Επίσημο Επιχειρηματικό Σχέδιο
Επίσημο Επιχειρηματικό Σχέδιο χρειάζεται σε κάθε περίπτωση που αφορά Εξασφάλιση επιχειρηματικού δανείου ή Εξεύρεση/ αναζήτηση Επενδυτών.
Το περιεχόμενο ενός Επίσημου Επιχειρηματικού Σχεδίου περιγράφεται αναλυτικά σε ξεχωριστό κείμενο.
- Επιχειρηματικό Σχέδιο για Εσωτερική Χρήση
Πώς διαφέρει ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο που απευθύνεται αποκλειστικά σε ενδοεπιχειρισιακό κοινό από ένα Επίσημο Επιχειρηματικό Σχέδιο;
Ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο που δεν θα φύγει ποτέ από τις εγκαταστάσεις της επιχείρησης, δηλαδή απευθύνεται αποκλειστικά σε εσωτερικό κοινό, μπορεί να πάρει τη μορφή Υποστηρικτικού/ Συνοπτικού Επιχειρηματικού Σχεδίου και, ανάλογα με τη χρήση για την οποία θα ετοιμαστεί, μπορεί να εμπλουτιστεί σε ανάλυση και έκταση, ώστε να εξυπηρετεί πλήρως την προβλεπόμενη χρήση.
Όπως στην περίπτωση κάθε Υποστηρικτικού/ Συνοπτικού Επιχειρηματικού Σχεδίου, θα πρέπει να αντικατοπτρίζει τις ανάγκες των μελών της επιχείρησης σας. Δεδομένου ότι ο σκοπός ενός «εσωτερικού» Επιχειρηματικού Σχεδίου αφορά τους ανθρώπους που εμπλέκονται άμεσα με την επιχείρηση, οι οποίοι γνωρίζουν καλά βασικά δεδομένα της επιχείρησης, πιθανότατα θα είναι μικρότερο σε έκταση και πιο συνοπτικό από ένα πλήρως λεπτομερές Επίσημο Επιχειρηματικό Σχέδιο/ Πλάνο που απευθύνεται σε τράπεζα.
- Σχέδιο/ Πλάνο Λειτουργιών (ή Ετήσιο Πλάνο)(«Operations plan or annual plan»)
Ένα Σχέδιο/ Πλάνο Λειτουργιών (ή Ετήσιο Πλάνο) συχνά μοιάζει πολύ με ένα Υποστηρικτικό/ Συνοπτικό Επιχειρηματικό Σχέδιο. Όπως και στην περίπτωση ενός Υποστηρικτικού/ Συνοπτικού Επιχειρηματικού Σχεδίου, ένα Σχέδιο/ Πλάνο Λειτουργιών περιλαμβάνει συγκεκριμένα ορόσημα υλοποίησης, προθεσμίες υλοποίησης εργασιών και τις ευθύνες συγκεκριμένων μελών και διευθυντικών στελεχών της ομάδας.
Αυτού του είδους τα Επιχειρηματικά Πλάνα χρησιμοποιούνται για να μην ξεφεύγει η επιχείρηση από τους στόχους που έχουν καθοριστεί.
Με το να καθορίζετε και να προγραμματίζετε σαν επιχείρηση τους στόχους σας, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να καθορίζετε προτεραιότητες, να εστιάζετε στα αποτελέσματα και να παρακολουθείτε την πρόοδό σας. Το Σχέδιο/ Πλάνο Λειτουργιών σας καλύπτει τις εσωτερικές λειτουργίες της επιχείρησής σας. Περιγράφει τις ιδιαιτερότητες του ποιος πρέπει να κάνει τι και πότε πρέπει να το κάνει.
Φυσικά, οι ταμειακές ροές εμφανίζονται και στην περίπτωση του Σχεδίου/ Πλάνου Λειτουργιών. Για παράδειγμα, θα πρέπει να υπάρχει επαρκής χρηματοδότηση σε σχέση και με τα ορόσημα, έτσι ώστε να μπορούν να υλοποιούνται στον προγραμματισμένο χρόνο, και θα πρέπει να παρακολουθείτε την πρόοδό σας, για να γνωρίζετε πόσα ξοδεύετε.
- Σχέδιο Ανάπτυξης ή Επέκτασης («Growth or expansion plan»)
Ένα Σχέδιο ανάπτυξης ή επέκτασης θα μπορούσε να πάρει τη μορφή Επίσημου Επιχειρηματικού Σχεδίου ή Υποστηρικτικού/ Συνοπτικού Επιχειρηματικού Σχεδίου, αλλά θα πρέπει να εστιάζει σε έναν συγκεκριμένο τομέα της επιχείρησης, ή σε ένα υποσύνολο της επιχείρησης.
Για παράδειγμα, μια μελέτη για τη δημιουργία ενός νέου προϊόντος είναι ένα Σχέδιο Ανάπτυξης. Ένα Σχέδιο αυτού του είδους θα μπορούσε να είναι εσωτερικό σχέδιο, ή όχι, ανάλογα με το αν συνδέεται (ή όχι) με αίτηση για δάνειο ή αναζήτηση επενδύσεων.
Ένα Σχέδιο Επέκτασης που απαιτεί νέες επενδύσεις, από εξωτερικούς επενδυτές, θα πρέπει πιθανότατα να περιλαμβάνει πλήρη περιγραφή της επιχείρησης, των παραγόμενων προϊόντων, της αγοράς και της διοικητικής ομάδας, ακριβώς όπως στην περίπτωση Επίσημου Επιχειρηματικού Σχεδίου για την αναζήτηση επενδυτών. Αντίστοιχα, εάν θα χρειαστεί να εξασφαλιστεί επιχειρηματικό δάνειο για τη χρηματοδότηση της επέκτασης, τότε το Επίσημο Επιχειρηματικό Σχέδιο θα πρέπει να προσαρμοστεί με βάση της πληροφορίες που αναμένει να δει μια τράπεζα.
Ωστόσο, ένα Σχέδιο Ανάπτυξης ή Επέκτασης που θα χρηματοδοτηθεί από την ιδία την επιχείρηση και δεν απαιτεί κεφάλαια από εξωτερικές πηγές χρηματοδότησης, θα μπορούσε να παραλείψει αναλυτικές περιγραφές για όλο το φάσμα των δραστηριοτήτων της επιχείρησης και να πάρει τη μορφή Υποστηρικτικού/ Συνοπτικού Επιχειρηματικού Σχεδίου, εμπλουτισμένου με αναλυτική πληροφόρηση για ενότητες που αφορούν το περιεχόμενο και του στόχους του Σχεδίου. Για παράδειγμα, μπορεί να μην είναι απαραίτητο να συμπεριληφθούν λεπτομερείς οικονομικές προβλέψεις για την επιχείρηση συνολικά, όμως θα πρέπει τουλάχιστον να περιλαμβάνονται λεπτομερείς προβλέψεις πωλήσεων και δαπανών για τη νέα δραστηριότητα ή το νέο προϊόν.
- Στρατηγικό Σχέδιο/ Πλάνο («Strategic plan»)
Συνήθως, ένα Στρατηγικό Σχέδιο είναι ένα εσωτερικό έγγραφο, το οποίο δεν περιλαμβάνει πολλές εξειδικευμένες λεπτομέρειες και λεπτομερείς οικονομικές προβλέψεις. Γενικά, ένα Στρατηγικό Σχέδιο, περιγράφει με λεπτομέρεια τη στρατηγική και τις τακτικές που θα εφαρμοστούν. Ωστόσο, η στρατηγική χωρίς υλοποίηση είναι άνευ ουσίας, οπότε ένα καλό Στρατηγικό Σχέδιο πρέπει να λάβει υπόψη την υλοποίηση, άρα θα πρέπει να περιλαμβάνει χρονοδιαγράμματα και την αναγκαία πληροφόρηση για τους πόρους που θα χρειαστούν στα πλαίσια της υλοποίησης.
Νεοσύστατες Επιχειρήσεις
Στην περίπτωση μιας νεοσύστατης επιχείρησης, το Επιχειρηματικό Σχέδιο εστιάζει στην επεξήγηση για το τι πρόκειται να κάνει η νέα επιχείρηση, πώς θα εκπληρώσει τους στόχους της και ίσως, το πιο σημαντικό, γιατί οι ιδρυτές της είναι οι κατάλληλοι άνθρωποι για να κάνουν αυτή τη δουλειά. Ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο εκκίνησης διευκρινίζει επίσης πόσα χρήματα απαιτούνται για την έναρξη των δραστηριοτήτων της, καθώς και για τα αρχικά στάδια λειτουργίας της μέχρι την επίτευξη κερδοφορίας.
Η ανάγκη για Επιχειρησιακό Σχεδιασμό, για κάθε νεοσύστατη επιχείρηση, είναι προφανής, όταν διαπιστώσετε ότι για να ξέρετε πόσα χρήματα χρειάζεστε και πότε θα τα χρειαστείτε, θα πρέπει να προβλέψετε τις αναμενόμενες πωλήσεις, το κόστος, τα έξοδα και το χρονοδιάγραμμα πληρωμών – και αυτές οι ανάγκες ισχύουν για όλες τις νεοσύστατες επιχειρήσεις, ανεξάρτητα με το εάν χρειάζεται, ή όχι, να πείσουν επενδυτές, τράπεζες ή τους φίλους και συγγενείς τους να διαθέσουν τα λεφτά τους για να χρηματοδοτήσουν το νέο τους εγχείρημα.
Επιχειρηματικό Σχέδιο για την Εκκίνηση Νέας Επιχείρησης
Στην περίπτωση ετοιμασίας Επιχειρηματικού Σχεδίου για μια νεοσύστατη επιχείρηση, όπως και στην περίπτωση μιας υφιστάμενης επιχείρησης, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη το κοινό στο οποίο απευθύνεται και η χρήση του.
Εάν το Επιχειρηματικό Σχέδιο έχει στόχο την Εξασφάλιση Τραπεζικού Δανεισμού ή την Αναζήτηση Επενδυτών τότε θα πρέπει να λάβει τη μορφή Επίσημου Επιχειρηματικού Σχεδίου.
Στην περίπτωση που το Επιχειρηματικό Σχέδιο θα χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά από τους ιδρυτές της νέας επιχείρησης, τότε μπορεί να πάρει τη μορφή Υποστηρικτικού/ Συνοπτικού Επιχειρηματικού Σχεδίου. Φυσικά, προτού ληφθεί μια τέτοια απόφαση, είναι σημαντικό να αξιολογηθεί η έκταση της πληροφόρησης που θα πρέπει να αναλυθεί και να καταγραφεί, έτσι ώστε να μπορεί το Επιχειρηματικό Σχέδιο να αποτελεί χρήσιμο ολοκληρωμένο οδηγό.
Άρα ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο για την εκκίνηση μιας νέας επιχείρησης, ανάλογα με τα συγκεκριμένες ανάγκες της επιχείρησης, παρόλο που θα αφορά καθαρά εσωτερική χρήση, μπορεί να περιλαμβάνει σημαντική ανάλυση για πολλές ενότητες, όπως εφαρμόζεται στην περίπτωση Επίσημου Επιχειρηματικού Σχεδίου. Η ελάχιστη πληροφόρηση που θα περιλαμβάνει, θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει τα προβλεπόμενα έξοδα εκκίνησης, τα βήματα/ στάδια εκκίνησης και τα σημαντικά ορόσημα. Τα έξοδα εκκίνησης περιλαμβάνουν τις δαπάνες που χρειάζεται να πραγματοποιηθούν πριν την εκκίνηση των δραστηριοτήτων, όπως για παράδειγμα τα δικηγορικά έξοδα, τα έξοδα εγγραφής εμπορικής επωνυμίας ή εταιρείας, τα σχεδιαστικά για λογότυπο και γραφική ύλη, τη δημιουργία ιστοσελίδας, τις πινακίδες και φυσικά την εξασφάλιση και διαμόρφωση των απαιτούμενων εγκαταστάσεων και την αγορά των αναγκαίων περιουσιακών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένου του απαιτούμενου εξοπλισμού για την παραγωγική διαδικασία και την διαχείριση/ διοίκηση της επιχείρησης, οχημάτων, επίπλων γραφείου, και το πιο δύσκολο και πιο σημαντικό να εκτιμηθεί , τα μετρητά που θα χρειαστούν.
Είναι το Επιχειρηματικό Σχέδιο για την Εκκίνηση νέας Επιχείρησης, το ίδιο με μια Μελέτη Σκοπιμότητας/ Βιωσιμότητας;
Συνήθως ένα Επιχειρηματικό Σχέδιο για την εκκίνηση μιας νέας επιχείρησης είναι σημαντικό να λαμβάνει τη μορφή Μελέτης Σκοπιμότητας/ Βιωσιμότητας και να περιλαμβάνει την απαιτούμενη πληροφόρηση για την αξιολόγηση της βιωσιμότητας της νέας επιχείρησης. Στα πλαίσια αυτά μπορεί να αξιολογηθεί η βιωσιμότητα μιας τεχνολογίας, ενός προϊόντος/ υπηρεσίας ή μιας αγοράς.
Μια Μελέτη Σκοπιμότητας/ Βιωσιμότητας για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία που απευθύνεται σε μια νέα αγορά μπορεί να περιλαμβάνει την δοκιμαστική χρήση του προϊόντος/ υπηρεσίας από χρήστες στην αγορά στόχο. Επίσης μπορεί να περιλαμβάνει την επικύρωση της ιδέας από ανθρώπους που είναι πρόθυμοι να πληρώσουν χρήματα για το προϊόν. Σε ορισμένες περιπτώσεις, μια τέτοια Μελέτη Σκοπιμότητας/ Βιωσιμότητας περιλαμβάνει τη δημοσίευση του υπό αξιολόγηση προϊόντος σε κάποια «εξειδικευμένη» ιστοσελίδα, για παράδειγμα το «kickstarter.com» ή άλλες παρόμοιες ιστοσελίδες, οι οποίες προπωλούν το προϊόν σε άτομα που είναι διευθετημένα να πληρώσουν για να το αποκτήσουν γνωρίζοντας ότι δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμα στην αγορά, αλλά σε πιο χαμηλή τιμή σε σχέση με την τιμή πώλησης που θα προσφέρεται όταν το προϊόν θα διατίθεται στην αγορά.