίας είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο για ορισμένους τύπους επιχειρήσεων. Η παρουσία, σε κοντινή απόσταση, υποδομών, υπηρεσιών, συνδέσεων με τις κύριες αρτηρίες, η παρουσία εμπορικών χώρων, χώρων στάθμευσης, μπορεί να βοηθήσει στην ανάπτυξη της επιχείρησης. Ωστόσο, είναι απαραίτητο να ελεγχθούν οι κανονιστικές διατάξεις. Για μια ψηφιακή υπηρεσία πρέπει να ελέγχετε τη σύνδεση στο διαδίκτυο και την ευρυζωνική σύνδεση).
- Πώς μπορώ να προωθήσω και να διαφημίσω το προϊόν ή την υπηρεσία μου για να αποκτήσω περισσότερους πελάτες?
Στόχοι και στρατηγικές. Ένα άλλο σημαντικό βήμα είναι η μετάφραση της ιδέας σε στόχους και στρατηγικές της αγοράς (σχέδιο μάρκετινγκ) και, πάνω απ ‘όλα, η ανάλυση των παραγόντων που μπορούν να βοηθήσουν ή να εμποδίσουν την ανάπτυξη της επιχείρησης.
Επομένως, θα πρέπει να θέσετε στον εαυτό σας τις ακόλουθες ερωτήσεις:
- Τι δεξιότητες, δυνατότητες και πόρους διαθέτω; Ποιες δυνάμεις και ποιες αδυναμίες σχετίζονται με το επιχειρηματικό μου έργο? (εσωτερικοί παράγοντες μιας επιχείρησης),
- Ποιες αποφάσεις μπορούν να επηρεάσουν το έργο μου με θετικό ή αρνητικό πρόσημο; Ποιες είναι οι απειλές και ποιες οι ευκαιρίες για το επιχειρηματικό μου έργο; (εξωτερικοί παράγοντες μιας επιχείρησης).
Το οικονομικό και χρηματοπιστωτικό σχέδιο. Σε αυτό το σημείο, το επόμενο βήμα είναι να απεικονιστεί η ιδέα σας σε αριθμούς. Για να γίνει αυτό, είναι απαραίτητο να εντοπιστούν:
- Περιουσιακά στοιχεία που μπορούν να χρησιμοποιηθούν,
- Προϊόντα που προορίζονται για μεταπώληση,
- Δαπάνες για την αγορά υπηρεσιών (παράδειγμα: ρεύμα, διαφήμιση, συμβουλευτική κλπ),
- Δαπάνες προσωπικού (ημερομίσθιοι, μισθοί, συνεισφορές κλπ),
- Κόστος που προκύπτει για περιουσιακά στοιχεία τα οποία, για να χρησιμοποιηθούν από την εταιρεία, συνεπάγονται τέλος ενοικίασης,
- Οικονομικές χρεώσεις (τόκοι πληρωτέοι σε προμηθευτές, τράπεζες ή άλλες επιβαρύνσεις που σχετίζονται με τη χρηματοοικονομική διαχείριση),
- Άλλες έκτακτες χρεώσεις ( χρεώσεις που προκύπτουν από έκτακτες και απρόβλεπτες καταστάσεις),
- Φορολογικές επιβαρύνσεις (φόροι και δασμοί),
- Άλλες χρεώσεις (π.χ. συνδρομές περιοδικών, δώρα κλπ).
Μόλις τα κόστη καθοριστούν (σταθερά, μεταβλητά και μικτά), είναι επίσης απαραίτητο να προβλεφθούν τα έσοδα (τιμή πώλησης πολλαπλασιασμένη με την ποσότητα που πωλήθηκε), προκειμένου να γίνει κατανοητή η επιχειρηματική ισορροπία (οικονομική, χρηματοπιστωτική και πατρογονική) και επομένως να εξασφαλισθεί η σταθερότητα του επιχειρηματικού έργου.
Ξεκινώντας την επιχείρηση. Πριν ξεκινήσετε την επιχείρηση, είναι σημαντικό να ελέγξετε:
- Εάν υπάρχουν κανονιστικές διατάξεις που προβλέπουν την πιθανή κατοχή επαγγελματικών ή/και ηθικών απαιτήσεων, εγγραφή, εξουσιοδοτήσεις ή ειδικές επικοινωνίες,
- Τη νομική μορφή της επιχείρησης.
Όλες οι παραπάνω πληροφορίες απαιτούν βαθιά γνώση την οποία θα προσπαθήσουμε να δώσουμε μέσα από το εκπαιδευτικό μας υλικό.
2.1 Αυτοαξιολόγηση
Επιχειρηματική ιδέα είναι η ιδέα για μια εμπορική δραστηριότητα που κάποιος/-α επιθυμεί να πραγματοποιήσει προκειμένου να αποκτήσει κέρδος για τον εαυτό του/της και για τους τυχόν εμπλεκόμενους επενδυτές.
Πολλά άρθρα για αυτό το θέμα εστιάζονται στη συσχέτιση της έννοιας της επιχειρηματικής ιδέας με την απόλυτη καινοτομία, με τη δημιουργία δηλαδή ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας που δεν υπάρχει. Ωστόσο, η δημιουργία μιας επιχείρησης δεν απαιτεί πάντα μια απολύτως καινοτόμο ιδέα. Μια εταιρεία μπορεί να δημιουργηθεί με στόχο την είσοδο της σε μια υφιστάμενη αγορά, με καλύτερα και πιο ανταγωνιστικά όμως προϊόντα και υπηρεσίες.
Αυτό που θα πρέπει, όμως, να θυμάσαι ότι εσύ είσαι πάντα το σημείο εκκίνησης της επιχείρησης σου!
Που σκοπεύεις να αναπτύξεις την επιχείρηση σου; Ξεκινάς από την αρχή, και ποια είναι τα πρώτα συστατικά που συνθέτουν την επιχείρηση σου;
Ανεξάρτητα από τους πόρους, τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που παρέχεις κ.λπ., η επιχείρηση σου δεν υπάρχει χωρίς ΕΣΕΝΑ. Είσαι η κινητήρια δύναμη όλων των διαδικασιών, οπότε θα πρέπει να εξετάσεις πως μπορείς να ωφελήσεις την επιχείρησή σου.
Για να είναι επιτυχής η επιχείρησή σας πρέπει να εκμεταλλευτείτε τα θετικά σας σημεία και να ελαχιστοποιήσετε τα αρνητικά. Άρα, πρέπει να γνωρίζετε τις ατομικές σας δυνατότητες και αδυναμίες προκειμένου να αξιοποιήσετε στο έπακρο τα θετικά σας στοιχεία και να αναπτύξετε μια στρατηγική αντιμετώπισης των αρνητικών στοιχείων. Ο τρόπος που βλέπετε τον εαυτό σας μπορεί να είναι διαφορετικός από τον τρόπο που σας βλέπουν οι άλλοι, οπότε ρωτήστε τα άτομα γύρω σας τι πιστεύουν για εσάς, ξεκινώντας από την οικογένεια, τους φίλους και τους συνάδελφους.
Καταγράψτε τουλάχιστον 4 θετικές πτυχές και 4 αρνητικές, προσπαθώντας να είστε όσο το δυνατόν πιο ειλικρινείς με τον εαυτό σας. Τα δυνατά σας σημεία θα σας βοηθήσουν στην επιχείρησή σας, ενώ οι αδυναμίες σας πρέπει να αναλυθούν για να καταλάβετε πώς μπορούν να περιοριστούν όσο το δυνατόν περισσότερο.
Το Κίνητρο είναι προαπαιτούμενο όλων των ενεργειών μας. Για να διευθύνετε την επιχείρησή σας, πρέπει να έχετε κίνητρα να εργαστείτε σκληρά, να αντιμετωπίσετε προβλήματα και εντάσεις και να συνεχίσετε ανεξάρτητα από κάθε δυσκολία. Η γνώση του τι μπορεί να σας παρακινήσει, θα σας βοηθήσει να δημιουργήσετε την επιχείρησή σας και να προχωρήσετε με σταθερά βήματα. Είναι, επίσης, σημαντικό να διατηρείτε τον εαυτό σας σε εγρήγορση. Πως; Εδώ είναι μια μικρή λίστα που μπορεί να σας βοηθήσει:
- Να έχετε πειθαρχία στο διαχωρισμό της εργασίας, του σπιτιού και των κοινωνικών δραστηριοτήτων (κυρίως οι γυναίκες επιχειρηματίες, οι οποίες έχουν πολλαπλούς ρόλους στην καθημερινότητα τους),
- Προγραμματίστε τις ενέργειες σας ημέρες, εβδομάδες και γιατί όχι μήνες πριν (εφόσον είναι εφικτό),
- Μη θέτετε μη ρεαλιστικούς στόχους. Οι στόχοι σας πρέπει να είναι εφικτοί, ρεαλιστικοί και υλοποιήσιμοι,
- Ακούστε τον εαυτό σας και το σώμα σας και εάν δεν αισθάνεστε ψυχικά ή σωματικά έτοιμοι μην ξεκινήσετε, θα χάσετε το κίνητρο,
- Να είστε οργανωμένοι/-ες,
- Δημιουργήστε δίκτυα ομοϊδεατών.
Ως επιχειρηματίας πρέπει να είσαι:
- δημιουργικός/-η,
- εργατικός/-ή και αφοσιωμένος/-η,
- αποφασιστικός/-ή και συγκεντρωμένος/-η (έστω και λίγο πεισματάρης/-α),
- ανοικτόμυαλος/-η ,
- έτοιμος/-η να ακούσεις, να αποτύχεις, να μάθεις από τις εμπειρίες σου και να προσπαθήσεις ξανά,
- Μην παίρνεις τα πράγματα προσωπικά, η κριτική στην επιχείρησή σου δεν είναι απευθύνεται σε εσένα προσωπικά.
Λέγεται ότι οι ιδέες είναι ο κινητήρας της προόδου: αυτή η δήλωση ισχύει σε κάθε τομέα, συμπεριλαμβανομένου του οικονομικού. Πιθανώς η ιδέα που σας ήρθε στο μυαλό σας να σας φαίνεται ότι είναι η σωστή «μηχανή» για να προχωρήσετε προς το μέλλον και να δημιουργήσετε μια επιτυχημένη επιχείρηση.
Να θυμάστε όμως πάντα ότι μια ιδέα πρέπει να είναι εφικτή και να μην παραμένει ένα αδύνατο όνειρο: ειδικά στον τομέα των νεοσύστατων επιχειρήσεων, είναι απαραίτητο να κατανοήσουμε εάν μια ιδέα είναι πραγματικά μια “καλή ιδέα”, δηλαδή εάν είναι πραγματικά δυνατό να την κάνουμε πράξη και να δημιουργήσουμε μια επιχείρηση που να είναι σε θέση να παράγει εισόδημα. Ο επιχειρηματικός σχεδιασμός και ο επιχειρηματικός καμβάς μπορούν να σας βοηθήσουν να κατανοήσετε τη δυνατότητα υλοποίησης της ιδέας σας.
Στη συνέχεια θα βρείτε ένα γραφικό που έχει σκοπό να υπογραμμίσει τις φάσεις εκκίνησης μιας επιχείρησης, παραδοσιακής ή καινοτόμου. Αυτό είναι για να έχετε κατά νου όλα τα βήματα και τα κρίσιμα σημεία που μπορεί να αντιμετωπίσετε κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σας. Είναι ένα μοντέλο που μπορεί να σας βοηθήσει στην ανάπτυξη της επιχειρηματικής σας ιδέας και να σας κάνει να νιώθετε πιο δυνατοί/-ές σε κάθε σας βήμα. Είναι δε σχεδιασμένο για εσάς ως νέοι/νέες επιχειρηματίες, προκειμένου να έχετε μια θεωρία πίσω από τις ενέργειές σας.
Συμβουλές από γυναίκες επιχειρηματίες σε αυτό το βίντεο (διάρκεια 2’):
2.2 Επιχειρηματικός Σχεδιασμός & Καμβάς Επιχειρηματικού Μοντέλου
Αλλά πώς μπορείτε να εκτιμήσετε εάν η επιχειρηματική σας ιδέα μπορεί να αποδειχθεί επιτυχημένη ή εάν προορίζεται να παραμείνει κλειστή σε ένα συρτάρι, επειδή δεν έχει τα απαραίτητα χαρακτηριστικά για να την καταστήσει μια παραγωγική εταιρεία;
Όταν πρόκειται να κάνετε αυτήν τη σημαντική αξιολόγηση (η οποία είναι η βάση ολόκληρης της πορείας που θα αντιμετωπίσετε κατά τη φάση εκκίνησης), πρέπει να αποφύγετε να κάνετε ένα πολύ συνηθισμένο λάθος: να περιορίσετε το όραμά σας εξετάζοντας το μόνο υπό οικονομικούς όρους.
Όταν προκύπτει μια καλή ιδέα, η πρώτη πτυχή που συνήθως αξιολογείται και αναλύεται είναι η οικονομική: έχω αρκετά χρήματα για να μετατρέψω αυτήν την ιδέα σε επιχείρηση;
Αυτή είναι μια πραγματικά σημαντική ερώτηση και είναι υποχρεωτικό να την κάνετε, γιατί η οικονομική πτυχή είναι ζωτικής σημασίας για την οικοδόμηση μιας επιχείρησης, αλλά δεν είναι μόνο αυτή που πρέπει να αναλύσετε. Στην πραγματικότητα, εάν περιοριστείτε στην αξιολόγηση μόνο αυτής της πτυχής της επιχειρηματικής σας ιδέας, είναι πολύ πιθανό να μην προχωρήσετε στη δημιουργία της επιχείρησης σας.
Για να καταλάβετε εάν μια επιχειρηματική ιδέα μπορεί πραγματικά να υλοποιηθεί, πρέπει να αξιολογήσετε διάφορες πτυχές. Για να εξετάσετε σωστά όλες τις πτυχές της επιχειρηματικής σας ιδέας, μπορείτε να συντάξετε εργαλεία αξιολόγησης που χρησιμοποιούνται συνήθως από τις εταιρείες για να αξιολογήσουν τη σκοπιμότητα μιας επιχείρησης.
Πολύ συχνά υπάρχει σύγχυση μεταξύ της Επιχειρηματικής Ιδέας, Επιχειρηματικού Μοντέλου και Επιχειρηματικού Σχεδίου, αλλά θα πρέπει πάντοτε να έχουμε υπόψη μας ότι υπάρχουν τρία διαφορετικά πράγματα τα οποία είναι στενά συνδεδεμένα μεταξύ τους.
- Επιχειρηματική Ιδέα: αφορά τα χαρακτηριστικά της ίδιας της ιδέας, συμπεριλαμβανομένης της σκοπιμότητας, της κερδοφορίας, της βιωσιμότητας, της αποδοχής από τους δυνητικούς πελάτες και της ανταγωνιστικότητας.
- Επιχειρηματικό Μοντέλο: σε αυτήν την περίπτωση, αναφερόμαστε σε ένα μοντέλο που έχει ως σκοπό να καθορίσει το πως η επιχείρηση σας λειτουργεί και πως μπορεί να δημιουργήσει αξία για τους μέτοχους και τους πελάτες.
- Επιχειρηματικό Σχέδιο: όταν μιλάμε για επιχειρηματικά σχέδια, αναφερόμαστε σε ένα έγγραφο το οποίο απεικονίζει ποιοτικά και ποσοτικά τους μελλοντικούς στόχους της επιχείρησης και τις δράσεις που πρέπει να ληφθούν για την επίτευξη αυτών.
Ένα χρήσιμο εργαλείο για νεοσύστατες/startup επιχειρήσεις είναι ο καμβάς επιχειρηματικού μοντέλου ο οποίος έχει αναπτυχθεί από τον Alexander Osterwalder.
Ο καμβάς επιχειρηματικού μοντέλου είναι ένα στρατηγικό εργαλείο. Έρχεται με τη μορφή ενός γραφικού σχήματος και είναι χρήσιμος για την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών μοντέλων ή την τελειοποίηση των υφιστάμενων. Μια εταιρεία δημιουργεί αξία για τους πελάτες της όταν τους βοηθά να ικανοποιήσουν μια ανάγκη, να εκπληρώσουν μια επιθυμία ή να λύσουν ένα πρόβλημα. Αξιοποιώντας τη λογική της «οπτικής σκέψης», ο καμβάς του επιχειρηματικού μοντέλου δημιουργεί ένα είδος καθολικής γλώσσας: σας επιτρέπει να μοιράζεστε και να απλοποιείτε περίπλοκες έννοιες που επηρεάζουν τη λειτουργία της επιχείρησης, καθιστώντας τις κατανοητές σε όλους.
Είναι ένα απλό οπτικό πρότυπο χωρισμένο σε 9 ενότητες που καλύπτουν όλα τα στοιχεία ενός επιχειρηματικού μοντέλου. Είναι ένα εξαιρετικό σημείο εκκίνησης όταν σχεδιάζετε ενέργειες/δράσεις που σχετίζονται με το εσωτερικό και το εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησής σας. Σας βοηθά να εστιάσετε με σαφήνεια σε βασικά σημεία της επιχείρησής σας και είναι εύκολα προσαρμόσιμο καθώς το επιχειρηματικό σας μοντέλο αναπόφευκτα εξελίσσεται.
Τα 9 τμήματα μπορούν να χωριστούν σε 4 κύρια μέρη:
- Πελάτες: περιλαμβάνει όλες τις πληροφορίες σχετικά με τους πελάτες, ποιοι είναι, πώς τους προσεγγίζετε και πώς αλληλεπιδράτε μαζί τους.
- Προσφορά: σχετίζεται με την πρόταση αξίας, τι προσφέρετε, πώς το προσφέρετε και γιατί πρέπει να προτιμηθείτε από τους άλλους.
- Υποδομή: αφορά τον προσδιορισμό των δραστηριοτήτων που αναζητούνται και πραγματοποιούνται.
- Χρηματοδότηση: σχετίζεται με μεθόδους κέρδους και προβλέψεις κόστους.
Για να γράψετε έναν σωστό καμβά επιχειρηματικού μοντέλου, ξεκινήστε να εφαρμόζετε τα ακόλουθα:
ΠΡΟΤΑΣΗ ΑΞΙΑΣ
Αντιπροσωπεύει την καρδιά του Καμβά Επιχειρηματικού Μοντέλου και επομένως την καρδιά της επιχείρησής σας και την αξία που παρέχετε στους πελάτες σας. Συγκεκριμένα δείχνει πως θέλετε να αντιλαμβάνονται οι πελάτες την επιχείρηση σας, τι σας κάνει ξεχωριστούς/-ές, πώς ικανοποιείτε μια επιθυμία και τι προσφέρετε.
ΤΜΗΜΑ ΠΕΛΑΤΩΝ. ΓΙΑ ΠΟΙΟΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΕ ΑΞΙΑ;
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να προσδιορίσετε τις διαφορετικές ομάδες ατόμων στις οποίες η εταιρεία σκοπεύει να απευθυνθεί. Είναι σημαντικό να καθορίσετε ποιοι είναι οι πιο σημαντικοί πελάτες σας. Με αυτόν τον τρόπο θα έχετε ένα σαφές όραμα για την αγορά στην οποία απευθύνεστε ή επιθυμείτε να απευθυνθείτε.
ΚΑΝΑΛΙΑ
Τα κανάλια είναι τα μέσα και οι τρόποι με τον οποίο προσεγγίζετε, ή σκοπεύετε να προσεγγίσετε τους πελάτες. Η προσέγγιση πελατών έχει διαφορετικά στάδια, τα οποία θα πρέπει να αναλύσετε. Επίσης, πρέπει να λάβετε υπόψη ότι δεν προσεγγίζετε τους πελάτες μόνο δίνοντάς τους την ευκαιρία να αγοράσουν το προϊόν σας, αλλά παρουσιάζοντας τους και το όραμα της επιχείρησης σας.
ΠΕΛΑΤΕΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
Αφορά την καταγραφή των σχέσεων που έχετε δημιουργήσει με διάφορους πελάτες. Είναι σημαντικό να αναφέρονται οι τρόποι με τους οποίους χτίζετε τη σχέση εμπιστοσύνης με τους πελάτες σας.
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
Σίγουρα θα χρειαστείτε και άλλα άτομα για να λειτουργήσει η επιχείρησή σας. Για να υλοποιήσετε την επιχειρηματική σας ιδέα (ή και για να επεκτείνετε την επιχείρηση σας), υπάρχουν πολλοί εξωτερικοί παράγοντες που θα μπορούσαν να σας βοηθήσουν να αναπτυχθείτε και να επιτύχετε τους στόχους που έχουν τεθεί. Αυτοί είναι συνεργάτες.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Πολύ απλά, είναι οι πιο σημαντικές δραστηριότητες που πρέπει να εκτελέσει η επιχείρηση σας, προκειμένου να λειτουργήσει το επιχειρηματικό μοντέλο και κυρίως να μπορέσει να υλοποιηθεί η πρόταση αξίας.
ΒΑΣΙΚΟΙ ΠΟΡΟΙ
Ποιος πόρος επιτρέπει στη νεοσύστατη επιχείρηση σας να έχει ένα διαρκές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα με την πάροδο του χρόνου; Πρέπει να εντοπίσετε τι είναι μοναδικό για εσάς που οι άλλοι δεν έχουν.
ΕΣΟΔΑ
Τι / πώς / πότε πρέπει να πληρώσει ο πελάτης μου;
Τι / πως / πότε πρέπει να κερδίσω;
ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΚΟΣΤΟΥΣ
Τέλος, από αυτά που γράψατε στον υπόλοιπο Καμβά Επιχειρηματικού Μοντέλου, συμπεριλαμβανομένων των πόρων, των δραστηριοτήτων και των βασικών συνεργατών, βρίσκετε το κόστος που θα πρέπει να αναλάβετε για να πραγματοποιήσετε το έργο σας.
Βίντεο για περαιτέρω κατανόηση:
- The Business Model Canvas – 9 Steps to Creating a Successful Business Model – Startup Tips (διάρκεια 10 λεπτά): https://youtu.be/IP0cUBWTgpY
- Osterwalder explaining the Business Model Canvas in 6 Minutes (διάρκεια 7 λεπτά and 20 δευτερόλεπτα) https://youtu.be/RpFiL-1TVLw
2.3 Ανταγωνισμός και Ανάλυση Αγοράς
Η ανάλυση αγοράς είναι ένα πρώτο βασικό βήμα για να καταλάβουμε πού τοποθετείται η ιδέα μας στο πανόραμα αυτού που ήδη υπάρχει. Συμβαίνει πολύ συχνά να αισθάνεστε ότι έχετε κάτι μοναδικό, μια εκπληκτική επιχειρηματική ιδέα. Δυστυχώς, μια γρήγορη αναζήτηση στο διαδίκτυο συχνά αποκαλύπτει ότι υπάρχει κάποιος που έχει ήδη σκεφτεί το ίδιο πράγμα. Σε αυτήν την περίπτωση πρέπει να καταλάβετε εάν αυτός ο ανταγωνιστής, για παράδειγμα, έχει μια ιδέα που προστατεύεται από δίπλωμα ευρεσιτεχνίας και δεν μπορεί να αναπαραχθεί. Αυτό μπορεί να μην ισχύει και το επόμενο βήμα είναι να ρωτήσετε σε ποια αγορά λειτουργεί αυτός ο ανταγωνιστής. Μπορεί να μην τον γνωρίζατε γιατί λειτουργεί από μια μακρινή αγορά, ή επειδή μόλις έκανε τα πρώτα βήματα για να επεκταθεί στην αγορά – στόχο σας.
Το να ανακαλύψετε ότι υπάρχει ήδη κάποιος ανταγωνιστής δεν είναι καλά νέα, αλλά πρέπει να το αξιολογήσετε και να το πλαισιώσετε με βάση τα υπάρχοντα δεδομένα και στοιχεία. Πρώτα απ’ όλα, μπορεί να σας δώσει άμεσα πληροφορίες σχετικά με την εγκυρότητα της επιχειρηματικής σας ιδέας. Εάν η ανταγωνίστρια εταιρεία έχει επιτυχία στην αγορά στην οποία δραστηριοποιείται, μπορεί να αποφασίσετε να διερευνήσετε την ευκαιρία να προσφέρετε το προϊόν ή την υπηρεσία σας σε διαφορετική αγορά. Εάν φανταστείτε αμέσως μια παγκόσμια κυκλοφορία του προϊόντος, δεν μπορείτε να υποτιμήσετε την παρουσία του ανταγωνιστή που έχει το πλεονέκτημα σε αυτήν την αγορά.
Μπορεί, επίσης, να χρειαστεί να τοποθετήσετε τον εαυτό σας σε μια αγορά που έχει ήδη άμεσους ή συγκρίσιμους ανταγωνιστές. Εάν συμβαίνει αυτό, θα πρέπει να εστιάσετε στην ανάλυση των διαφορών σας από τους ανταγωνιστές, προκειμένου να κατανοήσετε την πιθανότητα να κερδίσετε μια θέση στην αγορά.
Κάθε νόμισμα έχει δύο πλευρές και αν ανακαλύψετε ότι δεν υπάρχει ανταγωνιστής, θα πρέπει επίσης να αναρωτηθείτε «γιατί»; Δεν υπάρχουν ανταγωνιστές επειδή η επιχειρηματική σας ιδέα είναι πραγματικά καινοτόμα; Ή επειδή άλλοι το έχουν ήδη σκεφτεί και έχουν αποφασίσει ότι δεν αξίζει τον κόπο;
Η κατανόηση της ζήτησης για το προϊόν/την υπηρεσία σας δεν είναι εύκολη υπόθεση, ειδικά αν πρόκειται για κάτι νέο. Αλλά δεν μπορείτε να παραλείψετε αυτό το βήμα λόγω έλλειψης πληροφοριών. Πρέπει πρώτα να ορίσετε ποια είναι η αγορά-στόχος σας, με όσο το δυνατόν περισσότερες τμηματοποιήσεις. Ηλικία, φύλο, επάγγελμα, κοινωνική κατάσταση, ενδιαφέροντα και άλλες μετρήσεις ανάλογα με το προϊόν ή την υπηρεσία. Αυτό θα σας οδηγήσει στον καθορισμό του μεγέθους της αγοράς σας.
Ένα συνηθισμένο λάθος είναι να πιστεύετε ότι το μέγεθος της αγοράς αντανακλά το μέγεθος πελατολογίου που θα έχετε. Δεν λειτουργεί όμως έτσι! Αφού ορίσετε το μέγεθος της αγοράς -στόχου σας, θα πρέπει να αναρωτηθείτε τι ποσοστό της αγοράς αυτής θα μπορούσατε να κερδίσετε, εφαρμόζοντας μεθόδους προώθησης συμβατές με τους πόρους σας. Από το σύνολο της αγοράς, μόνο ένα μέρος θα ενδιαφερθεί για το προϊόν σας ή την υπηρεσία σας, οπότε για παράδειγμα από τα εκατό άτομα που αποτελούν την αγορά στόχο σας, θα μπορούσατε να εκτιμήσετε ότι μόνο ένα άτομο μπορεί να γίνει πελάτης σας.
Είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε πως δεν κάνετε υπεραισιόδοξες εκτιμήσεις. Πρέπει, δηλαδή, να βεβαιωθείτε ότι οι εκτιμήσεις που κάνετε βασίζονται σε δεδομένα για παρόμοιες αγορές ή προϊόντα και όχι μόνο στην “έκτη αίσθηση” σας.
Συνήθως, όσο περισσότεροι ανταγωνιστές υπάρχουν σε μια αγορά, τόσο πιο δύσκολη είναι η είσοδος σε αυτήν την αγορά. Η είσοδος και η απόκτηση μεριδίου αγοράς με μια εντελώς νέα μάρκα θα μπορούσε να απαιτήσει πολλή προσπάθεια. Για το λόγο αυτό, είναι συνήθως πιο ενδιαφέρον να εντοπίσουμε μια “υπό ανάπτυξη” αγορά, η οποία δεν έχει ακόμη γεμίσει από ανταγωνιστές. Μέσα σε αυτήν την αγορά, θα μπορούσατε να απολαύσετε το “πλεονέκτημα του πρώτου αφιχθέντος” και τελικά να είστε στην ομάδα των κυρίαρχων και όχι αυτών που ακολουθούν. Η καθιέρωση σας σε μια αγορά, μπορεί να σας δώσει τη δύναμη που χρειάζεστε προκειμένου να διεκδικήσετε μερίδιο αγοράς σε νέες αγορές στις οποίες δραστηριοποιούνται ήδη ανταγωνιστές.
Εδώ μπορείτε να παρακολουθήσετε ένα σύντομο βίντεο για περισσότερες γνώσεις σχετικά με το πώς να κάνετε έρευνα αγοράς (διάρκεια 7 λεπτά και 46 δευτερόλεπτα):