WinOnLine για γυναίκες e-επιχειρηματίες https://winonline.training/el/
Αυτή η online εκπαίδευση στοχεύει στο να ανταποκριθεί στις ανάγκες των γυναικών σε όλη την Ευρώπη, οι οποίες είναι 40 ετών και άνω και επιθυμούν να γίνουν e-επιχειρηματίες, καθώς αντιμετωπίζουν πληθώρα δυσκολιών στην αναζήτηση εργασίας.
1.1. Εισαγωγή στην επιχειρηματικότητα
Οι Volkmann, Tokarski και Grünhagen, στο βιβλίο τους με τίτλο “Basic Principles of Entrepreneurship. Entrepreneurship in a European Perspective” (2010), αναφέρουν πως επιχειρηματικότητα είναι η ικανότητα ανάπτυξης, οργάνωσης, έναρξης και διοίκησης μιας νέας επιχείρησης, με σκοπό το κέρδος, λαμβάνοντας ταυτόχρονα υπόψη τα ρίσκα που μπορούν να προκύψουν. Θεωρείται, επίσης, η διαδικασία με την οποία άτομα ή μια ομάδα ατόμων (επιχειρηματίες) δράττουν μια εμπορική ευκαιρία, είτε εισάγοντας ένα νέο προϊόν ή μια νέα διαδικασία στην αγορά, είτε βελτιώνοντας ουσιαστικά ένα υπάρχον αγαθό, υπηρεσία ή μέθοδο παραγωγής. Σύμφωνα με τον Casson (2003), η έννοια “Επιχειρηματίας (Entrepreneur)” προέρχεται από ένα αγγλικό παράγωγο της γαλλικής λέξης “entreprendre”, που σημαίνει επιχειρώ και αναφέρεται στο άτομο το οποίο ξεκινά μια νέα επιχείρηση. Με άλλα λόγια, ο/η επιχειρηματίας θεωρείται συνήθως καινοτόμος/α, αποτελεί πηγή παραγωγής νέων ιδεών, προϊόντων, υπηρεσιών και διαδικασιών, και έχει ως στόχο να ηγηθεί μιας επιχείρησης μεγιστοποιώντας τα κέρδη του. Η επιχείρηση που δημιουργείται από έναν/μια επιχειρηματία ή μια ομάδα επιχειρηματιών και χρησιμοποιείται για το συντονισμό της διαδικασίας της επιχειρηματικότητας υπό μια κοινή δομή ιδιοκτησίας, είναι γνωστή ως Start-up. Ο/η επιχειρηματίας είναι αναπόσπαστο μέρος της επιχείρησης, και είναι αυτός/-η ο/η οποίος/-α δομεί και αναπτύσσει τις επιμέρους λειτουργίες της, όπως π.χ. το εργατικό δυναμικό, τη γη, το κεφάλαιο.
Σύμφωνα με την Investopedia, είναι σημαντικό για έναν/μια επιχειρηματία να αναπτύξει το επιχειρηματικό σχέδιο της επιχείρησης του/της, να προσλάβει το κατάλληλο προσωπικό, να αποκτήσει τους απαραίτητους πόρους και την απαιτούμενη χρηματοδότηση και να ασκεί αποτελεσματική ηγεσία και διαχείριση. Συγκεκριμένα, το επιχειρηματικό σχέδιο αποτελεί ένα κείμενο, το οποίο περιγράφει λεπτομερώς τη λειτουργία της επιχείρησης και χρησιμοποιείται, συνήθως, για την προσέλκυση επενδύσεων/χρηματοδοτήσεων πριν από τη σύσταση της επιχείρησης (αλλά και κατά τη διάρκεια λειτουργίας της). Η ανάπτυξη του επιχειρηματικού σχεδίου καθορίζει, επίσης, τον τρόπο με τον οποίο οι επιχειρήσεις θα λειτουργήσουν προσηλωμένες στο στόχο τους, ενώ το περιεχόμενο του επανεξετάζεται και ενημερώνεται περιοδικά, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν οι τεθέντες επιχειρηματικοί στόχοι έχουν επιτευχθεί, έχουν αλλάξει ή έχουν εξελιχθεί. Μερικές φορές, ένα νέο επιχειρηματικό σχέδιο για μια υφιστάμενη επιχείρηση δημιουργείται όταν η επιχείρηση αυτή έχει αποφασίσει να κινηθεί προς μια νέα κατεύθυνση.
Πάρε μια καλύτερη ιδέα για το πως να ξεκινήσεις μια επιχείρηση παρακολουθώντας το ακόλουθο βίντεο
“Ο οδηγός επιχειρηματιών start-up για την έναρξη μιας επιχείρησης” που είναι διαθέσιμο εδώ
1.2. Βασικές αρχές επιχειρηματικότητας
Οι επιχειρηματίες είναι διατεθειμένοι να εγκαταλείψουν τη σταθερότητα και να αποδεχθούν την αβεβαιότητα που συνεπάγεται η δημιουργία μιας επιχείρησης. Ο Fred Mouawad (2015) κοινοποίησε στο LinkedIn μερικές βασικές αρχές που θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως κατευθυντήριες γραμμές και φάροι για την επιτυχία ενός/μιας επιχειρηματία:
- Όραμα. Αν ένας/μια επιχειρηματίας μπορεί να μετατρέψει το όραμα του/της σε πραγματικότητα, τότε αυτό είναι γνωστό ως επιτυχημένη επιχειρηματικότητα.
- Σωστές επιλογές. Απαιτείται πολλή έρευνα, συλλογή πληροφοριών, κατανόηση του μεγέθους της αγοράς και επικοινωνία με εμπειρογνώμονες, πριν τη λήψη μιας απόφασης.
- Κεφάλαιο. Κάντε ρεαλιστικές οικονομικές υποθέσεις πριν την έναρξη της επιχείρησης σας. Είναι συνετό να εκτιμήσετε με ακρίβεια το ύψος του κεφαλαίου που θα χρειασθείτε, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα πολλά σενάρια, συμπεριλαμβανομένου ενός απαισιόδοξου και ενός πολύ απαισιόδοξου.
- Πόροι. Είναι σημαντικό ο/η επιχειρηματίας να έχει εκπονήσει ένα σαφές πλάνο, το οποίο θα αφορά στους πόρους που απαιτούνται για την επιτυχή λειτουργία της επιχειρήσης του/της.
- Βιώσιμα Προϊόντα/Υπηρεσίες. Τα προϊόντα/υπηρεσίες της επιχείρησης σας πρέπει να είναι καινοτόμα και να πληρούν τις ανάγκες των ομάδων στόχου σας. Θα πρέπει, επίσης, να είναι μοναδικά και να διαφέρουν από τα προϊόντα/υπηρεσίες των ανταγωνιστών.
- Γνώση των πελατών/καταναλωτών. Η επιτυχία και βιωσιμότητα μιας επιχείρησης καθορίζεται από τους πελάτες της. Οι πελάτες σας αυτομάτως θα αυξηθούν αν τους προσφέρετε πολύτιμες λύσεις για την κάλυψη των αναγκών τους.
- Προτεραιότητες. Η επιτυχία της επιχείρησης σας εξαρτάται από τη σωστή ιεράρχηση των προτεραιοτήτων σας. Θα πρέπει να αναλύετε το μέλλον και να θέτετε προτεραιότητες με τρόπο που να σας δώσουν το καλύτερο αποτέλεσμα σε σχέση με την επένδυση σας.
- Πειραματισμός σε στάδια. Τα παρακάτω 4 στάδια θα σας επιτρέψουν να πειραματιστείτε με επιτυχία και κερδοφορία:
-
- Πείραμα: Σκεφτείτε μια υπόθεση η οποία θα σας διαφοροποιήσει από τους ανταγωνιστές σας και θα προσθέσει αξία στα μάτια των πελατών σας.
- Μάθηση: Κατανοήστε το αντίκτυπο της υπόθεσης σας και αξιολογήστε το αντικειμενικά.
- Προσαρμογή: Βελτιώστε την υπόθεσή σας με βάση τη μάθηση.
- Κλίμακα: Αναπτύξτε ό,τι λειτουργεί και διαγράψτε ό,τι δε λειτουργεί.
Ο πειραματισμός θα σας επιτρέψει να μειώσετε το κόστος της αποτυχίας. Πολλοί οργανισμοί δαπανούν πολλά χρήματα προς λάθος κατεύθυνση και το αντιλαμβάνονται όταν πλέον είναι πολύ αργά.
Το ακόλουθο γράφημα θα σας δώσει συνοπτικά μια ιδέα για το τι μάθατε σχετικά με τις αρχές της επιχειρηματικότητας:
Μάθετε περισσότερα για τα χαρακτηριστικά της επιχειρηματικότητας, παρακολουθώντας το βίντεο
“Τα Χαρακτηριστικά της Επιτυχούς Επιχειρηματικότητας” που είναι διαθέσιμο εδώ
1.3. Τύποι επιχειρηματικότητας
Η επιχειρηματικότητα είναι μια πολύ σημαντική και καινοτόμος διαδικασία, με ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, και στόχο την παροχή νέων προϊόντων/υπηρεσιών. Με βάση την πηγή Entrepreneurship Website, λόγω όλων των διαφορετικών δραστηριοτήτων, η επιχειρηματικότητα χωρίζεται σε διάφορους τύπους, όπως:
Θα ήθελες να μάθεις πως να αντιμετωπίσεις τις επιχειρηματικές προκλήσεις; Δες το βίντεο εδώ για να πάρεις μερικές ιδέες για το πως να γίνεις ένας/μια επιτυχημένος/-η επιχειρηματίας!
1.4. Οι διαφορές μεταξύ της επιχειρηματικότητας και της e-επιχειρηματικότητας
Επιχειρηματικότητα είναι η διαδικασία δημιουργίας κάτι καινούργιου, αναλαμβάνοντας παράλληλα τους κινδύνους και τα οφέλη της επιχείρησης. Με άλλα λόγια, μπορεί να οριστεί ως η διαδικασία με την οποία ένα άτομο είναι σε θέση να αναλάβει το ρίσκο για τη δημιουργία αξίας. Όπως αναφέρθηκε στις προηγούμενες παραγράφους, επιχειρηματίας είναι αυτός/-ή που αναλαμβάνει την ευθύνη της λήψης αποφάσεων, σε ό,τι αφορά τη χρήση των πόρων για την δημιουργία μιας κερδοφόρας επιχείρησης.
Η e-επιχειρηματικότητα ορίζεται από την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας στο διαδίκτυο, με στόχο την πώληση προϊόντων ή/και υπηρεσιών, όπως π.χ. συνδρομή περιοδικού, κινητά τηλέφωνα, εφαρμογές, μπλούζες, τσάντες, παπούτσια κλπ.
Οι παραδοσιακοί επιχειρηματίες συνήθως χρειάζονται αρκετό χρόνο για την ίδρυση της επιχείρησης τους. Πρέπει να αναζητήσουν την περιοχή όπου θα ανοίξουν την επιχείρηση τους, να συνάψουν συμφωνίες με προμηθευτές, να λύσουν προβλήματα που σχετίζονται με το εργατικό δυναμικό, και γενικά να ασχοληθούν με όλα όσα απαιτούνται για την ολοκληρωμένη δημιουργία μιας παραδοσιακής επιχείρησης. Στη σύγχρονη εποχή όμως, όπου το διαδίκτυο και οι τεχνολογίες πληροφοριών και επικοινωνίας (ICTs) είναι πολύ γνωστά σε μεγάλο μέρος του πληθυσμού, η ίδρυση μιας διαδικτυακής επιχείρησης (e-επιχείρησης), αποτελεί πρόκληση για τους σύγχρονους επιχειρηματίες. Η εξέλιξη, συνεπώς, της τεχνολογίας δίνει τη δυνατότητα στους παραδοσιακούς επιχειρηματίες να στραφούν προς την e-επιχειρηματικότητα, εξοικονομώντας χρόνο και κεφάλαιο.
Τι είναι το e-εμπόριο; Δες αυτό το βίντεο!
Το διαδίκτυο είναι ένα πολύ ισχυρό εργαλείο, το οποίο μπορεί να βοηθήσει μια επιχείρηση να επιλύσει το πρόβλημα των περιορισμένων πόρων. Η λειτουργία μιας επιχείρησης στο διαδίκτυο είναι πιο εύκολη και οικονομική, εάν συγκριθεί με μια παραδοσιακή επιχείρηση με κτιριακές εγκαταστάσεις. Πρώτον, οι e-επιχειρήσεις δεν απαιτούν μεγάλο αριθμό ανθρώπινου δυναμικού για τη λειτουργία τους, σε αντίθεση με τις παραδοσιακές επιχειρήσεις, στις οποίες συνήθως απαιτείται εξαρχής η πρόσληψη ατόμων. Το διαδίκτυο είναι ένα από τα πλεονεκτήματα της τεχνολογίας, καθώς βοηθάει τις επιχειρήσεις να αναπτυχθούν πιο αποδοτικά και αποτελεσματικά. Η ηλεκτρονική επιχειρηματικότητα (e-επιχειρηματικότητα), αναφέρεται στη δημιουργία μιας νέας επιχείρησης στο Net Economy, η οποία, χρησιμοποιώντας μια ηλεκτρονική πλατφόρμα σε δίκτυα δεδομένων, προσφέρει τα προϊόντα και/ή τις υπηρεσίες της.
Θες να βρεις περισσότερες πληροφορίες για το e-εμπόριο και τα e-εργαλεία; Εδώ είναι ένα άλλο βίντεο για να απαντήσει στις επιχειρηματικές σου ερωτήσεις!
1.5. Επιχειρηματική σκέψη
Στο σημερινό ταχέως μεταβαλλόμενο, περίπλοκο και αβέβαιο κόσμο, επιτυγχνάνουν όσοι/-ες έχουν επιχειρηματική νοοτροπία και είναι ευέλικτοι/-ες καθώς αντιδρούν στις συνεχείς μεταβολές της αγοράς. Αυτή η νοοτροπία είναι το κλειδί στην αντιμετώπιση του ανταγωνισμού – ειδικά σε ό,τι αφορά παγιωμένους ανταγωνιστές – και για την περαιτέρω ανάπτυξη της επιχείρηση σας με ευελιξία και αυτοπεποίθηση.
Η επιχειρηματική σκέψη σχετίζεται με τις ικανότητες, την εμπειρία, τις γνώσεις, τις πληροφορίες, τους πόρους και τα δίκτυα που απαιτούνται για τον εντοπισμό και την εκμετάλλευση, την κατάλληλη στιγμή και με τον κατάλληλο τρόπο, των ευκαιριών που παρουσιάζονται.
Γενικά, η επιχειρηματική νοοτροπία είναι περισσότερο μια ψυχική κατάσταση, που σου επιτρέπει να εντοπίζεις νέες ευκαιρίες και σε βοηθά να αναπτύσσεσαι.
Υπάρχουν διαφορετικές απόψεις για το ποιες γνώσεις και δεξιότητες θα μπορούσαν να κάνουν έναν/μια επιχειρηματία επιτυχημένο/-η. Πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα, για παράδειγμα, βασίζονται στην πεποίθηση ότι οι δεξιότητες διαχείρισης των επιχειρήσεων είναι αυτό που απαιτείται για την επιτυχία ενός/μιας επιχειρηματία. Αρκετές αξιολογήσεις αυτών των προγραμμάτων, ωστόσο, δεν έχουν εντοπίσει σχετικές συσχετίσεις ή καταδεικνύουν ότι η συγκεκριμένη προσέγγιση υστερεί σε ό,τι αφορά τις μεθοδολογικές προκλήσεις.
Υπάρχει ταυτόχρονα η αντίληση ότι η επιχειρηματική επιτυχία καθορίζεται από έμφυτα χαρακτηριστικά του/της επιχειρηματία, όπως προσωπική πρωτοβουλία, καθώς και άλλα χαρακτηριστικά που σχετίζονται με την καλύτερη επιχειρηματική απόδοση. Ωστόσο, λίγα εκπαιδευτικά προγράμματα είχαν ως στόχο να ενσταλάξουν αυτά τα προσωπικά χαρακτηριστικά σε επιχειρηματίες, πόσο μάλλον να συγκρίνουν τον αντίκτυπο αυτής της εκπαίδευσης με την παραδοσιακή επαγγελματική κατάρτιση.
Η σημασία της επιχειρηματικής σκέψης.
Όταν εισέρχεστε για πρώτη φορά στον επιχειρηματικό κόσμο, μπορεί να αισθανθείτε λίγο μπερδεμένος/-η από το πλήθος των διαθέσιμων πληροφοριών. Γι’ αυτόν το λόγο, είναι σημαντικό να γνωρίζετε γιατί η επιχειρηματική σκέψη είναι σημαντική στη λειτουργία μιας επιχείρησης. Καταρχάς, η επιχειρηματική σκέψη θα σας βοηθήσει από τα πρώτα επιχειρηματικά σας βήματα. Θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε που θέλατε να οδηγήσετε την επιχείρησή σας και ποια ρίσκα είστε διατεθειμένοι/-ες να αναλάβετε για να πετύχετε το στόχο σας. Το να είστε πρόθυμοι/-ες να αναλάβετε κινδύνους και να αποδεχτείτε την αποτυχία, είναι μια μοναδική δεξιότητα που δε σχετίζεται αποκλειστικά με τον επιχειρηματικό κόσμο. Η ενσωμάτωση της επιχειρηματικής νοοτροπίας στην καθημερινή σας ζωή, θα σας βοηθήσει να ελαχιστοποιήσετε τις αποτυχίες στη ζωή σας. Θα σας βοηθήσει, επίσης, να συνεχίσετε να προχωράτε ακόμα και όταν τα πράγματα είναι δύσκολα. Επιπλέον, η επιχειρηματική νοοτροπία ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα σας και την κριτική σκέψη, η οποία είναι το κλειδί για μια επιτυχημένη επιχείρηση, μαζί με το να είσαι πρόθυμος/-η να βρεις δημιουργικές λύσεις, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει περισσότερη δουλειά, καθώς θα βοηθήσει την επιχείρησή σου μακροπρόθεσμα.
Επιχειρηματικά Χαρακτηριστικά.
Παρακάτω αναφέρονται οι πιο σημαντικές δεξιότητες που οδηγούν στην επιτυχία ενός/μιας επιχειρηματία:
- Δημιουργικότητα: Ένας/μια επιτυχημένος/-η επιχειρηματίας πρέπει να σκέφτεται δημιουργικά. Η επιχειρηματικότητα ξεκινά με μια δημιουργική ιδέα. Η δημιουργικότητα είναι σημαντική σε όλα τα στάδια του κύκλου ζωής μιας επιχείρησης, λόγω της ανάγκης για συνεχή βελτίωση της επιχειρηματικής ιδέας και της αντιμετώπισης του ανταγωνισμού.
- Πάθος: Το να είσαι παθιασμένος/-η δίνει νόημα στη δουλειά σου. Επομένως, πρέπει να αγαπάς την επιχείρηση σου, να έχεις εμπιστοσύνη στον εαυτό σου και να είσαι ενεργός/-ή.
- Κίνητρο: Ως επιχειρηματίας, είσαι το αφεντικό του εαυτού σου. Είσαι η ραχοκοκαλιά της επιχείρησης σου, και η σκληρή δουλειά καθορίζει την επιτυχία. Γι’ αυτόν το λόγο, τα άτομα με αυτοπαρακίνηση γίνονται οι καλύτεροι επιχειρηματίες.
- Αισιοδοξία: Η συμμετοχή στις επιχειρήσεις είναι πάντα αγχωτική και επιβαρυντική. Η αισιοδοξία είναι ένα ουσιαστικό γνώρισμα, ειδικά για επιτυχημένους/-νες επιχειρηματίες που σπάνε το status quo του κλάδου που δραστηριοποιούνται. Κάθε νέα επιχείρηση αντιμετωπίζει πολλαπλούς κινδύνους και απειλές, και ένας/μια επιχειρηματίας πρέπει να είναι έτοιμος/-η να αντιμετωπίσει όλες τις προκλήσεις.
- Πειστικότητα: Κάθε επιχείρηση ξεκινάει με μια νέα ιδέα. Η υλοποίηση αυτής της ιδέας απαιτεί κεφάλαιο, είτε σε ανθρώπινο δυναμικό, είτε σε χρήματα. Είναι σημαντικό να μπορείτε να πείσετε τους επενδυτές σας, τους πελάτες, την αγορά για την αξία της ιδέας σας, προκειμένου να στηρίξουν την επιχείρηση σας.
- Ευελιξία: Σε πρώιμο στάδιο, οι επιχειρηματίες πρέπει να εκπληρώσουν πολλούς διαφορετικούς ρόλους. Επομένως, πρέπει να είναι ανοιχτόμυαλοι/-ες και ευέλικτοι/-ες, προκειμένου να μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις που απορρέουν από την επιχειρηματική τους δραστηριότητα.
- Τόλμη: Η επιχειρηματικότητα, είτε επιτυχημένη είτε όχι, είναι μια εγγυημένη περιπέτεια. Οι κίνδυνοι και οι προκλήσεις αποτελούν καθημερινή υπενθύμιση των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματίες, οι οποίοι/-ες πρέπει να έχουν την τόλμη να τις ξεπερνούν και να οραματίζονται τα νέα τους βήματα.
- Αποφασιστικότητα: Στην επιχειρηματικότητα, είναι πολύ λεπτή η ισορροπία ανάμεσα στο χρόνο και τις αποφάσεις. Η λήψη ή μη της σωστής απόφασης την κατάλληλη στιγμή, μπορεί να αποτελέσει το λόγο για την επιτυχία ή την αποτυχία μιας επιχείρησης.
Η διαφορά μεταξύ κριτικής σκέψης και επιχειρηματικής σκέψης.
Η επιχειρηματική σκέψη αναγνωρίζει ότι οι λύσεις για τα προβλήματα εντοπίζονται μέσα από την ανάλυση δεδομένων και ιδεών. Εκ φύσεως, η επιχειρηματική σκέψη είναι εξωστρεφής και όχι εσωστρεφής. Η επιχειρηματική σκέψη απαιτεί ταπεινότητα – η συνειδητοποίηση ότι αυτό που ήδη γνωρίζουμε είναι απλώς μια βάση γνώσης. Και αυτή η βάση μπορεί να αναπτυχθεί μόνο μέσω της κατανόησης και επικοινωνίας με τους δυνητικούς πελάτες. Έτσι, για να επιτύχεις ως επιχειρηματίας, θα πρέπει να γνωρίζεις τις επιθυμίες των πελατών σου. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μέσω της εμπειρίας και ονομάζεται κριτική σκέψη.
Η κριτική σκέψη είναι μια ικανότητα που μπορεί να ακονιστεί και να αναπτυχθεί με εξάσκηση, πραγματικές εμπειρίες και χρόνο. Η ικανότητα της κριτικής σκέψης ενθαρρύνει, επίσης, τον αυτοστοχασμό. Βοηθά στη διευκόλυνση της εξέτασης των δικών μας πεποιθήσεων σε σύγκριση με αυτές που πιστεύουν οι άλλοι. Όταν εξετάζουμε νέες ιδέες με λογική και αντικειμενική οπτική, οδηγούμε τον εαυτό μας σε εντελώς νέους κόσμους πεποιθήσεων, εννοιών και αντιλήψεων. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αποστασιοποιούμαστε από ριζωμένες πεποιθήσεις που έχουμε. Μόνο με την κριτική σκέψη μπορούμε αφομοιώσουμε σημαντικές πληροφορίες και ιδέες και να οργανώσουμε μια επιτυχημένη επιχείρηση.
Δείτε 6 βήματα για καλύτερη κριτική σκέψη εδώ
Επιχειρηματική σκέψη και δράση.
Για την επιτυχία μιας επιχείρησης, κυρίως σε αβέβαιες και άγνωστες καταστάσεις, χρειάζονται καινοτόμοι/-ες ηγέτες/ηγέτιδες που σκέφτονται και αποφασίζουν με τρόπο ρηξικέλευθο, πρωτοποριακό, και ριζοσπαστικό. Όσοι/όσες έχουν ηγετικό ρόλο μέσα σε μια επιχείρηση, πρέπει να είναι έτοιμοι/-ες να υιοθετήσουν και εφαρμόσουν νέα, επαναστατικά μοντέλα σκέψης και διοίκησης, ανοίγοντας το δρόμο για την επιτυχημένη πορεία της επιχείρησης τους.
Τα χαρακτηριστικά της επιχειρηματικής νοοτροπίας.
Η επιχειρηματική σκέψη συνδέεται απόλυτα με την επιχειρηματική νοοτροπία. Πρώτα απ’ όλα, οι επιχειρηματίες πρέπει να είναι πολύ παθιασμένοι/-ες με αυτό που κάνουν, και αυτό γιατί πρέπει να δίνουν όλο τους τον εαυτό στην επιχείρηση τους. Οικοδομούν τις επιχειρήσεις τους από την αρχή, συχνά με μεγάλες προσωπικές θυσίες. Αυτό το πάθος πρέπει να υπάρχει, διότι απαιτείται πολύ δουλειά για τη δημιουργία και λειτουργία μιας επιχείρησης. Χωρίς πάθος, η δουλειά είναι κουραστική και δεν προσφέρει χαρά και ευχαρίστηση. Οι επιχειρηματίες επενδύουν, επίσης, πολύ χρόνο και ενέργεια στην επιχείρησή τους, με αποτέλεσμα να υπάρχει μια πολύ λεπτή ισορροπία μεταξύ της επαγγελματικής και οικογενειακής τους ζωής. Είναι πολύ επικεντρωμένοι/-ες στους στόχους τους και δεν απομακρύνονται από το καθήκον τους. Η πειθαρχία είναι φυσικό χαρακτηριστικό των επιτυχημένων επιχειρηματιών. Επίσης, μπορεί να κάνουν συχνά λάθη, αλλά αντί να τα παρατήσουν, μαθαίνουν από αυτά. Δεν αφήνουν την αποτυχία να επηρεάσει τη δουλειά τους. Τέλος, αποδέχονται τις συμβουλές άλλων, είναι καλοί/-ές ακροατές/-τριες και αντιλαμβάνονται την έννοια της αξίας.
Η ανάπτυξη της επιχειρηματικής σκέψης.
Το να είσαι “αφεντικό” του εαυτού σου είναι η νέα πολυπόθητη επιλογή σταδιοδρομίας. Ωστόσο, είναι μια διαδικασία που απαιτεί μια σειρά δεξιοτήτων, προκειμένου κάποιος/-α να καταφέρει να οικοδομήσει μια επιτυχημένη επιχείρηση. Μια από αυτές είναι η δημιουργικότητα, η οποία σχετίζεται με την ικανότητα μας να βλέπουμε τα πράγματα διαφορετικά (πιο καινοτόμα) και να παρέχουμε λύσεις όπου υπάρχουν κενά. Η δημιουργικότητα συνδέεται με το νέο, το καινούργιο, το πρωτότυπο.
Φυσικά, δεν υπάρχει τίποτα σαν την πραγματική εμπειρία. Όταν διευθύνετε μια επιχείρηση, έχετε την ευκαιρία να αναπτύξετε τις δεξιότητές σας σε τομείς όπως o επιχειρηματικός σχεδιασμός, οι διαπραγματεύσεις, οι πωλήσεις και το μάρκετινγκ. Η επιχειρηματική σκέψη απαιτεί την ικανότητα ηγεσίας και οργάνωσης μιας ομάδας, καθώς επίσης την κατανόηση των βασικών οικονομικών. Κανείς δε χρειάζεται να είναι λογιστής, αλλά θα πρέπει τουλάχιστον να μπορεί να κατανοεί τα βασικά στοιχεία σχετικά με τις ταμειακές ροές, τα περιουσιακά στοιχεία, τα κέρδη και τις ζημίες. Επίσης, οι πιο επιτυχημένοι/-ες επιχειρηματίες έχουν μάθει πώς να επικοινωνούν το πάθος και τα όνειρά τους με έναν ελκυστικό τρόπο. Τέλος είναι σημαντικό να θυμάστε πως ακόμα και αν παρακολουθείτε/συμμετέχετε συχνά σε επιχειρηματικές εκδηλώσεις, συνέδρια ή σεμινάρια, το να περνάτε χρόνο με άλλους/άλλες επιχειρηματίες θα σας βοηθήσει να αναπτύξετε τις δικές σας επιχειρηματικές δεξιότητες.
1.6. Επιχειρηματικές δεξιότητες
Η επιχειρηματικότητα είναι η ικανότητα ενός ατόμου να μετατρέπει τις ιδέες σε δράση. Περιλαμβάνει τη δημιουργικότητα, την καινοτομία και την ανάληψη κινδύνων, καθώς και τη δυνατότητα σχεδιασμού και διαχείρισης έργων για την επίτευξη στόχων.
Οι επιχειρηματικές δεξιότητες συνδυάζουν μια σειρά τεχνικών, διαχειριστικών και προσωπικών δεξιοτήτων. Ως εκ τούτου, δεν υπάρχει καθιερωμένος απλός ορισμός του συνόλου των επιχειρηματικών δεξιοτήτων. Παρ’ όλα αυτά, οι επιχειρηματικές δεξιότητες αναγνωρίζονται ως προτεραιότητα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, λόγω της επίδρασης τους στην οικονομική, προσωπική και κοινωνική ζωή των ανθρώπων.
Το τι συνιστά τις επιχειρηματικές δεξιότητες, έχει αποτελέσει αντικείμενο πολλών συζητήσεων. Σε αντίθεση με άλλες σημαντικές οικονομικές δεξιότητες, οι επιχειρηματικές δεξιότητες δε σχετίζονται με μια συγκεκριμένη απασχόληση, ή με συγκεκριμένα προσόντα. Ωστόσο, η έμφαση που έχει δοθεί στην εκπαίδευση σε θέματα επιχειρηματικότητας και ανάπτυξης επιχειρηματικών δεξιοτήτων, έχει επιφέρει μεγάλη ανάλυση και έχει οδηγήσει στον προσδιορισμό των επιχειρηματικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων.
Εδώ είναι μερικά από τα καλύτερα στοιχεία σε ένα σύνολο επιχειρηματικών δεξιοτήτων.
Οι επιχειρηματικές δεξιότητες περιλαμβάνουν ένα μεγάλο εύρος κοινωνικών δεξιοτήτων(soft skills) και τεχνικών δεξιοτήτων (hard skills). Λόγω των πολλών ρόλων που αναλαμβάνουν οι επιχειρηματίες, θα πρέπει να αναπτύξουν μια ποικιλία διαφορετικών δεξιοτήτων, που θα τους βοηθήσουν και θα τους διευκολύνουν στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων και των εμπορικών σημάτων τους. Αυτές οι δεξιότητες είναι οι ακόλουθες:
- Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Οι επιτυχημένοι/-ες επιχειρηματίες στηρίζονται στις επιχειρηματικές τους δεξιότητες για να διαχειριστούν και να “τρέξουν” μια επιχείρηση ή ένα εμπορικό σήμα. Οι δεξιότητες διοίκησης επιχειρήσεων συνδέονται με την ανάπτυξη της ικανότητας πολυδιεργασίας, διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, λήψης αποφάσεων κ.λπ..
- Ομαδικότητα και Ηγεσία.
Το να είναι κάποιος/-α επιτυχημένος/-η επιχειρηματίας, συνδέεται τόσο με τη δεξιότητα ανάληψης ηγετικού ρόλου, αλλά και με τη δεξιότητα εργασίας ως μέλος μιας ομάδας. Το να είσαι ιδιοκτήτης/-τρια μιας επιχείρησης σημαίνει ότι πιθανότατα θα ενεργείς τόσο ως αρχηγός, όσο και ως μέρος μιας ομάδας και θα πρέπει να βασίζεσαι σε αποτελεσματικές ηγετικές δεξιότητες για να μπορείς να βοηθήσεις και να παρακινήσεις την ομάδα σου.
- Επικοινωνία και Ακρόαση.
Η επιτυχία μιας επιχείρησης συνδέεται άρρηκτα με τις δεξιότητες της επικοινωνίας και της ακρόασης. Από την ενεργητική ακρόαση, έως τις συζητήσεις κατά τη διάρκεια των συσκέψεων, η αποτελεσματική επικοινωνία μπορεί να σας βοηθήσει να εργαστείτε με άλλους για να χτίσετε την επιχείρησή σας. Επίσης, η αποτελεσματική επικοινωνία συνδέεται με την εξωστρέφεια μιας επιχείρησης. Για παράδειγμα, τα αποτελεσματικά και σαφή μηνύματα μέσω email, social media και άλλων μεθόδων διαφήμισης μπορούν να επηρεάσουν θετικά τον τρόπο με τον οποίο φθάνετε στην αγορά-στόχο σας.
- Εξυπηρέτηση Πελατών.
Ανεξάρτητα από τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείστε ως επιχειρηματίας, ίσως χρειαστεί να αναπτύξετε αποτελεσματικές δεξιότητες εξυπηρέτησης πελατών. Από τη συζήτηση με πιθανούς πελάτες, έως τη συζήτηση για το άνοιγμα συνεργασιών, οι αποτελεσματικές δεξιότητες εξυπηρέτησης πελατών μπορούν να σας βοηθήσουν να συνδεθείτε με την πελατειακή σας βάση και να διασφαλίσετε ότι η επωνυμία σας παρέχει τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που χρειάζεται η αγορά στην οποία στοχεύετε.
- Οικονομικά/Χρηματοδότηση.
Η διοίκηση μιας επιχείρησης, συνδέεται με τη δεξιότητα διαχείρισης των οικονομικών παραγόντων της επιχείρησης. Μπορείτε να αναπτύξετε τις δεξιότητες σας στην οικονομική διαχείριση, μέσα από την παρακολούθηση σχετικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων, μελετώντας οικονομικούς οδηγούς και χρησιμοποιώντας χρηματοοικονομικό λογισμικό, για τη διευκόλυνση της οργάνωσης και παρακολούθησης των οικονομικών διαδικασιών της επιχείρησης σας.
- Δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων.
Οι επιτυχημένοι/-ες επιχειρηματίες έχουν εξαιρετικές δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων. Αυτό συμβαίνει επειδή υπάρχουν πολλές πτυχές στην οικοδόμηση μιας επωνυμίας ή μιας επιχείρησης, οι οποίες συχνά απαιτούν την ικανότητα λήψης δύσκολων αποφάσεων, εξεύρεσης λύσεων σε πιθανά προβλήματα και δημιουργική σκέψη για την ανάπτυξη σχεδίων και στρατηγικών που θα σας βοηθήσουν να επιτύχετε τους επιχειρηματικούς σας στόχους.
- Κριτική Σκέψη.
Οι δεξιότητες κριτικής σκέψης, όπως π.χ. η δεξιότητα ανάλυσης, είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη των επιχειρηματικών σας δεξιοτήτων. Η παρατήρηση των προβλημάτων, καταστάσεων, έργων και λειτουργιών από διαφορετικές οπτικές γωνίες μπορεί να βοηθήσει στη λήψη αποφάσεων και στην επίλυση προβλημάτων. Η δεξιότητα κριτικής σκέψης είναι, επίσης, απαραίτητη για το στρατηγικό σχεδιασμό και την αξιολόγηση των προσεγγίσεων που χρησιμοποιείτε για να κάνετε αλλαγές ή να βελτιώσετε τις επιχειρηματικές σας στρατηγικές όπως απαιτείται.
- Στρατηγική Σκέψη και Σχεδιασμός.
Οι δεξιότητες της κριτικής σκέψης μπορούν επίσης να μεταφραστούν σε δεξιότητες στρατηγικής σκέψης. Οι επιχειρηματίες οι οποίοι/-ες έχουν δημιουργήσει επιτυχημένες επιχειρήσεις, έχουν εφαρμόσει δεξιότητες στρατηγικού σχεδιασμού για την επίτευξη στρατηγικών ανάπτυξης και την ευημερία των επιχειρήσεων τους. Η στρατηγική σκέψη θα σας οδηγήσει σε νέους τρόπους αντιμετώπισης του ανταγωνισμού, αύξηση της εμβέλειας δραστηριοποίησης σας και εν τέλει στην επίτευξη των στόχων σας.
- Τεχνικές δεξιότητες.
Μπορείτε να αναπτύξετε τις τεχνικές σας δεξιότητες, μαθαίνοντας να χρησιμοποιείτε διάφορα προγράμματα λογισμικού για οικονομική ανάλυση, προγραμματισμό, μάρκετινγκ και άλλες επιχειρηματικές διαδικασίες. Οι επιχειρηματίες με επαρκείς τεχνολογικές δεξιότητες, είναι σε θέση να διαχειριστούν πιο εύκολα και αποτελεσματικά την επιχείρηση τους, χρησιμοποιώντας το κατάλληλο λογισμικό και άλλες ψηφιακές μεθόδους, τα οποία τους βοηθούν στη διαχείριση έργων, την παρακολούθηση των πωλήσεων και των εσόδων κ.λπ.
- Οργάνωση και Διαχείριση Χρόνου.
Η οργάνωση και διαχείριση χρόνου είναι εξίσου σημαντικές δεξιότητες που θα πρέπει οι επιχειρηματίες να έχουν. Οι στρατηγικές που μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων, περιλαμβάνουν την κατανομή εργασιών σε λίστες με εύχρηστες υποχρεώσεις και τον καθορισμό προθεσμιών και επιτεύξιμων στόχων για τον εαυτό σας και για την ομάδα σας. Επιπλέον, είναι χρήσιμο να μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την τεχνολογία για να διατηρήσετε οργανωμένα τα αρχεία της επιχείρησης.
- Μάρκετινγκ και Δικτύωση.
Οι επιχειρηματίες ίσως επενδύουν το μεγαλύτερο ποσοστό του χρόνου τους στο μάρκετινγκ και στη δικτύωση, προκειμένου να προωθήσουν και να αναπτύξουν την επωνυμία και τα προϊόντα τους. Η ικανότητα εφαρμογής επιτυχημένων στρατηγικών μάρκετινγκ, μπορεί να αποτελέσει μια ουσιαστική πτυχή σε ό,τι αφορά την επιτυχία μιας επιχείρησης.
Πως να βελτιώσετε τις επιχειρηματικές σας δεξιότητες.
Υπάρχουν διαφορετικές μέθοδοι που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε για την ανάπτυξη των επιχειρηματικών δεξιοτήτων σας. Μπορείτε να παρακολουθήσετε μαθήματα, να συμμετάσχετε σε σεμινάρια ή σε εργαστήρια επιχειρηματικότητας και δικτύωσης. Τα ακόλουθα βήματα θα σας βοηθήσουν στην προσπάθεια σας να αναπτύξετε ή να βελτιώσετε τις δεξιότητες σας στη διαχείριση μιας επιχείρησης:
- Παρακολουθήστε εκπαιδευτικά προγράμματα.
Μια πολύ αποτελεσματική μέθοδος για να βελτιώσετε τις δεξιότητές σας ως επιχειρηματίας είναι να παρακολουθήσετε μαθήματα σχετικά με τη διοίκηση επιχειρήσεων, το μάρκετινγκ, τον οικονομικό σχεδιασμό κ.λπ.
- Παρακολουθήστε εκδηλώσεις και διαδραστικά εργαστήρια.
Μπορείτε, επίσης, να παρακολουθήσετε εργαστήρια επιχειρηματικότητας και διάφορες εκδηλώσεις δικτύωσης. Σε πολλές από αυτές τις εκδηλώσεις συμμετέχουν έμπειροι επιχειρηματίες οι οποίοι μοιράζονται τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους σε θέματα που αφορούν τη λειτουργία μιας επιχείρησης. Εκτός από το άμεσο όφελος της μάθησης, μπορείτε επίσης να αποκτήσετε πολύτιμες επαφές, που θα σας βοηθήσουν στην ανάπτυξη της δικής σας επιχείρησης.
- Αναζητήστε Έμπειρους Μέντορες
Η αναζήτηση εξειδικευμένων συμβούλων/μεντόρων είναι, επίσης, μια ιδιαίτερα επωφελής τεχνική για την ανάπτυξη των επιχειρηματικών σας δεξιοτήτων. Η συζήτηση με έμπειρους μέντορες θα σας βοηθήσει να αντιληφθείτε πιο γρήγορα και μέσα από την πράξη θέματα που αφορούν την επιχειρηματικότητα και τη διαχείριση μιας επιχείρησης.
1.7. Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες των γυναικών στην επιχειρηματικότητα.
Οι γυναίκες συχνά καλούνται να αντιμετωπίσουν πολλαπλές προκλήσεις όταν αναπτύσσουν τη δική τους επιχείρηση. Ο αριθμός, δε, των υφιστάμενων γυναικών επιχειρηματιών, εξακολουθεί να είναι μικρότερος σε σχέση με τον αριθμό των αντρών. Τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες επιχειρηματίες είναι μεγάλα και συχνά πολύ διαφορετικά από αυτά που βιώνουν οι άντρες, για λόγους κοινωνικούς, οικογενειακούς, πολιτιστικούς, στερεοτύπων και διαφορετικών αντιλήψεων.
Αν και έχουν επιτευχθεί σημαντικά βήματα για την εξομάλυνση αυτών των διαφορών, οι γυναίκες εξακολουθούν να βιώνουν διακρίσεις και πρέπει να καταβάλουν μεγαλύτερη προσπάθεια για να καταφέρουν να εδραιώσουν τις επιχειρήσεις τους.
Κάποια από τα εμπόδια/προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες επιχειρηματίες είναι τα ακόλουθα:
- Δυσκολία στην εύρεση χρηματοδότησης.
Η μεγαλύτερη επιχειρηματική πρόκληση είναι η απόκτηση του απαιτούμενου για τη λειτουργία της επιχείρησης κεφαλαίου. Έχει σημειωθεί ότι είναι πιο δύσκολο για τις γυναίκες, σε σχέση με τους άνδρες, να αντλήσουν χρηματοδότηση για την υλοποίηση των επιχειρηματικών τους ιδεών. Το γεγονός αυτό πολλές φορές λειτουργεί ως τροχοπέδη για την άσκηση επιχειρηματικής δραστηριότητας από τις γυναίκες. Υπάρχουν, όμως, εργαλεία και τρόποι για να αποκτήσετε το κεφάλαιο που χρειάζεστε για την επιχείρηση σας, αρκεί να έχετε επιμονή και υπομονή και να αναζητήσετε τα κατάλληλα δίκτυα που θα σας δώσουν πρόσβαση σ’ αυτή τη χρηματοδότηση.
- Ισορροπία επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής.
Πολλές φορές οι γυναίκες επιχειρηματίες (και γενικότερα οι εργαζόμενες γυναίκες) νιώθουν ότι ακροβατούν σε τεντωμένο σχοινί, προσπαθώντας να ισορροπήσουν το χρόνο και την ενέργειά τους ανάμεσα στις απαιτήσεις της δουλειάς, την οικογένεια, τα παιδιά, το σπίτι, τους φίλους. Η επίτευξη της ισορροπίας ανάμεσα στη ζωή και την εργασία είναι πολύ σημαντική και απασχολεί σε μεγαλύτερο βαθμό τις γυναίκες από τους άντρες, καθώς αυτές είναι που αναλαμβάνουν κυρίως τον ρόλο της φροντίδας του σπιτιού και των παιδιών. Είναι, όμως, σημαντικό να βρεθεί αυτή η ισορροπία, καθώς θα σας βοηθήσει να νιώσετε καλά με τον εαυτό σας και να προχωρήσετε στα επιχειρηματικά σας βήματα με ηρεμία, αισιοδοξία, αποφασιστικότητα και προσήλωση.
- Έλλειψη γυναικείων προτύπων.
Η έλλειψη γυναικείων προτύπων σε ό,τι αφορά επιτυχημένες επιχειρηματίες, λειτουργεί σε κάποιες περιπτώσεις ανασταλτικά στην απόφαση γυναικών για της έναρξη μιας νέας επιχειρηματικής δραστηριότητας. Όσο περισσότερες ιστορίες και παραδείγματα επιτυχημένων γυναικών επιχειρηματιών δημοσιεύονται, τόσο πιο θετικά είναι τα αποτελέσματα καθώς ενθαρρύνονται άλλες γυναίκες να ακολουθήσουν τον ίδιο δρόμο.
- Έλλειψη δικτύωσης.
Η έλλειψη δικτύωσης αποτελεί τροχοπέδη για τις γυναίκες, νέες επιχειρηματίες, που προσπαθούν να εδραιώσουν την επιχείρηση τους. Η σωστή δικτύωση προσφέρει πολλές ευκαιρίες για συνεργασίες και ανοίγει το δρόμο για την απόκτηση γνώσεων μέσα από την ανταλλαγή προσωπικών εμπειριών και συμβουλών με άλλες/άλλους επιχειρηματίες που βίωσαν/βιώνουν τις ίδιες εμπειρίες.
Εδώ είναι ένα πολύ βοηθητικό βίντεο σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στην επιχειρηματικότητα.
Τι μπορείτε, όμως, ως γυναίκες να κάνετε για να ξεπεράσετε αυτά τα εμπόδια;
- Αψηφήστε τα κοινωνικά στερεότυπα.
Όλες οι κοινωνίες αποτελούνται από διάφορες ομάδες, οι οποίες έχουν ποικίλες απόψεις και αντιλήψεις. Ακόμα και αν αυτές οι αντιλήψεις φαίνεται να αποτελούν εμπόδιο στην ανάπτυξη της δική σας επιχείρησης, εσείς θα πρέπει να πιστέψετε στον εαυτό σας και στις δυνάμεις σας και να προχωρήσετε στην υλοποίηση των ιδεών σας, βρίσκοντας όμως τον τρόπο να παρακάμψετε τα όποια εμπόδια δημιουργικά, έξυπνα και προς όφελος σας. Η κοινωνίες δεν είναι πάντα δεκτικές στην αλλαγή, οπότε μέσα από τη δημιουργική σκέψη και την καινοτομία πρέπει να καταφέρετε να εδραιώσετε την επιχείρηση σας, αψηφώντας τα κοινωνικά στερεότυπα.
- Δημιουργία δικτύου υποστήριξης
Η ανάπτυξη ενός δικτύου υποστήριξη είναι καθοριστικής σημασίας κατά την ανάπτυξη μιας επιχείρησης. Μπορεί να σας βοηθήσει να επεκτείνετε τις επιχειρηματικές σας ικανότητες, να αποκτήσετε γνώσεις, καθώς επίσης να επεκτείνετε την πελατεία σας.
1.8. Επιχειρησιακή ηθική
Η επιχειρησιακή ηθική αφορά τη μελέτη κατάλληλων επιχειρηματικών πρακτικών και πολιτικών, σχετικά με ζητήματα όπως η εταιρική διακυβέρνηση, το εμπόριο, οι διακρίσεις, η εταιρική κοινωνική ευθύνη, οι πολιτικές απορρήτου κ.λπ..
Η επιχειρησιακή ηθική αναφέρεται στο τι μπορούν οι επιχειρήσεις να κάνουν νόμιμα, διατηρώντας ταυτόχρονα το ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα έναντι άλλων επιχειρήσεων. Η εφαρμογή κανόνων επιχειρησιακής ηθικής σε μια επιχείρηση, συνδέεται τόσο με την εύρυθμη λειτουργία της, όσο και με το θετικό κοινωνικό της αντίκτυπο.
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι προκειμένου μια επιχείρηση να εμφανίζει επιχειρησιακή ηθική. Οι πιο αποτελεσματικοί είναι οι ακόλουθοι:
- Ανάπτυξη δεοντολογικών προτύπων.
Είναι σημαντικό σε μια επιχείρηση να υπάρχει ένας κώδικας δεοντολογίας, στον οποίο θα περιγράφεται αναλυτικά η ορθή επιχειρηματική συμπεριφορά και οι αποδεκτές από την επιχείρηση πρακτικές λειτουργίας της.
- Εξασφάλιση της ορθής ηγετικής συμπεριφοράς.
Είναι σημαντικό τα άτομα που ασκούν τη διοίκηση μιας επιχείρησης να λειτουργούν ως παράδειγμα προς μίμηση για τους συνεργάτες τους και να έχουν ηθική συμπεριφορά. Θα πρέπει, δηλαδή, να αποτελέσουν θετικά πρότυπα για το προσωπικό της επιχείρησης τους.
- Έγκαιρη αντιμετώπιση λανθασμένων συμπεριφορών.
Όταν παρατηρείται αρνητική συμπεριφορά, θα πρέπει άμεσα να αντιμετωπίζεται και να μην επιτρέπονται παρεγκλίσεις, οι οποίες μπορεί να βλάψουν τη λειτουργία της επιχείρησης και το θετικό της αντίκτυπο στην κοινωνία. Οι συνέπειες λόγω λανθασμένης συμπεριφοράς θα πρέπει να είναι άμεσες, και η ένταση τους να προσδιορίζεται από το είδος της δυσάρεστης συμπεριφοράς.
- Επιβράβευση θετικής συμπεριφοράς.
Οι θετικές συμπεριφορές θα πρέπει να αναγνωρίζονται, να επαινούνται και να επιβραβεύονται, καθώς αυτό ενισχύει την αυτοπεποίθηση και την αφοσίωση των ατόμων που εργάζονται στην επιχείρηση.
Τα οφέλη για μια επιχείρηση από την εφαρμογή επιχειρησιακής ηθικής συνοψίζονται στα ακόλουθα:
- Δημιουργία αφοσιωμένων πελατών.
Η θετική φήμη μιας επιχείρησης αποτελεί την καλύτερη διαφήμιση. Η εφαρμογή και τήρηση, συνεπώς, κανόνων και πρακτικών που συνάδουν με την επιχειρησιακή ηθική έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία πιστών και αφοσιωμένων πελατών, γεγονός που συμβάλει στην επιτυχία μιας επιχείρησης.
- Θετικό εργασιακό περιβάλλον.
Η επιχειρησιακή ηθική βοηθάει στο “χτίσιμο” σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των υπαλλήλων (αλλά και μεταξύ των υπαλλήλων και της διοίκησης), με αποτέλεσμα να λειτουργούν όλοι ως μια ομάδα, η οποία βασίζεται σε γερά θεμέλια και έχει κοινούς στόχους.
- Αποφυγή νομικών προβλημάτων.
Με την εφαρμογή κανόνων επιχειρησιακής ηθικής, οι επιχειρήσεις αποφεύγουν προβλήματα τα οποία ενδεχομένως να έχουν νομική μορφή και να οδηγήσουν σε αρνητική για την επιχείρηση δημοσιότητα.